کد خبر: 1041554
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

کشاورزانی که از آبیاری مغناطیسی استفاده می‌کنند دودسته هستند که به آنها اشاره خواهیم کرد:

 دسته اول: عزیزانی که آب کشاورزی آنها شیرین است و هیچ‌گونه مشکل خاصی با شوری آب ندارند هدف و انگیزه این عزیزان از استفاده از طرح آبیاری مغناطیسی بالابردن حلالیت آب و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت محصول و همچنین زودرسی محصولات می‌باشد.

بعضی از عزیزان اعلام می‌کنند اگر فقط محصول کشاورزی آنها ۱۰ روز زودرس می‌شود باتوجه‌به این‌که می‌توانند محصول خود را با قیمت بالاتر ببرد به بازار عرضه کنند لذا استفاده از طرح آبیاری مغناطیسی برای آنها دارای صرفه اقتصادی بالایی می‌باشد و یا اینکه کشاورزانی که مشکل رسوب در قطره‌چکان‌ها دارند با استفاده از آبیاری مغناطیسی خاصیت چسبندگی رسوب را می‌گیرند و برای همیشه از مشکل رسوب در نازل‌ها و یا در مسیر لوله‌های سیستم آبیاری تحت‌فشار رها می‌شوند.

دسته دوم: کشاورزانی هستند که به دلیل پایین رفتن سطح آب کشاورزی با مشکل شوری آب مواجه هستند و توان خرید آب‌شیرین‌کن کشاورزی را ندارند لذا باید شوری آب خود را مدیریت نمایند و همین دلیل از آبیاری مغناطیسی استفاده می‌کنند تا از تأثیرات مثبت آن منتفع شوند و بتوانند تأثیرات منفی شوری آب را در حد امکان کاهش بدهند.

کاربرد آبیاری مغناطیسی در کشاورزی چیست؟

در سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار برای پیشگیری از ایجاد رسوب در سیستم و لوله‌کشی‌ها و قطره‌چکان‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. متأسفانه در سال‌های اخیر با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح کشور کشاورزان محترم با کمبود آب مواجه شده‌اند همین دلیل باعث شده است که به سیستم‌های آبیاری قطره‌ای روی آورند که ۵۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی گردد.

 حال اگر آب‌شور و دارای املاح بالا داخل این سیستم در جریان باشد باعث گرفتگی لوله‌ها و نازل‌ها و کاهش راندمان سیستم و در نهایت کاهش کمیت، کیفیت و ظاهر محصول نهایی می‌گردد همچنین گیاهانی که با این آب تغذیه می‌شوند روی سطح آن‌ها لایه‌ای از رسوب تشکیل شده و کاهش رشد گیاه را به دنبال دارد.

مهم‌ترین مشکل آب‌شور ایجاد تأثیرات منفی در خاک است که به‌مرورزمان خاک منطقه را به طور کامل نابود کرده و غیر قابل‌کشت می‌کند.

نمک‌های آب‌شور به‌مرورزمان لایه‌ای روی خاک ایجاد کرده که موجب سخت شدن خاک و عدم جذب آب در اعماق آن و کاهش حلالیت آب در خاک و در نهایت نرسیدن آب کافی به ریشه محصول می‌شود.

آبیاری تحت‌فشار همان‌طور که در بالا توضیح داده شد بسیار مفید بوده و تأثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی در آب را به دنبال دارد که این تأثیرات منفی شوری آب کشاورزان بسیاری را از استفاده این سیستم منصرف کرده است.

برای حل این مشکلات در آبیاری قطره‌ای روش‌های بسیار زیادی توسط محققان و دانشمندان سراسر دنیا مورد تحلیل و آزمایش قرار گرفته است که آبیاری مغناطیسی کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین روش برای جلوگیری از این معضل شناخته شده است.

نوع عملکرد رسوب‌زدای الکترونیکی

دستگاه رسوب‌زدای الکترونیکی با ایجاد میدان مغناطیسی در مسیر لوله به‌وسیله سیم‌پیچ باعث خنثی‌سازی یون‌های محلول موجود در آب و ازدست‌رفتن جاذبه مولکول‌ها نسبت به یکدیگر و باعث کاهش شوری آب  می‌شود.

به این صورت تحت تأثیر میدان مغناطیسی تجمعات ذرات مولکولی معلق نمک شکسته شده و به‌صورت کربنات کلسیم خنثی به‌صورت معلق و شناور در جریان آب باقی می‌ماند.

 سیم‌پیچ‌ها به‌صورت کانال می‌باشند (منظور از کانال یک سیم‌پیچ با اعمال قطب مثبت به آب و یک سیم‌پیچ با اعمال قطب منفی به آب می‌باشد) سیم‌پیچ‌ها باتوجه‌به قطر لوله طولانی‌تر می‌شود همچنین تعداد کانال‌ها نیز بیشتر می‌شود.

کاهش تأثیرات منفی آب‌شور در کشاورزی با استفاده از آبیاری مغناطیسی

محل نصب دستگاه تولید آب مغناطیسی

در کشاورزی بعد از استخر تجمع آب و بعد از پمپ نصب می‌گردد زیرا اگر قبل از استخر نصب گردد تأثیری که میدان مغناطیسی روی آب ایجاد کرده است ساکن شده و راندمان آن کم می‌شود.

همچنین اگر قبل از پمپ باشد جریان یک‌دست شده مغناطیسی به‌وسیله پمپ به جریان درهم‌ریخته تبدیل می‌شود که دچار افت راندمان می‌گردد.

در صنعت و موتورخانه‌ها توصیه می‌گردد که قبل از ورودی به دستگاه‌های مهم نصب گردد مثل ورودی به بویلر و چیلر نصب گردد.

مزایای استفاده از آب مغناطیسی در کشاورزی

صرفه‌جویی در مصرف آب در کشاورزی تا ۳۰ درصد
زودرس شدن برداشت محصول بین ۱۵ تا ۲۵ روز
صرفه‌جویی در مصرف کود تا ۴۰ درصد
افزایش مقاومت گیاه و ریشه در مقابل آفات
اصلاح خاک به‌مرورزمان
افزایش قابل‌توجه کمیت و کیفیت محصول

آبیاری مغناطیسی تا چه حد می‌تواند ای سی آب را پایین بیاورد؟

در جواب باید به این عزیزان گفت که با استفاده از آبیاری مغناطیسی ما فقط می‌توانیم مشکلات ایجاد شده توسط آب‌شور را مدیریت کنیم و تأثیرات منفی شوری آب را برای خاک و آب به حداقل ممکن برسانیم اگر بخواهیم که ‌ای سی آب را پایین بیاوریم تنها راه آن استفاده از آب‌شیرین‌کن کشاورزی است.

آبیاری مغناطیسی می‌گوید اگر شما با آبی که از آن استفاده می‌کنید کشاورزی انجام می‌دهید ولی محصولی عمل می‌آید که به‌خاطر شوری آب افت راندمان و برداشت پیدا کرده است می‌توانید آب را مغناطیسی نمایید و تا ۳۰ درصد شرایط بهره‌وری از آب را افزایش بدهیم.

کاهش تأثیرات منفی آب‌شور در کشاورزی با استفاده از آبیاری مغناطیسی

به‌عنوان‌مثال کشاورزی می‌پرسد اگر ای سی آب مزرعه بنده سه هزار باشد و بخواهم توت‌فرنگی که کشت کنم می‌توانم بدون نصب آب‌شیرین‌کن و با استفاده از آبیاری مغناطیسی کشت انجام داده و محصول خوب پرورش بدهم؟

در جواب این دوست عزیز ما می‌گوییم خیر به دلیل اینکه آبیاری مغناطیسی به‌هیچ‌وجه سختی آب را پایین نمی‌آورد و چیزی از آب کسر نمی‌کند اما فقط در حالتی که بخواهیم شرایط را بهتر نماییم می‌توانیم از تکنولوژی آبیاری مغناطیسی استفاده کرده و تا 30 درصد عملکرد را ارتقا بدهیم.

به‌عنوان‌مثال در کشور ما که خیلی از کشاورزان کشت پسته انجام می‌دهند در سال‌های گذشته به دلیل بالارفتن ای سی آب راندمان محصول به شدت افت کرده است و در بعضی از مناطق کشور ای سی آب به حداکثر خود رسیده است شاهد خشک شدن درختان پسته هستیم کشاورزانی که از آب مغناطیسی در محصول پسته استفاده کرده‌اند اذعان داشتند که بعد از نصب سیستم آبیاری مغناطیسی شاهد کاهش پوکی پسته‌ها بوده‌اند و همچنین خندانی پسته‌ها نیز بالاتر رفته و رشد سرشاخه‌ها نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

قیمت دستگاه آب مغناطیسی کشاورزی

در سیستم آب مغناطیسی هم‌زمان از چند سختی گیر مغناطیسی و سختی گیر الکترونیکی استفاده می‌گردد. برای نصب سیستم آبیاری مغناطیسی باید از چند بلوک مغناطیسی و سختی گیر الکترونیکی هم‌زمان استفاده نمایید به‌عنوان‌مثال برای یک لوله ۴ اینچ ما از دو عدد بلوک مغناطیسی استفاده می‌کنیم و یک عدد سختی گیر الکترونیکی بکار خواهیم برد.

بلوک مغناطیسی نیاز به برق ندارد ولی سختی گیر الکترونیکی نیاز به یک برق دارد که اگر در چاهی دسترسی به برق وجود نداشته باشد می‌توانیم با استفاده از سلول انرژی خورشیدی و یا یک باتری برق موردنیاز سختی گیر الکترونیکی را تأمین نماییم لذا قیمت دستگاه آب مغناطیسی کشاورزی بستگی به سایز لوله آب خروجی از استخر یا از چاه دارد.

بهترین محل نصب اجرای سیستم آبیاری مغناطیسی کجاست؟

بهترین مکان برای اجرای سیستم آبیاری مغناطیسی روی لوله‌ای است که به سمت زمین می‌رود و آب در هیچ کجا دیگر توقفی ندارد به این دلیل نباید در مسیر آب استخر یا توقف ایجاد گردد که نظم مغناطیسی ایجاد شده در مسیر لوله کاهش پیدا کند.

مشاوره رایگان برای کاهش شوری آب کشاورزی و چاه خود از کارشناسان شرکت آتیه انرژی تلاش

اگر شما هم به دنبال مناسب ترین و به صرفه ترین شیوه ممکن برای بهره وری و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی خود و کاهش شوری آب کشاورزی خود هستید میتوانید با کارشناسان شرکت آتیه انرژی تلاش تماس حاصل نمایید یا به سایت ما به ادرس (https://atie-energy.com/ ) مراجعه نمایید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار