کد خبر: 1089199
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از آیت الله فاطمی نیا به عنوان یک انسان استثنایی یاد کرد که سادگی زندگی طلبگی خود را حفظ کرد و با همان سادگی از دنیا رفت.

مسعود پزشکیان با بیان ویژگی های اخلاقی مرحوم آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا اظهار داشت: این استاد اخلاق از محدود روحانیونی بود که از زی (زندگی) روحانیت خارج نشد و آنچه که به عنوان اعتقاد و باور بود، هم در رفتار و گفتارش دیده می شد و هم نوع عملکردش در جامعه آن را نشان می داد و این رفتار را به دیگران نیز منتقل می کرد.

وی افزود: در شرایطی که همه به دنبال پست، پول و قدرت هستند، وجود چنین شخصیتی یک مساله استثنایی است. بسیاری از افراد، خود را می کشند تا اسم و رسم و اعتباری داشته باشند و لشکری به دنبالشان راه بیافتد ولی مرحوم فاطمی نیا یک انسان ساده‌ای بود که با همان باور و اعتقادات خود یک زندگی ساده داشت و با همان سادگی هم از دنیا رخت بربست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایرنا مبنی بر تاکید مرحوم فاطمی نیا در ترویج معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه گفت: مشکل ما این است که برای زیارت و دعا بسیار وقت می گذاریم و برای امام حسین (ع) هم خیلی گریه می کنیم و از طرف دیگر ادعا می کنیم که عاشق حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) هستیم ولی راه آنان را نمی شناسیم و زمانی هم که راه آنان را نشناختیم، طبیعی است که راه آنان را هم طی نمی کنیم. در نتیجه شاهد ظهور تناقض رفتار ما با ائمه (ع) در زمان بروز مشکلات جامعه، هستیم و این مشکل بزرگ جامعه ما از بالا تا پایین است. اگر به آنچه که حضرت علی (ع) و امام (ع) حسین جان خود را به خاطر آن فدا کردند، عمل می کردیم بعد از ۴۰ سال کشور ما اینگونه نبود.

پزشکیان درباره جای خالی این استاد وارسته و نحوه پیروی جوانان از بزرگان اخلاق گفت: مشکل جوانان، ما هستیم. بزرگانی همچون مرحوم فاطمی نیا که جلودار هستند و راه را نشان می دهند، خیلی محدود هستند و زمانی که این افراد از دنیا می روند، جوانان باید بیشتر به خودشان و کتاب و سنت متکی باشند تا این که به امثال ما نگاه کنند و بخواهند راه را پیدا کنند که کار سختی است. آیت الله فاطمی نیا جزو افرادی بود که بین مردم و جوانان جایگاه بزرگی داشت؛ این دلبستگی از ته دل بود و نه با فشار، سیاست، دستور و امر. به عبارت دیگر ارتباط این استاد اخلاق با مردم یک ارتباط عاشقانه بود.

آیت الله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد میرزا حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد. وی همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمد تقی بهجت و علامه جعفری در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد.

از ایشان آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به جا مانده که از آن جمله می توان به نکته‌ها از گفته‌ها، فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی (ره)، به زبان فارسی و اردو، یک نکته از هزاران در دو جلد شامل فرهنگ انتظار و فرجام عشق، ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، نغمه عاشقی اشاره کرد.

آیت الله فاطمی نیا پس از یک دوره بیماری طولانی بامداد دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این عالم وارسته دیروز (سه شنبه) با وجود تعطیل رسمی به دلیل آلودگی هوا، از دانشگاه تهران تا میدان فلسطین تشییع و برای خاکسپاری به قم منتقل شد. آیت الله العظمی جعفر سبحانی در قم بر پیکر این استاد اخلاق نماز میت خواند و مردم قم پیکر آیت الله فاطمی نیا در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپردند. همچنین مراسم ختمی شب گذشته (سه شنبه) با حضور علما، روحانیون و مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار