سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با بیان این مطلب و با اشاره به فعالیت این مرکز در طول ایام عید برای افکارسنجی درباره سریالها و ویژهبرنامههای نوروز ۱۴۰۰ گفت: امسال رسانه ملی با طراحی سبک رسانهای تولید در بحران، توانست کاری انجام دهد که نسبت به سال گذشته، در اکثر حوزهها نهتنها کم گذاشته نشد، بلکه همکاران رسانه ملی توانستند حدنصابها را جابهجا کنند. وی با اشاره به تأثیر کرونا بر نظرسنجی گفت: سال گذشته در شرایط کرونا نظرسنجی را به صورت تلفنی انجام دادیم، چون امکان نظرسنجی حضوری فراهم نبود. در نظرسنجی تلفنی هم معمولاً با توجه به فرهنگ جامعه ما و ذائقه پاسخگویی، در برخی موضوعات، بیشبرآوردی و در موضوعات حساس، با کمبرآوردی مواجهیم و این روند کار نظرسنجی را سخت کرد.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان نظرسنجی در نوروز ۱۴۰۰ را مهم و مؤثر تلقی کرد و گفت: امسال دو مرحله نظرسنجی در هفته اول و هفته دوم نوروز انجام دادیم. پرسشگران در تهران و ۳۱ مرکز استانی با حضور در مقابل در منازل آمار دقیق و مستندی جمعآوری کردند که بخشی از این آمار در هفته اول فروردین از طریق اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد. رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره مخاطبان «برنامههای ویژه سالتحویل» گفت: بیشترین بیننده را برنامه «عصر جدید» با ۵/۷۰ درصد مخاطب از شبکه ۳ داشت که در نوع خودش هم نصاب جدیدی به شمار میآید. پس از آن برنامه «فرمول یک» شبکه یک با
۴ /۳۰ درصد، «سلام» از شبکه قرآن ۱/۱۸ درصد مخاطب و پس از آن «نوروزترین نوروز» در شبکه ۵، «حول حالنا» در شبکه سلامت و «سین هشتم» در شبکه افق رتبههای بعدی پربینندهترینهای تحویل سال را از آن خود کردند.»
طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از سریالهای نوروز ۱۴۰۰ بیان کرد: در فضای سریالهای نوروزی حدنصاب خوبی داشتیم. سریال «نونخ ۳» در شبکه یک ۱ /۸۲ درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حدنصاب جدیدی برای سریالهای نوروزی بود، چراکه تاکنون به چنین رقمی در سریالهای نوروزی نرسیده بودیم. رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود: مخاطبان «نونخ ۳» از این سریال حدود ۸۸ درصد رضایت در حد زیاد داشتند و پس از آن به ترتیب سریال «گاندو۲» با حدود ۶۱ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از ۸۵ درصد، «همبازی» با ۲/ ۲۸ درصد مخاطب، «نوروز رنگی» با ۲۰ درصد و برنامه «دستانداز» شبکه نسیم با ۵ /۱۷ درصد رتبههای دیگر را از آن خود کردند، با این حال نزدیکی درصد مخاطبان دو سریال «نونخ ۳» و «گاندو۲» که بالای ۵۰درصد بیننده داشتند، در نوروز امسال قابلتوجه بود.