کد خبر: 1094379
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
نزدیک به 59 سال پیش، زمانی که جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا در حال بازدید از شهر دالاس بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. از آن سال تا کنون سینمای آمریکا به انحای مختلف به ماجرای قتل کندی و ریشه های آن پرداخته است.
محمدصادق عابدینی

نزدیک به 59 سال پیش، زمانی که جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا در حال بازدید از شهر دالاس بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. از آن سال تا کنون سینمای آمریکا به انحای مختلف به ماجرای قتل کندی و ریشه های آن پرداخته است. گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم، چه در قالب روایت داستانی و چه در روایت مستند، سینمای هالیوود دوست ندارد موضوع کشته شدن کندی کهنه و قدیمی شود. برای اینکه شوق هالیوود برای زنده ماندن ماجرای ترور رئیس جمهور وقت این کشور بیشتر عیان شود، کافی است بدانید که در طول دو سال گذشته، هفت فیلم سینمایی، سریال و فیلم مستند با اشاره مستقیم به زندگی و ترور کندی ساخته شده اند. سال پیش دو فیلم مستند سینمایی به نام «JFK» مخفف نام جان اف کندی در سینمای آمریکا تولید شده است و این ماجرا قرار نیست به انتها برسد.

با این مقدمه نگاهی داشته باشیم به ماجرای تروریسم و ترور در ایران، از ماه هایی ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تا همین چند هفته پیش که چند نفر از فرزندان پاک این کشور در عملیات های تروریستی به شهادت رسیدند. آمارها می گوید که ایران بیش از 17 هزار نفر شهید ترور در طول چهار دهه گذشته داشته است. از مردم عادی در کوچه و خیابان گرفته تا رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس، از دانش آموز گرفته تا دانشمند هسته ای، از رده های مختلف نیروهای مسلح تا روحانیون و اصناف، دامنه ترور و تروریسم در ایران آنقدر وسیع بوده است که تقریبا شامل همه جامعه ایران شده است.

در مقابل این حجم از مظلومیت مردم ایرانی و قربانی شدن عزیزترین فرزندان ایران در عملیات های تروریستی، سینمای ایران بسیار کم و بسیار محدود به ماجرای ترور و تروریسم ورود کرده است. نیازی به مرور گذشته سینمای ایران نیست، آنچه امروز بر پرده سینما است، می تواند ملاک خوبی از توجه و علاقه سینمای ایران به پرداختن به موضوع حساسی چون ترور است.

فیلم سینمایی «هناس»، به کارگردانی حسین دارابی، اکنون بر پرده سینماها است. از دارابی فیلم «مصلحت» به عنوان اولین کار سینمایی به ثبت رسیده که هنوز فرصت اکران عمومی پیدا نکرده است. «هناس» مانند «مصلحت» موضوع ملتهبی دارد.  پس از چند سال دوباره فیلمی درباره ترور دانشمندان هسته ای تولید شده است. پیشتر ابراهیم حاتمی کیا، با فیلم «بادیگارد»، روایتی از ترور دانشمندان جوان هسته ای را بیان کرده بود. «هناس» ولی نگاه مستندتری دارد. در این فیلم به ماجرای ترور شهید رضایی نژاد پرداخته شده است.

اگرچه کارگردان و تهیه کننده فیلم می گویند که برداشت آزادی از زندگی شهید رضایی نژاد داشته اند، اما «هناس» را می توان اولین فیلم بیوگرافیک درباره زندگی شهیدان دانشمند هسته ای دانست.

هالیوود سال ها است با زنده نگه داشتن ماجرای ترور کندی، می خواهد نشان دهد که دولت ایالات متحده نیز قربانی تروریسم است! سینما به کمک سیاست های دولت های آمریکا آمده تا تصویر زشت تروریسم دولتی این کشور را محو کند و به جای آن چهره یک رئیس جمهور خوشتیپ را که در ماشین رو باز و در حالی که برای مردم ابراز احساسات می کند را نمایش می گذارد که از سوی تروریست ها مورد هدف قرار می گیرد.

 در ایران ولی درباره جوان دانشمند هسته ای که عمر خود را وقف توسعه و آبادانی ایرانی کرده است، فیلمی می سازند که تهیه کننده اش مدعی است در داخل سینمای ایران به عوامل فیلم توصیه می شده که با آن همکاری نشود! محمدرضا شفا تهیه کننده «هناس» می گوید: «در سینمای ایران کسانی هستند که اهالی سینما را نسبت به این سوژه‌ها می‌ترسانند. تعداد آدم نه فقط درون سینما که در بیرون سینما هم وجود دارند که به اهالی سینما سیگنال می‌دهند اگر در این پروژه کار کنی، بیچاره می‌شوی! اهالی سینما هم که فعال سیاسی نیستند و آن افراد از همین عدم اشراف این فعالان سینمایی، نهایت استفاده را می‌کنند.»

حتی بدون افشاگری تهیه کننده این فیلم، شواهد نشان دهنده آن است که هناس، عملا از بسیاری از حمایت هایی که باید برخوردار می شد بی بهره است.

فیلم «هناس» فارغ از کیفیت ساخت و نقدهایی که به آن از این جهت وارد است، از نظر موضوع فیلم شایسته حمایت است. «هناس»، دقیقا همان موضوعی را بیان می کند که سال ها است انتظار بیان آن با زبان سینما وجود داشته است. نباید فضا را آنقدر سخت و بسته گرفت که دیگر هیچ فیلمسازی جرئت پرداختن به مسئله ترور و شهدای ترور در ایران را پیدا نکند و ترجیح دهد به جای گرفتاری در موضوعات استراتژیک و مهم خودش را با ساخت فیلم های کم دردسر سرگرم کند.

حتی اگر صرفا به بعد سینمایی «هناس» دقت شود، این فیلم در میان انبوه آثار کمدی و درام های اجتماعی، از نظر ژانر یک اثر متفاوت است و سازمان سینمایی می توانست برای احترام به سلایق مختلف سینمایی چتر حمایتی گسترده تری بر سر «هناس» داشته باشد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار