کد خبر: 1054389
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
محمدرضا سنگری عنوان کرد
با طی ۲۲دوره از جشنواره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف باید مسیر را نقد کنیم، همچنین باید این سؤال را بپرسیم که چرا محور مقاومت در شعر دفاع مقدس دخیل نیست؟

با طی ۲۲دوره از جشنواره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف باید مسیر را نقد کنیم، همچنین باید این سؤال را بپرسیم که چرا محور مقاومت در شعر دفاع مقدس دخیل نیست؟
«محمدرضا سنگری» دبیر علمی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس با بیان این مطلب در نشست رونمایی پوستر دو رویداد «بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «دهمین دوره جایزه ادبی یوسف (جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس)» که با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد در سخنانی کوتاه گفت: هر چیزی که سه ویژگی زایایی، پویایی و پایایی را داشته باشد، کوثر است.
این شاعر با تأکید بر اینکه جریان شعر دفاع مقدس هر سه ویژگی را دارد، یعنی هم زایاست، هم پایداری دارد و هم حرکتی پویا رو به جلو داشته است، تصریح کرد: با توجه به این خصلت‌ها می‌توان تعبیر کوثر را برای آن به کار برد. اگر قرار باشد ادبیات کشورمان را معرفی کنیم، باید ادبیات دفاع مقدس و شعر را که بخشی از آن است به عنوان بخشی هویت‌بخش معرفی کنیم. حالا با طی ۲۲دوره از این جشنواره، باید مسیر را نقد کنیم، همچنین باید این سؤال را بپرسیم که چرا محور مقاومت را در شعر دفاع مقدس دخیل نیست؟ یکی از ارزش‌های شعر دفاع مقدس ما این است که بر شعر محور مقاومت تأثیر گذاشته است. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که در کجای ادبیات جهان ایستاده‌ایم، باید از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.
بخش ویژه «داستان نوجوان» در جایزه ادبی یوسف
در این جلسه امیر سرتیپ سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره «جایزه ادبی یوسف» (جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس) عنوان کرد: دهمین جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس با همین رویکرد شروع به کار کرده و به تشویق نویسندگان خوش‌ذوق برای ورود به این عرصه به ویژه در حوزه نوجوانان پرداخته است. امسال بخش ویژه‌ای را برای «داستان نوجوان» در فراخوان جشنواره در نظر گرفته‌ایم، از این رو از مؤلفان برای شرکت و ارسال آثار با موضوع دفاع مقدس به این جشنواره دعوت می‌کنیم.
وی با اشاره به زبان فارسی گفت: زبان فارسی، زبان شعر است و با شعر حفظ شده است. همه خارجی‌هایی که می‌خواهند از ادبیات فارسی مطلع شوند، سراغ شاهنامه، بوستان و گلستان می‌روند، البته باید زبان فارسی را بلد باشند چراکه ترجمه شعر فارسی به زبان‌های دیگر روح و مفهوم آن را از بین می‌برد. شعر فارسی توانسته است این کشور را از پستی و بلندی‌های بسیاری عبور دهد و فرهنگ غنی ایران را در پی تهاجم‌هایی که به ما شده حفظ کند. در پی قرون گذشته و با وجود حملاتی که به ایران شده، اما این اتفاقات هیچ‌گاه نتوانسته خللی در فرهنگ، زبان و اندیشه این کشور وارد کند و دلیل آن شعر و زبان فارسی بوده است. جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس را همچون خورشید در ادبیات درخشنده دانست و اضافه کرد: این اشعار برگرفته از میراث چند صدساله پیشینه ادبیات ماست.
بخش ویژه داستان شهدا در دهمین دوره جایزه ادبی یوسف در ادامه سرهنگ «عباس بایرامی» با تأکید بر اینکه پایه‌گذاری کنگره شعر دفاع مقدس در دهه‌های گذشته در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است، متذکر شد: این پایه‌گذاری یک اقدام مهم و اثرگذار بوده است. اهداف ما از برگزاری این اتفاقات که با ورود به دهه پنجم و گذشت حدود نیم قرن از دفاع مقدس صورت می‌گیرد، انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب برای ایجاد انگیزه در جهت دفاع از کشور است.
وی گفت: «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «جایزه ادبی یوسف» از رویداد‌های مهمی هستند که قابلیت برگزاری بین‌المللی دارند. در این راستا سال گذشته بیش از ۸ هزار اثر به دبیرخانه شعر واصل شد که نشان می‌دهد جامعه ایرانی تشنه فرهنگ دفاع مقدس است. وی به وصول ۳ هزار و ۵۰۰ داستان کوتاه به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف در سال گذشته اشاره کرد و آن را نشان دهنده همین رویکرد نسبت به داستان است.
امیرخانی، دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف هم ضمن اشاره به کم‌توجهی به ادبیات نوجوانان توضیح داد: برای کمبود آثار این حوزه بخش ویژه را پیشنهاد دادیم که اضافه شد. بخش ویژه دیگر درباره «داستان شهیدان» خواهد بود تا در این بخش داستان‌هایی کوتاه درباره شهیدان و قهرمانان ملی ما نوشته شود. این جشنواره تا ۳۱شهریور ماه داستان‌های کوتاه ارسال شده را دریافت می‌کند. در این نشست ابتدا احکام «محمدرضا سنگری» دبیر علمی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و «مسعود امیرخانی» دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف اهدا شد، دبیران اجرایی دو جایزه معرفی شدند و همچنین سیدرضا میربابا، به عنوان دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف و حجت‌الاسلام انصاری‌فرد به عنوان دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس معرفی شدند. در این مراسم اعلام شد از ۳۱مرداد تا ۳۱شهریورماه فراخوان دریافت اشعار به «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار