کد خبر: 1065057
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
استاد غلامحسین امیرخانی:
محمدصادقی

اساتید خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی ایران شرایط این هنر را بررسی کردند.
استاد غلامحسین امیرخانی، رئیس انجمن خوشنویسان ایران در نشست رسانه‌ای هفته خوشنویسی ایران با تأکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در مباحث فرهنگی گفت: «در قرن بیستم هنر از دربار به سطح جامعه گسترده شد و می‌توان نقش رسانه را در این روند مؤثر دانست و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی هنر در کشور داشته باشیم، باید نقش رسانه‌ها را بررسی کرد. رسانه‌ها باید به کمک عرصه فرهنگ و هنر بیایند.» رئیس انجمن خوشنویسان ایران درباره هنرمندان این رشته گفت: «بانوان خوشنویس رشد بسیاری داشتند و این در حالی است که در دهه۵۰ یک خوشنویس خانم نداشتیم. نخبگان خوشنویسی نسبت به گذشته چند برابر شدند، به طوری که امروزه آثار زیادی قابلیت حضور در موزه‌ها را دارند.»
وی مطرح کرد: «ما تنها تشکیلات مدنی هستیم که به صورت افقی مدیریت خود را تنظیم کرده‌ایم. در شهر‌های مختلف مدیران تصمیم‌گیرنده داریم و از تمام ایران منتخبانی در شورای عالی حضور دارند.» امیرخانی با اشاره به ابعاد مختلف هنر خوشنویسی و پیشنهاد آموزش آن به زندانیان گفت: «خوشنویسی باید در منابع آموزشی ما جدی‌تر و پررنگ‌تر باشد. پیامد آموزش آن ترویج آموزه‌های دینی، حکمت و اخلاق خواهد بود. وقتی یک زندانی هنر را آموزش ببیند، آن را به خانه می‌برد. وزارت ارشاد باید با بستن سند‌های همکاری زمینه ترویج این هنر را فراهم کند.»
در بخش دیگری از این نشست عارف براتی ضمن ارائه آماری از فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران گفت: «شورای عالی و بازرسان انجمن از میان فعالان انتخاب شده و انجمن نهادی جهانی است. از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۰ نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده‌ایم.» وی عنوان کرد: «خوشنویسی اشتغال‌زا شده و جایگاهش را میان مردم و هنرمندان پیدا کرده است. امروزه تورم مالی و اقتصادی بسیار بالا گرفته و کرونا باعث فشار بر هنرمندان شده است و بنا به همه این‌ها از دولت تقاضای یاری داریم. هنرمند معاصر باید کار خود را کند، اما این کار بستر‌های حمایتی می‌خواهد و ما از دولت جدید تقاضای عنایات ویژه داریم.» در بخش دیگری از این نشست میرحیدر موسوی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ضمن ارائه توضیحات درباره رویداد‌های پیش روی دوسالانه خوشنویسی قزوین گفت: امسال دوسالانه خوشنویسی و امتیاز آن را به انجمن دادند. از امسال بی‌ینال توسط انجمن برگزار می‌شود. دوسالانه قزوین پنج روزه است که ۲۲ مهر ماه افتتاح می‌شود و اختتامیه آن نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار