کد خبر: 1033798
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
دیروز کتاب زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» که مزین به یادداشت رهبر انقلاب اسلامی است، رونمایی شد.
علی موحد
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: زینب سلیمانی در مراسم رونمایی از کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم، گفت: این کتاب زندگینامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. این داستان شخصیت مردی است که از دل روستایی دورافتاده در کرمان چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است.

رهبر معظم انقلاب بر این کتاب یادداشتی نوشته‌اند که پیش از مطالعه کتاب نگاشته شده و متن آن از این قرار است: «بسمه‌تعالی، هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است. یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیایی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد، ولی ما هم هر کدام وظیفه‌ای داریم. کتاب حاضر را هنوز نخوانده‌ام، اما ظاهراً می‌تواند گامی در این راه باشد.»

هدیه‌ای که رهبر انقلاب با مهر پذیرفتند

در این مراسم فرزندان شهیدان سلیمانی، فخری‌زاده و همت برای رونمایی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» روی سن آمدند و پیش از رونمایی، زینب سلیمانی طی سخنانی گفت: صبح روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه خداوند زیارت رهبر معظم انقلاب را نصیبم نمود و من هدیه‌ای برایشان برده بودم و این هدیه زندگینامه‌ای به قلم حاج قاسم بود که قصد داشتیم به مناسبت ایام سالروز شهادت در قالب کتابی منتشر کنیم. آنچه همراهم بود در واقع ماکت یا نمونه اولیه از کتاب بود. وی ادامه داد: بعد از پایان دیدار آن را تقدیم رهبر انقلاب کردم، درباره آن سؤالاتی پرسیدند و این هدیه کوچک را با مهر پذیرفتند. چند روز بعد از این دیدار متنی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب به دستم رسید، ایشان منت گذاشته و قبل از مطالعه یادداشتی به یاد سرباز وفادار خود نوشته بودند؛ متنی پر از مهر که، چون روح بر کالبد این کتاب نشست.

زینب سلیمانی پس از قرائت نوشته رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم زندگینامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. این داستان شخصیت مردی است که از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل‌گیری مردی است که از چوپانی به جایگاهی رسید به بلندای آسمان‌ها، خیلی دوست دارم آنان که حاج قاسم را در لباس نظامی دیدند بدانند که او چگونه بزرگ شد. از چیزی نمی‌ترسیدم آغاز رسالتی عظیم از شناختن مردی بزرگ است.

روایت مختارپور از خصوصیات زندگینامه شهید

در بخش دیگری از مراسم علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های سراسر کشور در سخنانی گفت: ۵۶ صفحه ۱۳ تا ۱۴ سطری و هر سطر ۱۳ کلمه‌ای زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی است از کودکی تا ۲۲ سالگی‌اش در اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷.

وی ادامه داد: اولین نکته قابل توجه زمان نگارش این زندگینامه است. آن‌طور که ناشر کتاب در مقدمه بیان کرده تاریخ این نوشته، چند سال قبل از شهادت آن شهید بوده است، یعنی در بحبوحه مبارزه نفسگیر و طاقت‌فرسا و قهرمانانه مدافعان حرم از هر سرزمین و کوی و برزن به فرماندهی حاج قاسم با لشکر جرّار و جبّار داعش که نماد جور و جهل استکبار و حلقه به‌گوشان مرتجع آنان در منطقه بودند. بدین ترتیب یکی از ویژگی‌های شخصیتی نویسنده یعنی آرامش روحی در سخت‌ترین شرایط و تمرکز کامل بر به یادآوری و تحریر خاطراتی از دهه‌ها قبل با خصوصیاتی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد، خود را نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: اگر خواننده این زندگینامه از نویسنده و شرایط و فعالیت‌های او بی‌خبر باشد، بی‌شک تصور می‌کند این نوشته‌ها اثر نویسنده‌ای است که در گوشه اتاقی یا کتابخانه‌ای در آرامش کامل و با دسترسی به انواع کتاب‌های مربوط به آداب و رسوم و زیست دوره خاصی از تاریخ و جغرافیای منطقه تولد و رشد خود نشسته و در سکوت کامل یا همراه با صدای گو‌ش‌نواز و فرح‌بخش طبیعت به مرور خاطرات خود و تدوین آن پرداخته است، اما وقتی به شخصیت و شرایط حیات و مجاهدت او آگاه شود، آنگاه درمی‌یابد که آرامش روحی و طمأنینه نفس و زوال خوف که در تعریف ایمان آمده است، چگونه در وجود حاج قاسم سلیمانی جلوه‌گر شده و در عرصه‌های مختلف و متعدد حیات طیبه او- از جمله در نگارش همین زندگینامه- خود را نشان داده است. زندگینامه شهید سلیمانی حاوی اطلاعات دقیقی از تبار و خاندان و طایفه‌ای است که او در آن متولد شده و رشد کرده است. در این متن علاوه بر معرفی افراد و خانواده‌های وابسته به بیان مناطق جغرافیایی و طبیعی از کوه‌ها و رود‌ها و دشت‌ها و نیز به شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی و شرایط سخت زمستانی آن منطقه و تأثیرات ناگوار آن نیز اشاره شده است.

وی با بیان اینکه نویسنده آنچنان به وضوح و بادقت تمام جزئیات شرایط زندگی و اتفاقات و خاطرات خود را ترسیم کرده که اگر مستندسازی با تجهیزات صوتی و تصویری به ضبط تصاویر و شرح صحنه‌ها می‌پرداخت، نمی‌توانست به نتیجه‌ای از این دقیق‌تر و روشن‌تر دست یابد، توضیح داد: این متن، نه صرفاً یک نوشته که مجموعه‌ای از تصاویر روشن و واضح است، با این تفاوت که واژه‌ها و کلمات جایگزین تصاویر شده‌اند. متن زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی سرشار است از واژه‌ها و اصطلاحات محلی. با اینکه معلوم است در سخنرانی‌ها و محاورات روزمره آن هم در بحبوحه مبارزه با داعش، این‌قبیل واژه‌ها معمول و مورد استفاده روزانه آن شهید نبوده، اما استفاده از این لغات و ترکیبات از سویی نشان‌دهنده حفظ ارتباط وثیق نویسنده با فرهنگ و آداب و رسوم و اصطلاحات منطقه ولادت و رشد او می‌باشد و از سوی دیگر نشانگر حافظه قوی و آماده در به یادآوری و استفاده از آن‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط.

وی توضیح داد: یکی دیگر از ویژگی‌ها و البته شگفتی‌های این کتاب بیان صادقانه و به دور از هرگونه تحریف و تغییر افکار و عواطف و واقعیت‌ها حتی به مصلحت شرایط نویسنده در زمان نگارش این زندگینامه است، آن هم در روزگاری که برخی حتی گفتار و رفتار روز قبل خود را نیز به مصلحت و منفعت خود تغییر می‌دهند و خاطرات آن‌ها نه واقعیات تاریخی که شرح رنگارنگ و نان به نرخ روز و ساعت و دقیقه خوردن است. از دیگر نکات چشمگیر در این کتاب، احترام و ارزش خانواده و به خصوص رابطه شهید با مادر گرامی‌اش است که نشان‌می‌دهد به رغم شرایط سخت و عموماً سرد از نظر طبیعت که گاه تا مغز استخوان نفوذ می‌کرده چنان آتش مهرمادری، گدازان و سوزان برقرار بوده که قاسم را بیش از دیگر فرزندان و دیگر خانواده‌ها متّکی و استوار و پشت‌گرم به عطوفت مادر می‌سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار