کد خبر: 1056524
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
رایزن فرهنگی ایران در فرانسه:
جشنواره «کن» نسبت به مسائل سیاسی روز حساس است و امسال بیشتر فیلم‌های حاضر در آن نسبت به حاکمیت‌ها رویه انتقادی داشتند.

جشنواره «کن» نسبت به مسائل سیاسی روز حساس است و امسال بیشتر فیلم‌های حاضر در آن نسبت به حاکمیت‌ها رویه انتقادی داشتند.
سیدحسن طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه می‌گوید: جشنواره کن ابزار سیاسی دیپلماسی فرانسه بوده و در طول دورانی که ۷۰ سال از پیدایش کن می‌گذرد همواره می‌بینیم که مباحث سیاسی متناسب با مباحث روز در کن جریان داشته است.
طباطبایی می‌افزاد: تأثیر سیاست بین‌الملل بر کن از همان ابتدای جنگ جهانی و بعد از آن جنگ سرد بود محسوس بوده است و جوایز نیز تحت تأثیر آن به فیلم‌هایی که غرب را برنده نشان می‌دادند یا علیه سوسیالیسم بود داده می‌شد، حتی جالب است که فیلمی که در دهه ۱۹۵۰ درباره بمباران اتمی هیروشیما به کن آمده بود به اصرار امریکا اخراج می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره کن، مسائل و تحولات منطقه‌ای را که روی جریانات سیاسی تأثیرگذار بوده است در نظر می‌گیرد، گفت که حتی به عنوان مثال زمانی که مباحث مربوط به محیط زیست مطرح می‌شود، تمام بخش‌های کن در آن سال به فیلم‌هایی می‌پردازند که به این موضوع پرداخته باشد یا زمانی که لیبرالیسم باب می‌شود فیلم‌هایی که آن را موضوع ساخت خود قرار داده باشند، مورد توجه قرار می‌گیرد یا زمانی که بهار عربی در جهان اهمیت پیدا می‌کند، فیلم‌هایی وارد جشنواره می‌شوند که در این حوزه فعال باشند، به عنوان مثال به بهانه اتفاقات و بحران‌های برزیل که به جنگل آمازون مربوط بود، فیلم‌هایی که علیه رئیس‌جمهوری آن ساخته شده بود مورد توجه قرار گرفت.
وی تأکید می‌کند: تحولات جهانی کاملاً روی کن تأثیرگذار است و انتخاب داور‌ها نیز متناسب با تحولات جهانی است، یعنی داور‌هایی انتخاب می‌شوند که مربوط به موضوعات روز و مهم جهانی باشند. در هر حال جشنواره کن ابزاری در دست دولت فرانسه و دیپلماسی فرانسه است که به کمک آن بتواند دیپلماسی سیاسی خود را تقویت کند. طباطبایی درباره جشنواره کن امسال بیان می‌کند: امسال هم یکی از سیاسی‌ترین جشنواره‌های کن بود. ۱۵۰ فیلم در بخش‌های گوناگون جشنواره شرکت کردند که اکثراً مضامین سیاسی داشتند. جالب است فیلم‌هایی که جایزه بردند به نقل از خود رسانه‌های فرانسوی مضامین سیاسی داشتند و نسبت به حکومت‌ها گزند و ضربه‌هایی را با استفاده از نقد مسائل اجتماعی وارد کردند. رایزن فرهنگی ایران در فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ضرورت و اهمیت جشنواره کن برای دولت فرانسه بیان می‌کند: مدیران جشنواره فیلم کن امسال باوجود اینکه قرار بود جشنواره در ماه می‌برگزار شود، صبر کردند تا بعد از برگزاری انتخابات و رفع محدودیت‌های کرونایی بتوانند با خیال راحت جشنواره را برگزار کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار