کد خبر: 1038880
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
بسیاری از اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی که مثل زالو با قمار به جان جوانان افتاده‌اند، از کارتخوان‌های بی‌هویت ارتزاق می‌کنند. می‌دانید درآمد نجومی حاصل از تجارت سیاه قماربازان که در حساب افراد مختلف در بانک‌های ایران واریز می‌شود چطور به دست سرشبکه‌های قمار می‌رسد؟ بخشی از درآمد همین جا در ایران بین دست‌اندرکاران سایت‌های شرط‌بندی تقسیم می‌شود؛ از تبلیغات‌چی‌ها تا کارچاق‌کن‌ها، اما سود اصلی که سهم گردانندگان سایت قمار است و پاتوق بسیاری از آن‌ها هم در ترکیه، چه می‌شود؟

سرویس جامعه جوان آنلاین: تبدیل ریال به دلار یا یورو توسط صرافی‌های غیرمجاز در ایران و حواله کردن آن به خارج از ایران یک روش معمول است و روش بعدی تبدیل ریال به ارز دیجیتال و خروج آن از کشور است. باید از مسئولان پرسید برای مقابله با این دو روش و شناسایی صرافی‌های غیرمجازی که دستشان با قماربازان در یک کاسه است فکری کرده‌اند یا نه؟!


روش جالب‌تر و کاربردی‌تر، اما استفاده از کارتخوان‌های بی‌هویت است. یک پولشویی ماهرانه که در غفلت مسئولان به راهی بدون دردسر برای قماربازان تبدیل شده است، روشی که می‌توان گفت بهشت پولشویی برای قماربازان است و با استفاده از آن مثل آب خوردن میلیارد میلیارد پول به دست آمده از سایت‌های شرط‌بندی را اول پولشویی کرده و بعد هم تبدیل به ارز می‌کنند. سهم این روش در ایجاد بحران‌های ارزی جدی است.


پازل فعالیت موفقیت‌آمیز سایت‌های قمار


دستگاه‌های کارتخوان سیار ایرانی برای سایت‌های قمار حکم طلا را دارند. خروج دستگاه‌های پز سیار از مرز‌های کشور ساده است. دلالان هم دستگاه‌ها را از مرز خارج می‌کنند و به کشور ترکیه می‌برند. یک سیم‌کارت ایرانی داخل کارتخوان می‌گذارند، با استفاده از اینترنت به سیستم بانکی متصل می‌شوند و با خیال راحت پولشویی می‌کنند.


سرنخ بسیاری از سایت‌های شرط‌بندی در نهایت به نظام بانکی و فقدان نظارت بر شبکه مالی منتهی می‌شود. درگاه‌های ناامن بانکی و همکاری خواسته و ناخواسته اپلیکیشن‌های داخلی و شبکه‌های پرداخت با سایت‌های شرط‌بندی یک طرف، عدم نظارت بر استفاده بی‌قید و شرط از دستگاه‌های پز سیار در خارج از ایران هم دست به دست هم می‌دهد تا پازل فعالیت موفقیت‌آمیز سایت‌های قمار را تکمیل کند.


عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که از وجود گسترده کارتخوان‌های ایرانی در ترکیه خبر می‌دهد. استانبول پاتوق اغلب گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی است و صاحبان سایت و دار و دسته‌شان با پول سیاه قمار در این شهر لاکچری زندگی می‌کنند.


پولشویی در ترکیه با دستگاه کارتخوان ایرانی، کارت اجاره‌ای، دفاتر خدمات ارزی و صرافی‌ها بازار پررونقی دارد.


جولان کارتخوان‌های اجاره‌ای


اگر می‌خواهید بدانید از دستگاه پز سیار ایرانی چطور برای پولشویی درآمد به دست آمده از سایت‌های شرط‌بندی استفاده می‌کنند باید گفت این پروسه با کارت‌های اجاره‌ای تکمیل می‌شود. قماربازانی که پنل شرط‌بندی دارند یک تیم کارچاق‌کنی هم در ایران دارند که ملزومات کار را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. مهم‌ترین کار آن‌ها پیدا کردن افرادی است که حاضر می‌شوند در ازای دریافت پول، حسابشان را اجاره دهند. وقتی کاربر در سایت بازی می‌کند پول را به یکی از کارت‌های اجاره‌ای واریز می‌کند. اعضای فنی گروه، با استفاده از درگاه‌های پرداخت شخصی، پول را به حساب‌های دیگری منتقل می‌کنند تا پلیس فتا نتواند به راحتی رد آن را بزند.


آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، صاحب آخرین حساب و کارت اجاره‌ای که پول در آن واریز می‌شود در ترکیه زندگی می‌کند. یعنی روش اجاره کارت همزمان در ترکیه و ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعضای تیم سایت شرط‌بندی سراغ افرادی می‌روند که در ترکیه زندگی می‌کنند و قصد بازگشت به ایران را هم ندارند و ممکن است چند کارت بانکی ایرانی داشته باشند. با مبالغ بالا که گاهی به ماهی ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد کارت آن‌ها را اجاره می‌کنند. آگهی کارت اجاره‌ای در کانال‌های تلگرامی که اعضای آن ایرانیان ساکن استانبول هستند منتشر می‌شود. این‌طور می‌شود که اگر پلیس فتا رد پول را بزند، فردی که حسابش را اجاره داده اصلاً در ایران نیست که دستگیر شود و جوابگوی جرمش باشد. البته کارچاق‌کن‌ها سرعت بالایی دارند و خیلی زود حساب‌ها را خالی می‌کنند.


طعمه‌های خوب در ترکیه


وقتی پول سیاه سایت‌های شرط‌بندی به حساب افرادی که در ترکیه زندگی می‌کنند و کارت‌هایشان را اجاره دادند، واریز شد، مرحله آخر و مهم یعنی پولشویی با دستگاه‌های پز ایرانی شروع می‌شود. این پول‌ها باید به سرعت تبدیل به لیر یا دلار شود و از آن حساب‌ها بیرون بیاید. تا مسئولان در ایران به خودشان بجنبند و حساب‌ها را شناسایی کنند کارچاق‌کن‌های سایت شرط‌بندی سراغ ایرانی‌هایی می‌روند که در ترکیه زندگی می‌کنند و دستگاه کارتخوان ایرانی دارند و خدمات ارزی ارائه می‌کنند. کارت‌ها را هم در دستگاه‌های پز آن‌ها می‌کشند.


پول به حساب نفر بعدی واریز می‌شود که در ترکیه خدمات ارزی ارائه می‌دهد و در ایران حساب دارد. افرادی که در ترکیه خدمات ارزی ارائه می‌دهند ممکن است از همه جا بی‌خبر باشند، اما از این تبدیل ارز، پول خوبی به دست می‌آورند. مثلاً اگر هر لیر ۱۳۰۰ باشد آن‌ها برای تبدیل ریال به هر لیر، ۱۳۵۰ تومان دریافت می‌کنند و ممکن است با همین روش ساده در یک روز ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند.


این سود خوب باعث شده تا دستگاه‌های پز سیار ایرانی برای ایرانیانی که در ترکیه زندگی می‌کنند یک منبع درآمد قابل اطمینان باشد. حالا درآمد سیاه به دست آمده در سایت‌های قمار، شسته شده و جیب قماربازان و دار و دسته‌شان در ترکیه را پر پول کرده است. نفر آخر، یعنی فردی که در ترکیه با دستگاه‌های پز سیار به گردانندگان سایت شرط‌بندی خدمات ارزی ارائه داده، به صرافی‌های رسمی ترکیه می‌رود و پولش را تبدیل به ارز می‌کند.


مهاجرت غیرقانونی کارتخوان‌ها


با همین روش، دستگاه‌های کارتخوان ایرانی آن طرف آب تبدیل می‌شود به ابزار پولشویی و خروج میلیاردی ارز و یک پای ایجاد بحران‌های ارزی. این‌طور می‌شود که گاهی فرمان کنترل ارز را افرادی در خارج از ایران در دست می‌گیرند و این اخلال در نظام ارزی ابعاد ملی پیدا می‌کند و تبعات آن بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد.


ریشه بسیاری از این مشکلات در نبود نظارت بانک مرکزی است. چرا دستگاه کارتخوان ایرانی به راحتی از مرز خارج می‌شود؟ آیا نظارتی بر تراکنش‌های انجام شده از این دستگاه‌ها در خارج از ایران وجود دارد؟


فقط کافی است اقدام به خرید دستگاه کارتخوان سیار کنید. سراغ یکی از شرکت‌های پی‌اس‌پی یا شبکه‌های پرداخت زیر نظر بانک مرکزی و شبکه شاپرک بروید. آگهی فروش دستگاه‌های پز سیار در سایت دیوار به وفور پیدا وجود دارد. کپی کارت ملی و شماره شبا و مبلغ تعیین شده را بدهید و فرم را پر کنید و دستگاه را بخرید. برخلاف ادعای مسئولان پی‌اس‌پی‌ها یا شبکه‌های پرداخت، وقتی قرار به فروش دستگاه سیار باشد نمایندگی‌های فروش از درخواست‌کننده دستگاه کارتخوان نه جواز کسب می‌خواهند نه نشانی فروشگاه و نه هیچ مدرک دیگری. پول را می‌گیرند و دستگاه را تحویل خریدار می‌دهند.


دستگاه را که گرفتید آن را در چمدانتان بگذارید و از کشور خارج کنید. دستگاه پز شما از ترکیه یا هر کشور دیگری به شبکه شاپرک متصل می‌شود. این بخشی از اسرار پولشویی با کارتخوان‌های بی‌هویت برای دست‌اندرکاران سایت‌های شرط‌بندی است.


پولشویی مثل آب خوردن


دو سال قبل بانک مرکزی برای جلوگیری از پولشویی با استفاده از دستگاه کارتخوان در کشور‌های همسایه مثل ترکیه قانون سقف تراکنش را اعمال کرد. بر اساس این قانون هر فرد با یک شماره ملی فقط مجاز به انجام ۱۰۰ میلیون تومان تراکنش از طریق دستگاه‌های پز است. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس قانون، استفاده از کارتخوان‌های ایرانی به هر شکلی در خارج از کشور ممنوع است.


با این هدف، دسترسی این کارتخوان‌ها به نظام بانکی ایران از طریق مخابرات را مسدود کرد، اما این کارتخوان‌ها با سیم‌کارت ایرانی و اتصال به شبکه وای‌فای و با استفاده از فیلترشکن کار می‌کند.


کارشناسان آی‌تی هم ادعا کرده‌اند تراکنش‌های دستگاه‌های سیار در خارج از کشور قابل شناسایی نیست، چون زمانی که خارج از کشور برای استفاده از دستگاه پز از فیلترشکن استفاده می‌شود آی‌پی سرور‌های داخلی نمایش داده می‌شود و کار شناسایی را دشوار می‌کند.


این هرج و مرج مالی و نبود نظارت دقیق، پولشویی را برای دست‌اندرکاران سایت‌های شرط‌بندی مثل آب خوردن راحت و بی‌دردسر کرده است آن‌قدر که دستگاه‌های پز سیار شده‌اند ابزار پولشویی و صدایی از بانک مرکزی هم درنمی‌آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار