کد خبر: 1033800
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
سهم ناچیز فرهنگ و هنر از بودجه ۱۴۰۰
بودجه سال ۱۴۰۰، باز هم با بی‌رحمی و بی‌اعتنایی به حوزه فرهنگ و هنر از سوی دولت به مجلس ارائه شد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر به یک سنت غلط و البته یک عادت بد از سوی دولت تبدیل شده؛ مسئله‌ای که با انتقاد‌های زیادی مواجه شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پررنگ شدن برخی از بخش‌های ردیف‌های بودجه فرهنگی می‌تواند به نوعی رد گم کردن و آدرس اشتباه دادن باشد تا با مهم جلوه دادن برخی از اعتبارات، نگاه‌ها از کلیت بودجه دور شود. در مظلومیت بخش فرهنگ و هنر از بودجه کشور همین بس که با وجود اهمیت ذاتی این بخش کمتر ۲ درصد از بودجه عمومی کشور به فرهنگ اختصاص داده می‌شود. غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بودجه فرهنگی می‌گوید: «در زمان تخصیص و تخمین اعتبار کمترین سهم به فرهنگ و هنر می‌رسد، ما هم پذیرفته‌ایم که مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما سهم فرهنگ در مقایسه با دیگر حوزه‌های بسیار کم دیده شده است.»

مسئله بودجه ناچیز دولت برای امور فرهنگی، حتی پیش از تهیه و تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شخصیت‌های فرهنگی و مسئولان بخش فرهنگ و هنر با اعتراض روبه‌رو شده بود. حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیش از این با حضور در صحن علنی مجلس درباره وضعیت بودجه فرهنگی گفته بود: «کل بودجه فرهنگی کشور معادل بودجه بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه است. از مظلومیت فرهنگ اینکه همین اندک بودجه هم با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی پرداخت می‌شود و ما را با بار‌های روی زمین مانده فرهنگی مواجه کرده است. مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت ۱۱دستگاه و به یک عبارت ۲۱دستگاه متولی دارد. بفرمایید وضعیت بالای ۸۰هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهر‌ها خبر دارید.»

به رغم انتقاد‌ها از نحوه تخصیص بودجه به بخش فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد که متولی دولتی فرهنگ در کشور است، نسبت به آن اعتراضی ندارد. کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای با سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد داشته و نتیجه این جلسه تلاش بیشتر برای افزایش بودجه بخش فرهنگ و هنر بوده است، اما هنوز خبری از عملی شدن وعده‌ها نیست. هم اکنون مجلس در حال بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ است و به نظر می‌رسد تنها راه کمک به افزایش بودجه فرهنگی، پافشاری کمیسیون فرهنگی برای رسیدن به سطح مطلوبی است که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه در سال آینده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار