کد خبر: 1041491
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مدیر عامل سازمان انتقال خون چگونگی خدمات رسانی مراکز انتقال خون در نوروز ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون در نشست خبری که امروز به صورت ویدئو کنفرانس در سازمان اورژانس کشور برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید مبعث با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور یکی از موثرترین و کوشاترین یاران انتقال خون است، گفت: آرزوی همه ما این است که از بحران کنونی کرونا به سلامت خارج شویم. زمانی که به سازمان اورژانس وارد شدم عکس یکی از شهدای سلامت را دیدم که هم متاثر شدم و هم مفتخر؛ در ایامی سکاندار گوشه‌ای از کشتی نظام سلامت شدیم که چنین بحرانی برای جامعه بشری و کشور پیش آمد که امیدواریم توانسته باشیم گوشه‌ای از زحمات را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران طی یک سال گذشته برای حفظ تمام استاندارد‌هایی که برای تامین خون کافی و کیفی (سالم) در جهان شناخته شده و به روز رسانی همه آن استاندارد‌ها تلاش فراوانی کرده است، بیان کرد: در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا که جهان بعضا تا ٧۵ درصد کاهش ذخایر خون پیدا کرد، سازمان انتقال خون ایران با اعتماد مردم و فرهنگ اهدای خون در اوج آسیب کرونا، هیچ وقت به کمتر از ۳۰ درصد نرسید و پس از آن هم حدود ٨ تا ١٠ درصد کاهش را شاهد بودیم که جزو افتخارات ما در دنیا است.

هیچ وقت استاندارد‌های اهدای خون را کم نکردیم

عشقی ادامه داد: از سوی دیگر هیچ وقت استاندارد‌های اهدای خون را کم نکردیم و معافیت‌های خود را تغییر ندادیم؛ ضمنا توانستیم از پیشگامان ارائه و تولید پلاسمای بهبود یافتگان باشیم که اگر به جا مصرف شود یکی از روش‌های درمانی در سراسر دنیا شناخته شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با ذکر این نکته که در آستانه یک سالگی این بحران و سال جدید با تکیه به فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی مردم همچنان آمادگی اهدای خون ١٠٠ درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت را داریم؛ در این یک سال با تمامی محدودیت‌هایی که داشتیم، اما توانسته ایم به طور میانگین به ۸۰ درصد نیاز‌های مراکز درمانی کشور پاسخ دهیم. همچنین توانستیم بالای ۹۸ درصد از پلاکت‌های مورد نیاز جانبازان شیمیایی و بیماران سرطانی را تامین کنیم.

نحوه فعالیت مراکز خون در ایام نوروز

وی به نحوه فعالیت مراکز خون در ایام نوروز هم اشاره و عنوان کرد: در ایام نوروز هم همه پایگاه‌های انتقال خون اول فروردین و تمام ادارات کل استانی در ۳۱ مرکز فعال هستند. پس از آن هم در تهران و برخی شهر‌های بزرگ کشور پایگاه‌های جامع از دوم فروردین آماده خدمت رسانی هستند. در ادارات کل ما براساس رسمی که داریم در اولین روز سال به پنج نفر از اولین اهدا کنندگان هدایایی اهداء خواهد کرد؛ ان شاالله بتوانیم در آخرین سال فعالیت دولت کار‌ها را با آبرو تحویل دهیم.

عشقی در ادامه با اشاره به اینکه کرونا علاوه بر اینکه یک مرگ و میر مستقیم دارد که هر روز رصد می‌شود، یک مرگ و میر غیر مستقیم هم دارد، خاطرنشان کرد: مرگ و میر غیر مستقیم این است که تمرکز به سوی خدمت رسانی به بیماران و کنترل شرایط کرونا متمرکز می‌شود همین امر در خصوص اهدای خون هم صدق می‌کند و به دلیل برخی باور‌های غلط میزان اهدای خون در جامعه کاهش پیدا می‌کند البته این اتفاق در سراسر دنیا رخ داده است. هیچ نگرانی بابت حضور در مراکز انتقال خون کشور وجود ندارد، زیرا تمامی استاندارد‌های لازم در این مراکز رعایت می‌شود.

اهدای خون در نوروز باید استمرار داشته باشد

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه برای کاهش فراخوان‌های هیجانی، آمار روز نیاز انتقال خون هر استان را در نقشه ایران در سایت سازمان گذاشته ایم که مردم می‌توانند به روز مراجعه کنند. اهدای خون باید آگاهانه و به تدریج و از طریق ثبت نام‌های اینترنتی انجام شود.

وی همچنین در خصوص اهدای پلاکت یادآور شد: خون را می‌شود ٣٠ روز ذخیره کرد، اما پلاکت، چون طول عمر کوتاهی دارد و معمولا هم بیماران سرطانی و خونی نیازمند آن هستند باید به آن توجه داشت که اهدای خون در ایام نوروز باید استمرار داشته باشد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار