کد خبر: 1094592
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شانزدهمین دوره حراج تهران با آثار متنوعی از عکاسان جنگ و هنرمندان انقلاب برگزار می‌شود.

شانزدهمین دوره حراج تهران با آثار متنوعی از عکاسان جنگ و هنرمندان انقلاب برگزار می‌شود.
به گزارش «جوان»، شانزدهمین دوره حراج تهران با آثار متنوعی از عکاسان جنگ و هنرمندان انقلاب، هشتم تیرماه برگزار می‌شود.
حسن روح الامین با اثری از مجموعه عصیان
حسن روح الامین با یک اثر از مجموعه عصیان در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت. این اثر در اندازه ۱۲۱×۲۰۱ سانتیمتر و با تکنیک رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم چکش خواهد خورد.
نقاشی‌های حسن روح‌الامین سرشار از مضامین دینی و مذهبی هستند که با تأثیر از فضای نقاشی باروک و کلاسیسم خلق شده‌اند. ترکیب‌بندی، نورپردازی، پیکره‌سازی و رنگ‌آمیزی این آثار همگی ویژگی‌های هنر باروک را به یاد می‌آورند. نحوه برخورد وی با نقاشی آیینی حاکی از نگرش او به هنر دینی و شاخه‌ای است که در دوران معاصر کمتر بدان پرداخته شده است. طراحی قوی و قدرتمند و ترکیب‌بندی‌های سنجیده، آثارش را از آثاری با مضامین مشابه متمایز می‌کند. آثار او از زبان تکنیکی غنی و ویژگی‌های بصری خاصی برخوردارند.
روح‌الامین پیش‌تر تابلویی را با مضمون شهادت سردار قاسم سلیمانی خلق کرده بود که به صورت گسترده در مراسم تشییع سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش در قالب پوستر تکثیر و توزیع شد. روح‌الامین، تابلو‌های متعددی درباره تاریخ اسلام، روز عاشورا و تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرده است. وی از جمله نقاشان پرکار هنر انقلاب به شمار می‌رود که با استفاده از سبک «گوتیک» آثار متفاوتی را با مضمون اسلام و انقلاب خلق کرده است. برخی از رسانه‌ها موفقیت روح‌الامین را که در زمره هنرمندان انقلاب اسلامی شمرده می‌شود نشانه‌ای از پتانسیل خوب هنر انقلاب برای حضور در عرصه تجاری هنر دانسته‌اند.
پیش‌تر، اما در چهاردهمین حراج تهران، تابلوی نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «عادیات» چکش خورد. همچنین در دوازدهمین دوره حراج تهران تابلوی «مرگ رخش» از حسن روح‌الامین هفت برابر قیمت پایه به فروش رسید. حضور این اثر از مجموعه «عصیان» این هنرمند نویدبخش رشد بی‌نظیر بازار هنر مذهبی و انقلابی ایران از طریق این رویداد بود.
«اعزام نیرو به جبهه‌ها، میدان حر» در حراج تهران
امیرعلی جوادیان، عکاس برجسته جنگ با یک اثر در شانزدهمین حراج تهران حضور دارد. این اثر با عنوان «اعزام نیرو به جبهه‌ها، میدان حر» با اندازه ۱۰۰×۱۸۰ که چاپ فاین آرت روی بوم است و تاریخ خلق این اثر مربوط به سال ۱۳۶۵ است. جوادیان، کار عکاسی را در سال ۱۳۵۸ در حوزه هنری آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ به عنوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به جبهه‌های جنگ رفت و از همان زمان، جنگ موضوع اصلی عکس‌هایش شد. جوادیان تا سال ۱۳۶۵ به طور مستمر در جبهه‌ها و عملیات جنگی، چون فتح خرمشهر و فتح رمضان حضور داشت.
پادگان عشرت‌آباد در روز پیروزی انقلاب در حراج تهران
محمود کلاری با یک اثر در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور دارد. این اثر با عنوان «پادگان عشرت‌آباد» و در اندازه ۱۳۰×۳۰۰ سانتیمتر و چاپ اثر روی بوم است. تاریخ خلق اثر مربوط به سال ۱۳۵۷ است. اثر حاضر درست در روز پیروزی انقلاب، ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گرفته شده است.
اثر کاظم چلیپا نقاش برجسته انقلاب
کاظم چلیپا با یک اثر در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور دارد. این اثر بدون عنوان و در ابعاد ۱۷۰×۱۹۰ سانتیمتر و به قیمت ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان چکش می‌خورد. کاظم چلیپا، برنده جایزه دست‌خط زرین امام در سالگرد جنگ ایران و عراق و برنده قلم‌موی زرین جایزه ویژه و دیپلم افتخار شده است. این نقاش مشهور انقلاب در دوره‌های پیشین حراج تهران حضور داشته است.
سعید صادقی با آزادی فتح خرمشهر
سعید صادقی بار دیگر با اثری درخشان با عنوان «آزادی شهر» که مربوط به ساعاتی پس از فتح خرمشهر در سال ۱۳۶۱ است در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور دارد. این اثر در اندازه ۱۲۰×۲۰۰ است.
ناصر پلنگی نقاش مشهور انقلاب
ناصر پلنگی، نقاش مشهور انقلاب با اثری تحت عنوان نقوش فراموش شده شماره ۵ در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور دارد. این اثر در اندازه ۱۲۰‌×۱۷۷ سانتیمتر در تاریخ ۱۳۹۳ خلق شده است. دیوار‌نگاره مسجدجامع خرمشهر در زمان جنگ ایران و عراق از معروف‌ترین آثار ناصر پلنگی به شمار می‌رود.
همه برای صلح، صلحی برای همه
مرتضی گودرزی‌دیباج، هنرمند برجسته انقلاب با یک اثر در شانزدهمین دوره حراج تهران حضور دارد. این اثر با عنوان «همه برای صلح، صلحی برای همه» در ابعاد ۱۵۰‌×۱۵۰ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار