بی توجهی به سالیانه 20 میلیارد دلار در صنعت گردشگری
کد خبر: 1066483
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004TRL
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
سال هاست صبحت از صنعت گردشگری در داخل کشور تبدیل به یک نقاب پر زرق و برق و فرصتی برای بحث های غیرجدی ِ بامزه شده است که در زیر آن نقاب رشته کوهی از مشکلات زیرساختی ِ انباشته شده خوابیده است. به طوری که مسئولین به وزارت گردشگری با دید یک حیات خلوت امن و محیطی برای گذراندن وقت خود به بهترین نحو ممکن نگاه میکنند. و با آگاهی به این مسئله که چه کسی به گردشگری فکر میکند؟، دوران مسئولیت خود را با بی توجهی به ایده ها و روش های نوین درآمدزایی و ایجاد اشتغال به اتمام میرسانند. بدون شک صاحبان اصلی صنعت گردشگری مسافران می باشند، اما آن ها تا چه اندازه حق تصمیم گیری و انتخاب سفری دلخواه را دارند؟
*سیدفرشاد فیض آبادی
بی توجهی به سالیانه 20 میلیارد دلار در صنعت گردشگری
 
روزی مردی جوان قصد سفر به شهری زیبا برای رسیدن به آرامشی کوتاه مدت را کرد و اسبش را زین، چکمه اش را محکم، و کوله ای از آذوغه برای خود برداشت و راهی سفر شد. به دروازه ی آن شهر زیبا که رسید نگهبانان از او پرسیدند نیت تو برای سفر به این شهر چیست؟ مرد جوان پاسخ داد برای آرامش آمده ام. نگهبانان با تعجب پرسیدند کوله ای از آذوغه، اسبی برای سفر و چکمه ای برای راه رفتن داری باز هم به دنبال آرامش هستی؟؟ زیرا اینجا فقط درخت و مراتع سرسبز داریم و حتی نانی برای خوردن پیدا نمیشود، پس اگر میخواهی وارد شهر شوی چکمه و اسبت را باید به ما بدهی!... حکایت این روزهای صنعت گردشگری کشور ما قصه ی همین سرزمین زیباست که به جای استفاده از منابع تمام نشدنی، بهینه سازی زیرساخت، اجازه ی نفوذ عرصه دیجیتال در گردشگری، با بی توجهی عمدی وضعیت گردشگری را به این حال و روز گریه آور در آورده ایم. مسئله بزرگ است، حتی درعرصه فرهنگی جداً مانند یک بچه ای که هنوز الفبا را کامل بلد نیست، به دنبال رقابت با بزرگان ادبیات هستیم! آیا کار فرهنگی مگر غیر این است که به جهانیان نشان دهیم ایرانی که به شما می شناسانند با ایرانی که واقعا هست از زمین تا آسمان تفاوت دارد؟ مگر غیر این است که به مردم دنیا بفهمانیم که فرهنگ ما دریایی بی ساحل است که شما حتی چشمه ای کوچک از آن هم ندیده اید؟ راه حل این سوالات چیزی جز ورود گردشگران خارجی، تجربه ی خاطره ای بی نظیر و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران نیست. حال خود این سه مرحله قصه ای پر غصه دارد که نشئت گرفته از نبود زیرساخت های ناوگان های استاندارد پرواز، حمل و نقل، استانداردهای اقامتی و... می باشد.
عمیق تر شویم، وضعیت اماکن خدمات جاده ای و بین شهری را کجای دلمان بگذاریم. فکر نمیکنم برای سفر از شهری به شهر دیگر رفته باشید و از نبود حداقل استانداردهای اماکن رفاهی، بهداشتی، خدماتی بین مسیر تعجب نکرده باشید. تقصیر را گردن چه کسی بیاندازیم؟ وزارت گردشگری؟ معاونت گردشگری؟ سازمان میراث فرهنگی؟ شهرداری؟ استانداری؟ حقیقتاً منظور این دولت یا دولت قبل و قبل تر نیست. مشکل از بی توجهی به این بستری است که در وضعیت فعلی در قدم به قدم آن می توان درآمدزایی و ایجاد اشتغال کرد، می باشد.
از طرفی دیگر آژانس های هواپیمایی و مسافرتی که اساساً وظیفه ی بازاریابی در این زمینه را دارند هم با مشکلات پیچیده ای درگیر هستند که وقتی با برخی از مدیران با سابقه آن ها به گفتگو نشستم مشکل را از وجود زیر ساخت های بی دوام و به هم ریخته و همینطور مصوبه های نابودکننده ی سازمان میراث گردشگری و وزارت گردشگری دانستند.
اما در عصر حاضر دیگر دوران گله کردن و اما و اگر آوردن به پایان رسیده و تنها اراده و حرکت به سوی تغییرات اساسی باعث بهبود و بالابردن سطح کیفی و کمی صنعت گردشگری در تمامی شاخه ها می باشد. لذا این حرکت نیازمند تدوین و برنامه ریزی نقشه راهی مستدام و آگاهانه می باشد که ضمن شناسائی موانع و نقائص موجود، راهکارهای واقع بینانۀ ای را جهت فائق آمدن بر این موانع و نقائص بیان کند. از جمله راهکارهای اساسی در این زمینه می توان به یک نکته بسیار مهم متذکر شد که در ذیل به آن اشاره میکنم:
همیاری و یکپارچگی کلیه ارکان نظام برای تحوّل در صنعت گردشگری:
اولین و مهمترین گام برای موفقیت درگردشگری پیشرفته، باور قطعی مسئولین و ارکان عالی رتبه نظام در خصوص فواید صنعت گردشگری می باشد. بطوری که اگر چنین باوری در کلیه ارکان نظام وجود نداشته باشد، ممکن است هر آنچه طی سالیان با زحمت فراوان رشته شده، در یک روز پنبه شود. زیرا صنعت گردشگری صنعت خدمات است، و سلسله خدماتی که ارائه می شوند، به مثابه عمل ضرب در چهار عمل اصلی ریاضیات عمل می نماید. یعنی امتیاز هر خدمت در سلسله خدمات، با خدمت قبلی جمع نمی شود، بلکه هر خدمت در خدمت ما قبل خود ضرب می گردد. حال اگر فرض کنیم سلسله خدمات گردشگری دارای 10 خدمت اصلی تعهده شده باشد، کافی ست فقط یک خدمت از 10 خدمت اصلی نادرست و یا معیوب اجرا شود، آنگاه این خدمت معیوب مانند ضریب منفی یا عدد صفر در عملیات ضرب ریاضی عمل نموده و نتیجه را یا صفر و یا حتی منفی خواهد نمود. لذا هماهنگی و همسوئی کلیه ارکان نظام برای پیشرفت و گسترش این صنعت الزامی خواهد بود.
برای اقناع ارکان تصمیم گیر نظام می توان ضمن معرفی صحیحِ منافع حاصل از صنعت گردشگری، نگرانی های فرهنگی- اجتماعی ناشی از گسترش این صنعت را نیز برای آنان بر طرف نمود. این نگرانی ها غالبا یا توسط افراد نا آگاه انتقال یافته و یا توسط کسانی که برای حفظ منافع کوچک شخصی، کشور را از بهره مند شدن از منافع عظیم این صنعت محروم کرده اند.
لازم است در در اینجا صرفا به دو جنبه از منافع حاصل از صنعت گردشگری اشاره کرد:
1 - منافع اقتصادی:
طبق گزارش 2019 سازمان جهانی گردشگری، ورود جهانگردان بین‌المللی در سال 2018 با 5 درصد رشد به 1 میلیارد و 400 ملیون نفر رسید. در همین زمان، درآمد حاصل از گردشگری با رشد 4 درصدی به1.700 میلیارد دلار افزایش یافت و از رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 نیز پیشی گرفت. در حال حاضر 10% از تولید ناخالص ملی در کل جهان از محل صنعت گردشگری حاصل می گردد.
اما سهم ایران بعنوان دهمین کشور جهان از نظر جاذبه های گردشگری از این درآمد چقدر است؟
با نگاهی واقع بینانه متوجه خواهیم شد اگر بتوانیم با پشت سر گذاشتن مشکلات اساسی و زیرساختی و تدوین برنامه ای جامع عملیاتی و اجراء آن با بهترین کیفیت ممکن به اهداف سند چشم انداز 1404 و ورود بیش از 20 میلیون گردشگر به ایران دست یابیم، با فرض کسب درآمد 950دلار به ازاء هر گردشگر (میانگین جهانی حدود 1.200 دلار می باشد) آنگاه به درآمد سالیانه حدود 19 میلیارد دلار در سال دست خواهیم یافت. این رقم چیزی معادل درآمد حاصل از فروش نفت طی 3 سال گذشته (در وضعیت تحریم) و حدود 25 % درآمد حاصل از فروش نفت در بهترین شرایط (حدود 84 میلیارد دلار در سال) می باشد! ( منبع این ارقام: گروه گردشگری هارمونی )
2 - منافع سیاسی:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد تبلیغات مسموم رسانه های خبریِ تحتِ تسطِ صهیونیسم جهانی هستیم. این خبرگزاری ها با شبکه تلوزیونی، رادیوئی و در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی خود، پیوسته اخباری سراسر دروغ، جعلی و جهت دار برای مخدوش کردن چهره ایران اسلامی را منتشر می کنند. تاثیر این دروغ پراکنی به اندازه ای ست که، شخصاً بطور مکرر شاهد تحیّر میهمانانی بوده ام که از کشور های اروپایی برای اولین بار به ایران می آمدند و همه این مهمانان اذعان نمودند، تصویری که رسانه های غربی از ایران ارائه می کنند، فرسنگ ها با واقعیت فاصله دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار