کد خبر: 1061633
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: ۵۰ درصد از قنوات استان با هدف تأمین آب کشاورزی تا پایان سال گذشته لایروبی و مرمت شدند.
حسین شاهینی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: از آنجا که ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی سمنان به وسیله قنوات استان سیراب می‌شوند، لذا با هدف تأمین این مقدار آب کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ درصد از قنوات دایر این استان در چندین مرحله مورد مرمت و بیل‌روبی قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه هزینه مرمت این قنوات از محل اعتبارات استانی با انعقاد قرارداد با پیمانکاران ذیصلاح تأمین شده است، افزود: در طرح کمک‌های فنی و اعتباری (اعتبارات ملی) که با مشارکت مالکین قنات عملیات بازسازی و مرمت انجام می‌شود، در هر کیلومتر اعتباری بالغ‌بر ۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت شده است. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وابستگی ۱۰ درصد از تولید محصولات کشاورزی این استان به آب قنوات و نیز بهره‌وری بالای آب در پایین‌دست قنات در استان سمنان، از ضرورت پدافندی استفاده از قنوات سخن گفت و خاطرنشان کرد: در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی یا حمله مستقیم یا سایبری دشمن به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و در صورت قطع برق سراسری، تأمین آب شرب و کشاورزی تنها از طریق قنوات امکانپذیر خواهد بود؛ بنابراین مرمت قنوات یک ضرورت پدافندی نیز محسوب می‌شود. شاهینی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنوات استان سمنان با هدف حفظ قنوات به‌عنوان یک میراث فرهنگی و افزایش آبدهی آن‌ها جهت مصارف کشاورزی در دست پیگیری است، تصریح کرد: حفظ قنات به معنی کلمه، یعنی حفظ حیات در یک عرصه بیابانی بوده و باصرفه‌ترین و مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قنوات است. وی گفت: با توجه به پراکندگی قنوات در مناطق کویری و وابستگی زندگی مناطق روستایی پراکنده در هر منطقه از استان به آب قنات، جلوگیری از مهاجرت و در نتیجه حفظ و حراست کویر از سوی همین تعداد خانوار کم ساکن مناطق کویری استان از دیگر نتایج مثبت مرمت و احیای قنوات است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار