کد خبر: 1052941
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
تهیه‌کنندگان سینما سازمان سینمایی را تهدید کردند
تهیه‌کنندگان سینما با ادعای اینکه در شرایط فعلی اکران فیلم در سینما‌ها جز ضرر حاصلی ندارد، خواستار کمک میلیاردی دولت برای نمایش فیلم در سینما‌ها شدند.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تهیه‌کنندگان سینما با ادعای اینکه در شرایط فعلی اکران فیلم در سینما‌ها جز ضرر حاصلی ندارد، خواستار کمک میلیاردی دولت برای نمایش فیلم در سینما‌ها شدند.

با وجود رفع محدودیت‌های کرونایی در بخش سینما، تهیه‌کنندگان سینما می‌گویند در این شرایط اکران فیلم فقط ضرر دارد و اگر دولت می‌خواهد سینما‌ها باز باشد باید کمک کند، وگرنه با اکران نشدن فیلم‌ها، عملاً سینما تعطیل می‌شود.
جلسه برای دفع ضرر کرونا
جلسه این هفته شورای صنفی نمایش بدون اعلام نتیجه مشخصی برای کمک به سینمای کرونازده به پایان رسید، با وجود این تهیه‌کنندگان سینما در مصاحبه‌های مختلف از شرایط سینما و فروش پایین اکران‌ها گلایه می‌کنند. مرتضی شایسته، دبیر شورای نمایش درباره نتایج جلسه این هفته گفت: «شورای صنفی نمایش برای اقدام در زمینه ترغیب سینماگران به اکران آثارشان نیاز به پول و امکانات دارد. فعلاً در حد برگزاری جلسات مباحثی طرح می‌شود که امیدواریم نتیجه داشته باشد.» این هفته همچنین جلسه «کارگروه کرونا در سینما» با حضور حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. در این جلسه، بحث وام ۴ درصد برای پرداخت بدهی‌های سینما‌ها و همچنین ارائه بسته حمایتی مطرح شد. با وجود اینکه کارگروه کرونا، از موفقیت در پرداخت حمایت‌های مالی در برای جبران خسارت کرونا می‌دهد، اما تهیه‌کنندگان سینما نظر دیگری در این باره دارند.
وزارت فرهنگ و ارشاد باید پول بدهد!
محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما که فیلم «تک خال» را در اکران دارد، درباره انتظار اهالی سینما برای حمایت دولت گفت: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شرایط کمک فراوانی به سازندگان فیلم‌ها بکند. تهیه‌کنندگان دیگر مثل من بدون چشمداشت راضی به اکران فیلم‌های خود نمی‌شوند. قطعاً کاری که من کردم، ادامه پیدا نمی‌کند و باید بدانند در یک سال گذشته برای باز ماندن سینما چه کردم. وزارت فرهنگ و ارشاد به هر کدام از تهیه‌کنندگان ۳-۲ میلیاردی باید بدهد تا بخشی از هزینه‌ها را جبران کند و تهیه‌کنندگان راضی به اکران شوند.
وی با اشاره به تأثیر اکران فیلم‌های کمدی و شاد در شرایط امروز جامعه برای بازگشت مخاطب به سینما بیان کرد: «احتمالاً ورود فیلم‌های جدید به خصوص فیلم‌های کمدی و شاد در شرایط امروز جامعه که از وضعیت به وجود از کرونا خسته هستند، باعث رونق دوباره سینما‌ها می‌شود.»
انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد کمک کند
سیدجواد هاشمی بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینما نیز از جمله فیلمسازانی است که می‌گوید در شرایط ورشکستگی سینما باید وزارت فرهنگ و ارشاد به فیلمسازان کمک کند. هاشمی در مصاحبه‌ای گفت: «ما کار دیگری به جز فیلمسازی بلد نیستیم. در حال حاضر بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما با این مشکل مواجه هستند، این در حالی است که ما انتظار داشتیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه‌کنندگان کمک کند. علاوه بر این، تبلیغات مناسبی هم در حوزه اکران فیلم‌های سینمایی صورت نمی‌گیرد و تلویزیون نیز در این زمینه هیچ حمایتی از ما نمی‌کند، این در حالی است که باید شرایطی فراهم شود تا مردم دوباره به سینما‌ها بازگردند.»
هاشمی در ادامه بیان کرد: «از من خواستند که در شرایط فعلی «جزیره فضایی» را اکران کنم، زمانی که ما در چنین شرایطی فیلم خود را فدا می‌کنیم، باید شرایط مناسبی را برای ما فراهم کنند که متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد، البته گویا قرار است به زودی چند فیلم سینمایی پرفروش در کنار فیلم ما اکران شود که البته این مسئله هم شرایط را برای من تهیه‌کننده سخت‌تر می‌کند، چراکه در حال حاضر کسی به سینما نمی‌رود و اگر هم بخواهد به سینما برود، فرزندش را به سینما نمی‌برد، به همین دلیل من با یک شک و تردید اساسی تصمیم به اکران فیلم خود گرفته‌ام.»
سینماداران ۱۶ ماه است ورشکسته‌اند
سیدغلامرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان درباره وضعیت سینماداران در ایام کرونا گفت: سینماداران عملاً بعد از ۱۶ماه با نوعی شبه‌ورشکستگی روبه‌رو هستند چراکه در بسیاری از موارد حتی هزینه‌های اولیه و دستمزد را نمی‌توانند پرداخت کنند، ضمن اینکه سال به سال حقوق و دستمزد کارکنانشان طبق قانون کار افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها اضافه شده است.
موسوی ادامه داد: «تولید نیز با همین مشکلات روبه‌رو است، یعنی امکان اکرانی که بتواند هزینه‌ها را بازگرداند وجود ندارد، در حقیقت اکران در حال حاضر وجود دارد و هر فیلمی که بخواهد می‌تواند اکران شود، اما به دلیل اینکه مردم کمتر به سینما می‌روند، طبیعتاً تهیه‌کنندگان علاقه‌ای به اینکه بتوانند فیلم‌های خود را اکران کنند، ندارند چراکه نگران بازگشت سرمایه هستند.»
آغاز فصل تابستان تا پیش از شروع کرونا، همراه با آغاز فصل نو اکران‌ها در سینما‌ها بود. امسال و سال گذشته به دلیل شیوع کرونا عملاً هیچ کدام از فصول اکران با موفقیت و سودآوری همراه نبوده‌اند و اکنون تنها امید سینمادار‌ها و تهیه‌کنندگان سینما دستیابی به کمک‌های دولتی است تا ایجاد روزنه‌ای از امید برای رونق اکران. اکنون با امتناع تهیه‌کنندگان سینما از اکران فیلم‌هایشان، این خطر وجود دارد که در کنار سینما نرفتن مردم، نبود فیلمی برای نمایش، عملاً سینما را تعطیل کند و کورسوی امیدی که هم اکنون برای تغییر شرایط وجود دارد به طور کل خاموش شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار