کد خبر: 1067974
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رحیم مخدومی، رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس:
با رویکرد جدیدی که در حال ایجاد است، ما این امید را داریم برای رساندن این کاروان به آن مقصد مبین و روشنی که در سیاست‌ها آمده است، به آن راهی برگردیم که پیشینیان ما سیاستگذاری کردند و ما عامل نبودیم.

با رویکرد جدیدی که در حال ایجاد است، ما این امید را داریم برای رساندن این کاروان به آن مقصد مبین و روشنی که در سیاست‌ها آمده است، به آن راهی برگردیم که پیشینیان ما سیاستگذاری کردند و ما عامل نبودیم.
رحیم مخدومی، رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته فرهنگ نابود شد، به فارس می‌گوید: ریل را برداشتند و برعکس کردند و فرهنگ جامعه ضربات مهلکی خورد، امروز به احیای مجدد و ریکاوری فرهنگ در تمام حوزه‌ها احتیاج داریم.
نویسنده باسابقه حوزه دفاع مقدس ضمن تأکید بر اینکه اسم «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» یکی از اسامی مظلوم و منزوی در ادبیات نظام است، ادامه داد: گویا مسئولان هم خجالت می‌کشند و شرمشان می‌آید که اسمش را به طور کامل بر زبان جاری کنند، چراکه به هر حال، باید عملکرد یک مجموعه با اسمش منطبق باشد. اسم این نهاد بر اساس سیاستگذاری انتخاب شده است. وزارت مهمی مثل ارشاد قرار بوده است مسئولیت فرهنگ کشور و در عین حال، ارشاد به سمت اسلام را بر دوش بکشد.
نویسنده «جنگ پابرهنه» در ادامه عنوان کرد: مضیقه‌ها و تنگنا‌های اقتصادی و بی‌رونقی بازار نشر و کتاب و سختی‌هایی که در معیشت مردم ایجاد شد، در حوزه فرهنگ چند برابر بیشتر ظهور کرد، به همین دلیل حوزه فرهنگ ضربه اساسی خورد. ناشرانی که بنده با آن‌ها در ارتباط هستم، ابتدا کارمندان خودشان را از دست دادند، یعنی درست عکس آن انتظاری که برای اشتغال‌زایی می‌رفت، پیش آمد. تعدیل نیرو رخ داد و کار به جایی رسید که بعضی از ناشران، چون توان پرداخت اجاره بها نداشتند، موقعیت و دفتر کارشان را از دست دادند.
مخدومی خاطر نشان می‌کند: در حوزه تولید، کار به جایی رسید که عناوینی که در طول سال تولید می‌شد، به شدت کاهش پیدا کرد و ضربه نهایی به تیراژ کتاب خورد. امروز شاهد هستیم که ناشران هم از لحاظ تعداد عناوین بسیار کم کار می‌کنند و هم از لحاظ تیراژ. برخی هم به چاپ دیجیتال روی آورده‌اند. در واقع باید بگوییم در این هشت سال، فرهنگ نابود شد و ما در حال حاضر، احتیاج به احیای مجدد و ریکاوری فرهنگ در تمام حوزه‌ها داریم.
رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در حوزه شخصیت‌های انقلاب، والاترین شخصیت انقلاب بنیانگذار انقلاب و حضرت امام است، افزود: ادبیات جهان، روی رمان تکیه دارد. در طول این سال‌ها، این سؤال مطرح است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تألیف رمان امام‌خمینی چه گامی برداشته است؟ همین وزارتخانه سالانه حدود ۷۰میلیارد تومان به مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام بودجه می‌دهد، البته الان احتمالاً بسیار بیشتر است، چون این رقم مربوط به چند سال پیش است. چرا از این بودجه‌ها رمان و آثار فاخر برای امام درنمی‌آید؟ چرا یک فیلم سینمایی در تراز بین‌المللی برای معرفی امام‌خمینی به جهان استخراج نمی‌شود؟ این پول‌ها کجا صرف می‌شود؟
نویسنده کتاب «چه کسی ماشه را خواهد کشید» در ادامه اظهار می‌دارد: با رویکرد جدیدی که در حال ایجاد است، ما این امید را داریم برای رساندن این کاروان به آن مقصد مبین و روشنی که در سیاست‌ها آمده است، به آن راهی برگردیم که پیشینیان ما سیاستگذاری کردند و ما عامل نبودیم. هنرمندان، شعرا، نویسندگان، جریان‌های فکری و فرهنگی و تشکل‌های هنری، همه این‌ها را در حالت خوش‌بینانه‌اش رها کرده‌ایم. اگر حوزه فرهنگ سالم‌سازی شود، قطعاً عده‌ای نمی‌توانند به مطامعشان برسند و صدایشان درمی‌آید. بعضی حتی قبل از اینکه برنامه‌های دولت جدید در حوزه فرهنگ را ببینند، فریادشان را کشیدند و بی‌ادبانه و با توهین اعتراضشان را مطرح کردند. مشخص است که این‌ها چیزی را از دست می‌دهند و تا به حال سر چه سفره‌هایی نشسته بودند، اما همه دغدغه ما رساندن تغذیه سالم به این مردم مظلوم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار