کد خبر: 1051769
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
انتشارات انقلاب اسلامي از كتاب‌هاي جديد خود رونمايي كرد
انتشارات انقلاب اسلامي وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمي خامنه‌ای(مدظله) روز گذشته از دو كتاب «رجل سياسي» و «دولت جوان حزب‌اللهي» كه مجموعه‌ای از بيانات مقام معظم رهبري در خصوص ويژگي‌هاي دولت جوان انقلابي و مفهوم رجل سياسي است در محل انتشارات رونمايي کرد.
محمدصادق عابديني

در آستانه سيزدهمين انتخابات رياست جمهوري، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، از دو اثر پژوهشي خود رونمايي كرد. اين آثار پيرو تأكيدات مقام معظم رهبري در انتخاب دولت جوان حزب‌اللهي منتشر شده است.
شاخصه‌هاي سياستمدار تراز انقلاب اسلامي
كتاب «رجل سياسي» نگاهي دارد به شاخصه‌هاي سياستمدار تراز انقلاب اسلامي.
حجت‌الاسلام علي محمدي، گردآورنده اين كتاب در مراسم رونمايي از «رجل سياسي» گفت: «اين كتاب در هفت فصل باور‌هاي سياستمدار تراز، شناخت‌هاي لازم براي سياستمدار تراز، شاخص‌هاي سياستمدار تراز، اهداف سياستمدار تراز، وظايف سياستمدار تراز، الگو‌هاي سياستمدار تراز و جلوه‌هايي از الگوي سياستمدار تراز را نشان مي‌دهد.»
وي افزود: «در فصل شاخص‌هاي سياستمدار تراز ويژگي‌هاي اخلاقي و رفتاري سياستمدار ذكر شده است. اين شخص بايد به اسلام ناب، محور بودن مردم و پيشرفت پايبند باشد.»
محمدي گفت: «سياستمدار تراز به دنبال محقق كردن معارف اسلام در جامعه اسلامي است. در فصل وظايف سياستمدار تراز رعايت تقوا از مهم‌ترين بخش‌هاي اين فصل است.»
وي افزود: «در اين فصل به گناه‌هايي كه مسئولان ممكن است مرتكب شوند از جمله تخطي از قانون اساسي اشاره شده است. در فصل ششم الگو‌هاي سياستمدار تراز از سخنان و الگو‌هاي تبيين شده توسط مقام معظم رهبري ذكر شده و از دو الگوي بزرگ اسلامي يعني حضرت اميرالمؤمنين(ع) و امام خميني(ره) در اين بخش استفاده كرده‌ايم.»
گردآورنده كتاب رجل سياسي گفت: «در فصل هفتم نيز جلوه‌هايي از الگوي سياستمدار تراز آماده شده است. عمار ياسر، شهيد بهشتي، سردار سليماني و شهيدان باهنر و رجايي به عنوان الگو‌هاي يك سياستمدار تراز مطرح شده‌اند. سياستمدار تراز بايد معارف اسلامي را بشناسد. اين سياستمدار بايد به مباني و اصول دين پايبند باشد.»
ويژگي‌هاي دولت جوان حزب‌اللهي
دومين اثر رونمايي شده در مراسم روز گذشته انتشارات انقلاب اسلامي، كتاب «دولت جوان حزب‌اللهي» بود. اين كتاب نيز بر پايه بيانات مقام معظم رهبري پيرامون دولت جوان حزب‌اللهي گردآوري شده و از سوي معاونت پژوهش و آموزش مؤسسه پژوهشي- فرهنگي انقلاب اسلامي منتشر شده است. كتاب «دولت جوان حزب‌اللهي» به كوشش جمعي از پژوهشگران به رشته تحرير درآمده است.
محمد اسحاقي، معاون آموزشي و پژوهشي مؤسسه انقلاب اسلامي درباره اين كتاب گفت: «مؤسسه انقلاب اسلامي انديشه و سيره رهبر معظم انقلاب را با يك پويايي كه ناظر بر ضرورت‌ها و اولويت‌هاست، مي‌بيند و توليد كتاب «دولت جوان حزب‌اللهي» شاهدي بر اين مدعاست. اين بيانات مبتني بر انديشه‌هاي وحياني، شناخت از جريان‌هاي عمومي جهان‌ها و مكاتب نظري و همچنين نظريات كارشناسي‌شده و نظام‌مند و همچنين زيست سياسي رهبري است. اين پويايي، انديشه و سيره رهبري را به گوهر گرانبهايي براي پاسخ به نيازهاي جامعه امروز تبديل مي‌كند.»
وي افزود: «در خصوص بيانات رهبر معظم انقلاب بايد سه گام را برداشت: تفقه و شناخت، تبيين و ترويج و در نهايت تحقق. جلوگيري از تحريف را هم بايد به آن گام‌ها افزود. در دولت جوان حزب‌اللهي ما بايد به آرای رهبري مراجعه کنیم و بيش از هر چيز نسبت به آنها شناخت داشته باشيم. شكل‌گيري دولت جوان حزب‌اللهي مقدمه شكل‌گيري دولت اسلامي است. جلد دوم اين كتاب نيز هم اكنون در دست تدوين است كه بيش از هر چيز برنامه‌ای جامع براي دولت و احزاب به شمار مي‌رود.»
اسحاقي اضافه كرد: «كتاب در چهار فصل «دولت»، «جوان»، «مفهوم حزب‌اللهي» و «دولت جوان حزب‌اللهي» تدوين شده است. در فصل چهارم كتاب به شكل‌گيري دولت جوان حزب‌اللهي پرداخته شده كه در صورت تحقق، تحول در حكمراني را به دنبال خواهد داشت. جوان از نظر رهبري يك سازمان است و خود زمين بازي را تعيين خواهد كرد. متأسفانه از برنامه‌هاي توسعه اول يك غفلت تاريخي صورت گرفت و نقش جوانان كم شد. به هر حال اين كتاب چارچوبي است براي ارزيابي مديران كه آيا به تحولات كشور شناخت دارند يا اينكه خير؟ ضرورت دارد رسانه‌ها بر مبناي اين كتاب به مطالبه‌گري از دولتمردان بپردازند.»


تبيين نظام حكمراني اسلامي
حجت‌الاسلام علي ذوعلم، رئيس انديشگاه بيانيه گام دوم مؤسسه تنظيم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مراسم رونمايي كتاب‌هاي «رجل سياسي» و «دولت جوان حزب‌اللهي» گفت: «اين دو كتاب هر كدام از يك زاويه‌اي به تبيين نظام حكمراني تراز انقلابي مي‌پردازند. «دولت جوان حزب‌اللهي» از زاويه نگاه جمعي است و رجل سياسي از زاويه نگاه فردي. مراد از رجل سياسي هم صرفاً مناصبي چون رياست جمهوري نيست بلكه رفتار يك بخشدار و يك رئيس اداره ساده و اعضاي نيروهاي نظامي و انتظامي را هم دربر مي‌گيرد، بنابراين طيف گسترده حكمرانان ذيل اين مفهوم قرار مي‌گيرند.»
ذوعلم اضافه كرد: «ارزش‌هاي كلاني كه بايد خروجي نظام حكمراني باشد، از دولت جوان حزب‌اللهي بيرون مي‌آيد. بحث توزيع عدالت، آزادانديشي، تشكيل فضاهاي نقد، ترويج معنويت و نگاه آخرت‌مدار و توحيدمحور، اخلاق و عزت ملي از جمله اين ارزش‌هاي كلان است كه همه آنها را مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب مطرح كرده‌اند.»
اين عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در ادامه با اشاره به مشكل امروز جامعه ايران گفت: «مشكل ما اين است كه برخي به ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب باور ندارند و در جهت تحقق اين ارزش‌ها كار و برنامه‌ريزي نكرده و نمي‌كنند. برخي مي‌پرسند چرا نظام براي خود كادرسازي نكرده است؟ به نظر مي‌رسد در نظام ولايي كادرسازي لزوماً توسط احزاب انجام نمي‌گيرد بلكه در خود بدنه امت اين اتفاق رخ خواهد داد.»
ذوعلم با اشاره به كتاب «دولت جوان حزب‌اللهي» تأكيد كرد: «دولت و احزاب مي‌توانند با اين كتاب به كادرسازي بپردازند. اينكه ما در مسئله عدالت موفق عمل نكرده‌ايم، به اين دليل است كه نيروي مناسب اين كار را نداشته يا تربيت نكرده‌ايم. دولت جوان حزب‌اللهي اگر مي‌خواهد به تحولات اساسي در روش‌ها و ارزش‌هاي رايج در تعاملات با مردم دست بزند، به چنين منابعي نياز دارد.»
در حاشيه مراسم رونمايي از كتاب‌هاي جديد انتشارات انقلاب اسلامي، از نشان (لوگو) جديد اين مؤسسه انتشاراتي رونمايي شد.
متن كامل كتاب «دولت جوان حزب‌اللهي» در آستانه سيزدهمين انتخابات رياست جمهوري از سوي انتشارات انقلاب اسلامي به صورت رايگان در فضاي مجازي منتشر شده و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار