کد خبر: 1088503
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با سمانه‌سادات حسینی مدیر نشر مهرک:
کتاب کودک باید در کنار جذابیت از نظر محتوادارای اثرات مثبت تربیتی روی کودکان باشد.
محمدصادق عابدینی

انتشارات مهرک، بخش کتاب‌های کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر است، بخشی که با فعالیت مستقل کتاب‌های کوچک‌ترها را از بزرگ‌ترها جدا کرده و حسابی حواسش هست مخاطبان سوره مهر بتوانند برای کودکان و نوجوانان هم کتا‌ب‌های خوب و مناسب پیدا کنند. سمانه حسینی مدیر نشر مهرک را هم آن‌ها که می‌شناسند، می‌دانند که چقدر نسبت به جهان بچه‌ها حساس است و با ذره‌بین می‌گردد و دستگیر می‌کند هر چیزی که ممکن است به بچه‌ها لطمه بزند را. از آن مهم‌تر در دفترش هم همیشه با لواشک از مهمانان پذیرایی می‌کند و خلاصه در این بخش هم سهم و سلیقه بچه‌ها را لحاظ می‌کند، حالا خودتان ببینید در ماجرای کتاب، دیگر چقدر به فکر بچه‌هاست! رفتیم سراغش تا ببینیم برای نمایشگاه کتاب چه تدارک دیده‌اند.

در مجموعه مهرک تفکیک رده سنی به چه شکل است؟

قبل از چهارسال را خردسال، پنج تا دوازده سال را کودک و از دوازده سالگی به بعد را نوجوان دسته بندی کردیم. غالبا خود نویسنده بعد از خلق اثر باتوجه به مفهومی که انتقال می‌دهد و این‌که چقدر یک اثر انتزاعی یا واقعی است، چقدر قابلیت تجسم دارد، چقدر دایره واژگان مخاطب با مطلب هماهنگ است و ... پیشنهاد می‌دهد کتاب در چه رده سنی‌ای قرار گیرد. ما هم کتاب‌ها را قبل از انتشار برای ارزیابی به ارزیابانی که داریم سپرده و نظر کارشناسانه آن‌ها را هم جویا می‌شویم. اگر این دو اختلاف داشته باشند هم موضوع را با حضور دو طرف بررسی کرده و به یک جمع‌بندی می‌رسیم.

و معیارهای اصلی در انتخاب خود اثر چیست؟

درحال حاضر معیار ما بایدها نیست. معیار ما نبایدهاست.چه چیزهایی نباشد برای ما قابل قبول است و چه چیزهایی باشد در اولویتمان است. ما هر کتابی که داستان درست، سلامت باشد را قابل قبول دانسته و انتشارش را می‌پذیریم؛ هرچیزی را که با فرهنگ ایرانی اسلامی در تضاد نبوده و مناسب بچه‌ها باشد، در مهرک بررسی شده و حتی اگر مشکلی داشته باشد به نویسنده برای رفع آن کمک می‌کنیم.

 

در آثار اخیر مربوط به حوزه نوجوان کمی جسورانهتر عمل کردید. بهروزکردن موضوعات چقدر برایتان اهمیت دارد؟

مهم‌ترین اولویت ما این است که بچه‌ها تولیداتمان را دوست داشته باشند، بنابراین پسند و سلیقه‌ آن‌ها البته در چارچوبی که درباره‌اش گفتم، در اولویت‌گذاری ما نقش مهمی دارد. نقدی به این تفکر وجود دارد که باید مواطب باشیم سوار موج نشویم و از غنای کار جا نمانیم، اما اگر به فکر سلیقه بچه‌ها نباشیم هم کلا قافیه را باخته و آن‌ها را از دست می‌دهیم.

و با همین دیدگاه سراغ عشق هم رفتید؟

نوجوانی سن مواجهه با احساساتی متفاوت از کودکی است، احساساتی که به سمت احوالات یک آدم بزرگسال در حال حرکت است، پس در نوجوان کششی است نسبت به عشق و دوست‌داشتن به وجود می‌آید که باید با مرزبندی درست و اعمال دقت‌های لازم آن را لحاظ کنیم. نه باید برای او و در مواجهه با او عشق را تابو دید و نه این‌که بدون مرزهای لازم میان او و عشق مواجهه ایجاد کرد. باید برایش احساسات را تمیز، سالم و قشنگ را بیان کنیم و حواسمان به مرز باریک میان این دو هم باشد.  خوبی کار ما این است که درحال حاضر از کارشناسانانی استفاده می‌کنیم که در حیطه فعالیت‌های خودشان افراد خبره‌ای هستند. اگر شعری بررسی می‌شود، یک شاعر صاحب‌تفکر این کار را انجام می‌دهد. درمورد داستان و رمان هم اوضاع همین‌طور است. بنابراین فرد دقت لازم را دارد.

در نمایشگاه کتاب چه برنامه‌ای دارید و این فضا چقدر موثر است؟

نمایشگاه کتاب مکان خوبی برای ورق زدن کتاب‌های مختلف از انتشارات مختلف در یک روز است. با سبک‌های مختلف مواجه می‌شویم و مواجهه‌ای گسترده داریم با آثار سایر ناشران. در غرفه مهرک سعی کردیم کتاب‌هایی که در چندسال اخیر چاپ شده‌اند را ارئه دهیم. غرفه‌داران درمورد آن‌ها توضیح خوب و خلاصه ارائه دهند. اگر توضیحی خواسته شد بتوانند توضیحی ارائه دهند. در کنار عرضه کتاب‌ها، تعامل خوبی هم با کودک و نوجوان خواهیم داشت تا ببینیم که چطور کتاب‌هایی را دوست دارند و همچنین بتوانیم باشگاه مخاطبین خودمان را گسترش دهیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار