کد خبر: 1036256
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
فرزانه مردی اظهار کرد: دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت باید علاوه بر پژوهشگران آکادمیک به پژوهشگران خاطره محور نیز توجه نماید.

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: فرزانه مردی، مدیر اجرایی انتشارات روایت فتح، در گفتگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به برگزاری اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: باید قضیه تحقیق و پژوهش در این دوسالانه روشن شود، البته گاهی منظور از پژوهش همان پژوهش‌های آکادمیک و علمی است که در دانشگاه انجام می‌شود و به‌صورت پایان‌نامه درمی‌آید. ولیکن یک پژوهش هم در بخش دفاع مقدس وجود دارد؛ اینکه بدانیم فلان عملیات چه زمانی انجام شده است، از چه امکاناتی استفاده‌شده است، چه ماشین و چه لوازم و چه تیری استفاده‌شده است، ما چقدر ضایعات داشتیم، چقدر تلفات از آن‌طرف گرفتیم.

وی افزود: یک پژوهش هم وجود دارد که خاطره محور است و اتفاقاً همین خاطرات می‌تواند پایه و اساس کتاب خاطرات، کتاب رمان، فیلم‌های سینمایی و محصولات دیگری باشد که می‌توان از دل این خاطرات آن‌ها را درآورد و در دل آن ما پژوهش را هم می‌توانیم ببینیم.

فرزانه مردی با مطرح کردن این موضوع که تلاش و فعالیت‌های پژوهشگر در مقایسه با نویسنده کتاب کمتر دیده می‌شود و باید شأنیت پژوهشگر حفظ شود، اظهار کرد: وقتی‌که شما با رزمنده‌ای صحبت می‌کنید که دارد از خاطره شب عملیات می‌گوید، شما به‌عنوان یک محققی که دارد با راوی صحبت می‌کند شأنیتی دارید که باید این در نظر گرفته شود ولی متأسفانه هیچ‌وقت دیده نمی‌شود و حرف من همیشه همین است؛ نویسنده دیده می‌شود، کارگردان دیده می‌شود، ولی کسی که در سرما و گرما می‌رود پای این صحبت‌ها می‌نشیند و حرف های این‌ عزیزان را می‌شنود که من به‌عنوان محقق و پژوهشگر از آن‌ها اسم می‌برم هیچ‌گاه دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد: به اعتقاد بنده یک پژوهشگر نسبت به نویسنده بالاتر است چون چیزهایی را می‌بیند و می‌شنود که ممکن است نویسنده این‌ها را ‌نبیند. نویسنده تنها مصاحبه‌ای به دستش می‌آید ولی این محقق و پژوهشگر است که باید یک پیش‌زمینه‌ای از اتفاق داشته باشد و با تاریخ جنگ آشنا باشد، وقتی‌که پای خاطرات رزمنده‌ای می‌نشیند باید آن‌قدر حضور ذهن داشته باشد که در مورد موضوعی که راوی صحبت می‌کند اطلاعات داشته باشد.

این محقق و پژوهشگر متذکر شد: در این دوسالانه نباید فقط به پژوهش‌های دانشگاهیِ پایان‌نامه‌ای نگاه شود، بلکه باید به محققینی که شاید کتاب به نام نویسنده منتشر شود ولی زحمات کار بر عهده محقق آن است، توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه با برگزاری چنین دوسالانه‌ای باید مراقب موازی کاری بود و از آن امتناع کرد، متذکر شد: جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود و به بهترین اثر پژوهشی، جوایزی تقدیم می‌کنند، اما باید ببینیم اینکه شما دارید این جوایز را می‌دهید جای دیگری هم این جایزه داده شده است یا خیر؟ و موازی کاری نباشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار