کد خبر: 1062773
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
مدیرکل شیلات اردبیل:
مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: در حال حاضر میزان تولید ماهیان در استان اردبیل به ۶۰۰ تن افزایش یافته و سعی کردیم در سال‌های اخیر با فعال کردن ۳۰ طرح نیمه‌تمام و یا راکد شیلات در استان بر ظرفیت تولید بیفزاییم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، سیف‌اله تیزرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان اردبیل از تمام گونه‌های پرورش رایج ماهی در مراکز پرورش آبزیان وجود دارد که از قزل‌آلای رنگین‌کمان گرفته تا کپور و آمور گونه‌های مختلف ماهیان در این استان پرورش داده شده و به بازار مصرف می‌رسد.

وی با بیان اینکه در شمال استان رودخانه ارس و در جنوب این استان قزل‌اوزن از منابع عمده ماهیگیری به شمار می‌رود، تصریح کرد: بعد از خوزستان، بیشترین مراکز پرورش ماهیان گرمابی در استان اردبیل واقع شده که سعی می‌کنیم با وزن مناسب این ماهیان را پرورش داده و روانه بازار مصرف کنیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل از پرورش گونه خاویاری در حاشیه رود ارس و قزل‌اوزن خبر داد و گفت: در این راستا از پرورش‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها سعی کردیم از منابع مختلف بانکی تسهیلات مناسبی را در اختیار پرورش‌دهندگان ماهی قرار دهیم که تسهیلات پرداختی از محل منابع کمیته امداد و بنیاد علوی به صورت چهار درصد بوده و در سایر منابع نیز پرداختی‌ها با سود ۱۵ تا ۱۸ درصد اتفاق افتاده است.

تیزرو هزینه‌بر بودن تجهیزات و امکانات مناسب برای پرورش ماهی را یادآور شد و اضافه کرد: باید متقاضیان ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی را در راه‌اندازی مراکز پرورش ماهی مورد هدف‌گذاری قرار دهند تا در یک فرجه زمانی مناسب با استفاده از این تسهیلات که عمدتاً سرمایه در گردش است، بتوانند واحدهای خود را فعال نگه دارند.

وی بیان کرد: در مناطق محروم سود پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد و سایر مناطق ۱۵ درصد است که انتظار می‌رود دولت با کاهش سود بانکی سرمایه‌گذاران در این حوزه را یاری کرده و به تقویت تولید محصولات آبزیان کمک کنند.

تیزرو صدور مجوز از طریق سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی را یادآور شد و ادامه داد: علاقمندان با دریافت مجوز از این سازمان می‌توانند از تسهیلات استفاده کرده و ما نیز در اداره کل شیلات سعی می‌کنیم به تناسب ظرفیت تولید فعالان این بخش را مورد حمایت قرار دهیم.

وی به منابع آبی مناسب در استان و ایجاد استخرهای دو منظوره برای پرورش ماهیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر تن تولید ماهی ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان تسهیلات نیاز است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

تیزرو مشکل نقدینگی را از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش آبزیان اعلام کرد و افزود: کمبود نقدینگی بخش عظیمی از سرمایه‌گذاران را به سمت استفاده از تسهیلات سوق داده اما زمان بازپرداخت و نرخ سود پرداختی بانک‌ها رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد.

وی سرانه مصرف ماهی را در استان ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: قیمت آبزیان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها بالا رفته و ما کمبود تولید را در کنار افزایش قیمت نهاده‌ها دلیل اصلی در بالا رفتن قیمت ماهی می‌دانیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل تصریح کرد: ما در بحث تشکل‌ها ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم تولیدکنندگان را مورد حمایت جدی قرار دهیم و از همین رو باید به سمت خودکفایی و خوداتکایی در تولید حرکت کنیم چرا که در حال حاضر اردبیل واردکننده آبزیان از سایر استان‌هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر