کد خبر: 1041914
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
مصطفی شاه‌کرمی
مدتی است که روند بازگشت بی‌سروصدا و بدون هزینه برخی بازیگران، مجریان و برنامه‌سازان تلویزیونی که طی چند وقت اخیر و به بهانه‌های واهی همکاری‌نکردن با رسانه ملی را در بوق و کرنا کرده بودند، رونق گرفته است؛ چهره‌هایی که با جنجال‌سازی در فضای مجازی سعی می‌کردند رفتارشان را به عنوان یک نوع ارزش و مبیّن آزادگی در عرصه فرهنگ و هنر ذیل اطلاق مخدوش و دروغین هنرمند غیرحکومتی نشان بدهند.

نکته اصلی در این رابطه نه اهمیت بازگشت به مصادر قبلی این افراد بلکه وقاحت و گستاخی در لگد زدن و لجن‌پراکنی به ارزش‌های جامعه به شکل علنی و همراه با پروپاگاندای رسانه‌ای است که باعث مخدوش شدن چهره و وجاهت رسانه ملی در بین آحاد جامعه و مهیا کردن زمینه سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه برای ایجاد ثنویت‌های کاذب می‌گردد. اغلب این افراد که طی چند وقت اخیر در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوند، پیش از روی آنتن رفتن برنامه یا سریال‌شان با انتشار یک متن عوام‌فریبانه در فضای مجازی که احتمالاً با اشاره مدیران صدا و سیما و به عنوان پیش‌شرط پخش کارشان به آن‌ها اعلام شده، سر و ته همه توهین‌ها و لجن‌پراکنی‌هایشان را با یکی دو جمله که احتمالاً دچار اشتباه شده‌ایم یا زود قضاوت کرده‌ایم و جملاتی از این سنخ، به هم می‌آورند و روز از نو و روزی از نو! به عنوان مثال امیرحسین صدیق و همسرش در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷ مهمان برنامه «بهار جان» در شبکه ۵ سیما بودند.

در بخشی از این برنامه زنده که در آن مهمانانی از نیکوکاران، خانواده شهدا، رزمنده مدافع حرم، ورزشکاران و بازیگران حضور داشتند، حضور یک رزمنده مدافع حرم از تیپ فاطمیون با حضور صدیق و همسرش همزمان شده بود، این رزمنده به بیان خاطراتی از نبرد مدافعان حرم با داعش پرداخت که امیرحسین صدیق در اعتراض به خاطرات آن رزمنده مدافع حرم گفت: «ما مردم سختی‌کشیده‌ای هستیم و الان در اضطراب زندگی به سر می‌بریم و بدی‌ها رو آتش زدیم در چهارشنبه سوری و این حرف‌ها حال رو بد می‌کنه!» در حالی که پس از این تنش لفظی فضای برنامه از دست مجری خارج شده بود، امیرحسین صدیق و همسرش برنامه را ترک کردند! در اقدامی دیگر همین بازیگر پس از اتمام دوران حبس پوریا نوری یکی از اعضای فرقه ضاله دراویش‌گنابادی که به دلیل اقدامات ضدامنیتی دی ماه سال ۹۶ در محله پاسداران تهران محکوم شده بود، به دیدار وی رفته بود.

حالا در عین ناباوری به تازگی اعلام شده که بناست ویژه‌برنامه «نوروزترین نوروز» با میزبانی امیرحسین صدیق و همسرش باران خوش‌اندام از ۲۶ اسفندماه تا ۱۳فروردین‌ماه۱۴۰۰ به صورت زنده روی آنتن شبکه ۵ سیما برود! یا در نمونه‌ای دیگر بعد از قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی تعدادی از مجریان و بازیگران با انتشار مطالب توهین‌آمیز و دروغ‌پردازانه‌ای علیه نظام و رسانه ملی اعلام کردند دیگر با تلویزیون همکاری نمی‌کنند که امیرمهدی ژوله هم یکی از آن‌ها بود. همین شخص در سریال «چوب خط» که از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود بازی کرده و همه آن اتهام‌زنی‌ها و فحاشی‌هایش علیه ساختار‌های حاکمیتی نظام را با انتشار یک متن چندکلمه‌ای در صفحه شخصی‌اش رفع و رجوع کرده است! در حالی که مدیران سیما این گونه اقدامات را به عنوان یک دستاورد مهم مدیریتی در جذب حداکثری و تغییر موضع مخالفان و بازگشت آن‌ها تعریف و تبیین می‌کنند، این اقدام آن‌ها در حال تئوریزه کردن راه جدیدی برای خندیدن به ریش قانون و ساختار‌های حاکمیتی از سوی سلبریتی‌هاست که نتیجه‌ای به جز تمسخر و استهزای خطوط قرمز از سوی این جماعت نخواهد داشت.
رسانه ملی همانطور که از نامش برمی‌آید نه یک بنگاه اقتصادی است که صرف سودآوری و کسب مال و درآمد به عنوان دکترین و مانیفست وجودی آن مفروض باشد و نه یک شرکت سهامی که اصالت در آن با انتفاع سهامداران یا اعضای هیئت مدیره و مدیر عاملش باشد و مابقی مباحث مترتب بر آن موضوعات فرعی تلقی و تعریف گردد. اینکه برنامه‌سازان در قبال دستمزد و عایدی که از قِبَل ساخت و تولید برنامه کسب می‌کنند، موظفند محتوایی در لفاف مقبول و معقول بر اساس نیاز‌های جامعه و منطبق با قوانین ارائه کنند، گزاره روشنی است که با این رویکرد تسامح و تجاهل رسانه ملی در حال لوث شدن است. مدیران رسانه ملی هم به دلیل اعتمادی که مسئولان بالادستی در سپردن جایگاه مدیریت به آن‌ها کرده‌اند، وظیفه نگاه‌بانی و دیده‌بانی از کیفیت و اجرای بدون تنازل قوانین فرهنگی- هنری منبعث از قوانین بالادستی را بر عهده دارند، بنابراین باید با به کار گرفتن مداقه و تدقیق مسئولانه در مسیر حفظ، مراعات و تبیین ارزش‌های اخلاقی و انسانی که ریشه در معتقدات دینی و مذهبی دارند، تدبیر و اقدام نمایند تا از لوث شدن وجاهت و جایگاه صدا و سیما در اذهان مردم جلوگیری گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار