کد خبر: 1055685
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
هر چند طی یکی دو روز گذشته با تسریع در روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشور مواجه بودیم، اما با نگاهی به وعده‌های مدیران سلامت از یک سو و مسئولان شرکت‌های داخلی تولیدکننده واکسن وطنی از سوی دیگر متوجه خواهیم شد هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده‌است و همین مسئله هم موجب شده تا در پنج ماه پس از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، امروز تنها چیزی حدود ۲ درصد از جمعیت کشورمان واکسینه شوند و ایران در بین کشور‌های منطقه در رتبه آخر واکسیناسیون عمومی ایستاده‌باشد!
زهرا چیذری

سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند طی یکی دو روز گذشته با تسریع در روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشور مواجه بودیم، اما با نگاهی به وعده‌های مدیران سلامت از یک سو و مسئولان شرکت‌های داخلی تولیدکننده واکسن وطنی از سوی دیگر متوجه خواهیم شد هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده‌است و همین مسئله هم موجب شده تا در پنج ماه پس از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، امروز تنها چیزی حدود ۲ درصد از جمعیت کشورمان واکسینه شوند و ایران در بین کشور‌های منطقه در رتبه آخر واکسیناسیون عمومی ایستاده‌باشد! همین مسئله در کنار برخی از بی‌تدبیری‌های دیگر موجب شد تا ایران یکی از معدود کشور‌هایی باشد که موج پنجم کرونا را تجربه می‌کند و حالا با فراگیر شدن ویروس دلتا در سراسر کشور با افزایش تمام آمار‌های کرونایی و رشد مرگ و میر بیماران مواجهیم. این در حالی است که اگر وعده‌های واکسنی مسئولان محقق شده‌بود و سطح معقولی از جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گرفتند، گرفتار موج پنجم نمی‌شدیم یا شاید آمار مرگ و میر‌های موج پنجم کمتر بود.

آمار فوتی‌های کرونا طبق پیش‌بینی‌های قبلی و هماهنگ با افزایش آمار بیماران سرپایی و بستری رفته‌رفته افزایش می‌یابد. ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. در طول ۲۴ ساعت منتهی به دیروز، ۱۸۴ بیمار کووید ۱۹ هم جان خود را از دست دادند. تاکنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۹۱هزار و ۹۳۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دوز رسید.
واکسیناسیون ۶۰ ساله‌ها از امروز
حالا با تأمین واکسن‌های داخلی و خارجی روند واکسیناسیون هم کمی سرعت گرفته و نوبت به ۶۰ ساله‌ها رسیده‌است. آنطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده با هماهنگی‌های انجام شده از امروز ۲۴ تیرماه ساعت ۱۲ ظهر برای ۶۰ سال به بالا هم سامانه salamat. gov. ir باز خواهد شد و این افراد می‌توانند وارد سامانه شوند و نوبت‌دهی خواهند شد.
به گفته وی واکسن تولید داخل بسیار خوب عمل کرده و هیچ مشکلی ندارد و خط تولید آن هم با قدرت در حال پیشرفت است.
با وجود این اگر به سراغ اظهارات و وعده‌های پیشین آقای سخنگو، وزیر بهداشت و حتی مسئولان تولید واکسن ایرانی کووایران برویم، متوجه خواهیم شد روند فعلی واکسیناسیون و تأمین واکسن از آنچه وعده داده شده‌بود، بسیار عقب مانده است. بگذریم از اینکه آمار واکسیناسیون در ایران نسبت به سایر کشور‌های منطقه از آخر رتبه اول را دارد و همین مسئله موجب‌شده تا موج پنجم کرونا هم در کشور مسلط شده و با نگاهی به افزایش آمار بیماران کرونا مثبت، تکرار مرگ‌های بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در روز چندان دور از انتظار نیست. بازگشت روز‌های بحرانی کرونا در حالی است که می‌شد با تدابیر، مدیریت بهتر و پوشش گسترده‌تر واکسیناسیون از وقوع موج‌های تازه و افزایش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی پیشگیری کرد و خانواده‌های کمتری را به داغ عزیرانشان نشاند؛ چراکه ویروس کرونا منتظر حرکت لاک‌پشتی واکسیناسیون در کشور نخواهد ماند!
وعده‌های تحقق نیافته واکسنی آقای وزیر و دوستان
مرداد ماه سال گذشته بود که با آغاز تولید واکسن کرونا و واکسیناسیون در برخی کشور ها‌ی جهان، وعده‌های واکسنی مدیران بهداشتی هم آغاز شد! ۲۲ مرداد ماه سال گذشته‌بود که سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد: «چند مورد از واکسن‌های کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرده‌اند و به زودی وارد مطالعات بالینی خواهیم شد.» پس از آن در حالی که اخبار واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشور‌های دنیا منتشر می‌شد، وزیر بهداشت در آذر ماه سال گذشته درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا اینگونه توضیح داد: «تأمین واکسن کرونا را از سه راه دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کوواکس و سازمان بهداشت جهانی که برنامه‌ریزی کردم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق وارد می‌کنیم که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر و حدود ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد، چون این واکسن باید برای هر نفر دو دوز تزریق شود. اقدام بعدی تأمین حدود ۵/ ۵ میلیون دوز واکسن از قالب قرارداد مشترک با یک کمپانی خارجی و همچنین خرید ۲۰ میلیون واکسن از یک کمپانی خارجی دیگر و در مجموع ۴۲ میلیون دوز واکسن خریداری می‌کنیم که حدود ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.»
به گفته آقای وزیر شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان داخلی در ۱۲ شرکت مشغول تولید این واکسن هستند و حداقل چهار شرکت جلوتر از بقیه هستند. نمکی افزود: «سازمان بهداشت جهانی مراحل آن‌ها را قبول کرده‌است. یکی از این شرکت‌ها، اجازه آزمایش انسانی واکسن کرونا را در ایران دریافت کرده و هفته آینده کار روی انسان را شروع می‌کند، فاز حیوانی این واکسن با موفقیت تمام شده و امیدواریم در چند ماه آینده، مژده ساخت واکسن را به استحضار ملت شریف ایران برسانیم.»
بعد از آن بود که محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در بهمن ماه از آغاز به کار خط کووایران با ظرفیت ۳ میلیون دوز در ماه خبر داد. آن هم در شرایطی که هنوز این واکسن در حال طی مراحل کارآزمایی بالینی بود.
وعده واکسیناسیون ماهی ۲۰ میلیون نفر!
به دنبال این آقای وزیر از آغاز واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ماه با اولویت کادر درمان و با ظرفیت واکسیناسیون روزی هزار نفر خبر داد. احتمال راه‌اندازی خط تولید اسپوتنیک وی در ایران تا قبل از آغاز سال ۱۴۰۰، افتتاح خط تولید کووبرکت با ظرفیت ۱۵ میلیون دوز در ماه، از دیگر خبر‌هایی بود که در اسفندماه روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گرفت. از همه جالب‌تر اینکه علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۱ اسفند ماه در مصاحبه‌ای درباره روند واکسیناسیون در کشور گفت: «پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم.»
آغاز واکسیناسیون ۸ میلیون سالمند و پایان واکسیناسیون سالمندان تا تیرماه، همچنین آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی از خرداد از دیگر وعده‌هایی بود که محقق نشد. باوجود این فروردین ماه سال ۱۴۰۰ هم با وعده‌های واکسنی دولت و مدیران بهداشتی آغاز شد.
ربیعی: واکسیناسیون اغلب جامعه تا تابستان و پاییز
دهم فروردین ۱۴۰۰ بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره واکسیناسیون عمومی در کشور گفت: «گرچه واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ماه آغاز شده ولی روند واکسیناسیون، اواخر بهار، تابستان و پاییز برای قسمت اعظم افراد انجام خواهد شد و تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون ادامه خواهد یافت.»
حالا در حالی به دومین ماه تابستان وارد می‌شویم که تنها ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند. همچنین پایان واکسیناسیون تمام مردم تا پایان سال از دیگر اظهاراتی بود که برخی مدیران سلامت اعم از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و مدیر روابط عمومی این وزارتخانه بیان کرده‌بودند، اما با نگاهی به آمار ۲ درصدی افراد واکسینه شده بعید به نظر می‌رسد وعده‌های قبلی وزارت بهداشتی‌ها در واکسیناسیون همه مردم ایران تا پایان سال با این روند به ثمر برسد.
اگرچه مدیر پروژه کووایران و همچنین رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم وعده داده‌اند تا شهریور ماه ۵۰ میلیون دوز واکسن کووایران تولید شود، اما تاکنون۴٧٠ هزار دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل و در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده‌است. خلاصه اینکه محقق نشدن اغلب این وعده‌ها موجب شده تا میزان واکسیناسیون در ایران از اغلب کشور‌های منطقه پایین‌تر باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
0
مقاله را خواندم اما معلوم نشد چرا وعده ها عملی نمی شود و گیر کار کجاست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار