کد خبر: 1041489
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، تا کنون حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است. آخرین مهلت دریافت تسهیلات کرونایی به سه بخش فرهنگ، ورزش و گردشگری تا نیمه اسفند بود.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیرو‌های کار، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در دستور کار وزارت کار قرار گرفت و بر این اساس، ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کنند.

در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به ۱۹ بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در ۱۴ رسته و ۸۵۸ زیر رسته تعریف شده است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یابد.

درحالت کلی تسهیلات کرونایی در چهار بخش خانوار، اشتغال محور، بنگاه محور و وام ودیعه مسکن پرداخت شد. در بخش خانوار سرپرستان خانوار وام‌های یک میلیون تومانی دریافت کردند، در بخش تسهیلات اشتغال محور، کسب‌وکار‌های ۱۴ گانه با ثبت‌نام در سامانه کارا، وام ارزان قیمت کرونایی گرفتند، در تسهیلات بنگاه‌محور یا بخشی، بنگاه‌های فعال آسیب دیده از کرونا در حوزه‌های «گردشگری»، «فرهنگ و هنر» و «ورزش و جوانان» به تناسب ابعاد و بازار بنگاه‌ها تسهیلات گرفتند و در بخش وام ودیعه مسکن نیز مستاجران، متناسب با شهر‌های محل سکونت خود در کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرستان‌ها تسهیلات حمایتی دریافت کردند.

طبق گفته‌ی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تا کنون حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت:از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات کرونایی تصویب شده تاکنون ۴۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است که سهم کسب وکار‌های آسیب دیده ازکرونا ۶۶ هزار میلیارد ریال، سهم حمل و نقل ۲۳ هزار میلیارد ریال، سهم یارانه بگیران و کمک معیشتی خانوار‌ها ۲۸۵ هزار میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن ۴۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: تسهیلات کرونایی طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغی که شده از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ متوقف خواهد شد.

وی افزود: بانک‌ها موظف هستند تا آخر سال تمامی تسهیلات مصوب شده را پرداخت کنند. در رابطه با تسهیلاتی که تاکنون پذیرش نشده‌اند، فعلا مصوبه‌ای نداریم؛ بنابراین آنچه‌که در این مرحله مطرح است دریافت وثایق و مستندات لازم توسط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است و دلیل کندی روند پرداخت‌ها همین مساله است.

دانشمندی در توضیح روند بازپرداخت تسهیلات هم گفت: در مساله بازپرداخت‌ها دو بحث وجود دارد، اول بازپرداخت تسهیلات یارانه بگیران و تسهیلات معیشتی خانوار‌ها است که با حمایت و دقت نظام بانکی، تسهیلاتی به میزان ۲۸۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، اما فقط ۲ قسط بازپرداخت شده است و ۷ قسط دیگر معوق مانده‌اند. این در حالی است که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازپرداخت این تسهیلات تاکید داشته‌اند و این بدهی جزو اولویت مطالبات بانکی و از دیون ممتاز دولت است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: بحث دوم هم در رابطه با تمدید زمان بازپرداخت سایر تسهیلات کرونایی به کسب وکار‌های آسیب دیده از کرونا، است که اخیرا بسیاری از استان‌ها خواستار استمهال و تمدید زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی شده‌اند، اما موافقت نشد؛ بنابراین می‌بایست طبق روال معین شده، بازپرداخت‌ها انجام شوند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار