جمعیت دانش آموزان از سال ۱۴۰۳ کاهش می‌یابد
کد خبر: 1045793
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004O3d
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: آمار جمعیت دانش‌آموزی تا سال ۱۴۰۳ در حال افزایش و بعد از آن ثابت و کاهشی خواهد شد در شرایط کرونا و پسا کرونا جبران گروه معلم در برخی از دروس از طریق آموزش‌های الکترونیکی انجام می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ گزارشی با عنوان " اوج بازنشستگی‌ها در دو سال آینده/افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس برای کنترل کمبود معلم" در خبرگزاری تسنیم منتشر شد؛ هم‌اکنون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پاسخی در این‌باره ارائه کرده است.

پاسخ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بدین شرح درباره کمبود معلم و اوج بازنشستگی‌ها در دو سال آینده بدین شرح است:

۱. تدوین و پیشنهاد تبصره ۳ ماده واحده جذب: سازمان اداری و استخدامی کشور ردیف‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش را در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخص‌های نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی و کلاس‌های درس دایر (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش) در مشاغل اداری به تعداد پست‌های مصوب و تخصص‌های مورد نیاز اختصاص می‌دهد.

در این راستا تمام محاسبات به صورت دقیق و با شاخص‌های ترکیبی به تفکیک دوره تحصیلی انجام شده و به سازمان اداری و استخدامی جهت تایید کارشناسی ارسال شده است که با تایید شاخص‌های استاندارد در نسبت دانش آموز به گروه معلم و گروه پشتیبانی تخصصی تمام کمبود‌های آموزش و پرورش پوشش داده خواهد شد.

۲. با توجه به بررسی‌ها و مطالعات انجام شده آمار جمعیت دانش‌آموزی تا سال ۱۴۰۳ در حال افزایش و بعد از آن ثابت و کاهشی خواهد شد آمار بازنشستگان نیز تا پایان ۱۴۰۲ افزایشی خواهد بود، ولی با توجه به اجرای نظام رتبه بندی سال ۹۹-۱۴۰۰ پیش بینی آمار بازنشستگان سال ۹۹-۱۴۰۰ به تعداد ۵۸۹۰۰ نفر بوده است که از این تعداد ۲۹۵۸۲ نفر بازنشسته شده‌اند و مابقی با ادارات و مناطق ادامه فعالیت دادند. با این روند حدود ۳۰ درصد از پرسنل دارای شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بازنشسته نخواهند شد.

۳. در خصوص تأمین گروه معلم با توجه به کمبود اشاره شده به میزان ۱۹۷۰۰۰ ساعت شیوه‌های تأمین از طریق حق التدریس، تدریس معاونین و معلم تمام وقت انجام می‌شود که در شرایط کرونایی و پسا کرونا جبران گروه معلم در برخی از دروس از طریق آموزش‌های الکترونیکی انجام می‌شود که بخشی از نیاز آموزش و پرورش را جبران خواهد کرد. لازم به ذکر است تمام نیرو‌های حق التدریس آزاد و آموزشیاران نهضت سوادآموزی تا پایان سال ۱۴۰۱ تبدیل وضعیت خواهند شد که تأثیر بسزایی در جبران کمبود خواهد بود.

۴. آموزش و پرورش محرک پیشرفت کشور و پیشران ارتقاء فرهنگی است با وجود رشد فزاینده فناوری آموزشی، کماکان معلم اصلی‌ترین مؤلفه در نظام تعلیم و تربیت و مجری سیاست‌های تحولی است. جذب و تأمین معلم نیازمند استقرار نظام کارآمد پذیرش استعداد‌های برتر و با انگیزه است با توجه به تصویب ماده واحده جذب منابع انسانی ماده واحده: وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی رهبر انقلاب)، منابع انسانی مورد نیاز را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس شرایط و ضوابطی که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رساند صرفاً از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین و هرگونه استخدام خارج از این مسیر ممنوع است لذا تمام تلاش دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در راستای تحقق این امر خواهد بود، در این راستا اقدامات زیر در حال اجراست:

توسعه همکاری علمی بین پردیس بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سایر دانشگاه‌های کشور.

تدوین ضوابط و مقررات شرایط تحصیلی در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر رجایی.

برگزاری نشست‌های تخصصی با دانشگاه‌های وابسته و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی.

برگزاری جلسات کارشناسی برای تدوین چارچوب همکاری‌ها بین دانشگاه‌های وابسته و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تنظیم و انعقاد تفاهم نامه فی مابین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم با امضای وزیر.

پیگیری برای صدور مجوز‌های لازم جهت توسعه همکاری‌های علمی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سایر دانشگاه‌های کشور از سوی دو وزارتخانه.

تنظیم و تدوین شرایط و ضوابط جذب منابع انسانی با رعایت مفاد تفاهمنامه جهت تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش.
منبع: تسنيم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار