کد خبر: 1033167
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
یک کارشناس: بازار سرمایه به محرک قوی برای رشد نیاز دارد
از پس چند روز عقب نشینی متوالی، امروز شاخص کل بورس ۱۸ هزار ۱۲۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در معاملات امروز بیش از هشت میلیارد و ۵۹۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۱۰ واحد کاهش به ۴۶۹ هزار و ۱۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۹۷۰ واحد افت به ۳۰۷ هزار و ۷۹ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۸۶۲ واحد و شاخص بازار دوم ۳۸ هزار و ۸۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و ۴۹ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با دو هزار و ۱۱۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۳۹۶ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۳۸۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۴۲ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۲۰۶ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و یک واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۴۶ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۹۴۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۸۹۷ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۸۳۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش امروز نماد فولاد خراسان (فخاس) با ۳۸۶ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۳۸۳ واحد، سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با ۳۱۵ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۷۲ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۲۶۵ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۲۴۵ واحد و گروه دارویی برکت (برکت) با ۲۰۳ واحد هم تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سایپا (خساپا)، سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خودرو) و تامین سرمایه امین (امین) درگروه نماد‌های پربیننده قرار گرفتند.

محمد خبری زاده، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص پیش بینی وضعیت بازار در روز‌های آتی و شرایط حاکم بر بورس تاکید کرد: فردا روز مهمی برای بازار سرمایه اس، اینک روند رو به رشد ادامه دارد یا خیر، در مسیر حرکت فردا مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: البته به واسطه مدل معاملات و حجم معاملات، کمی تردید دارم که فردا بورس در فاز مثبت باشد، اما فردا معاملات ابتدای وقت برای کلیت بازار تعیین کننده است.

وی در تشریح عملکرد حقوقی‌ها و بازارگردانان گفن: عملکرد حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در هفته پیش بد بود، اما مشکل این است که اعتماد در نماد‌های بزرگ بازار با وجود گزارش عملکرد عالی بوده است، از دست رفته است. شاید بشود برگشت امروز بازار را به خاطر منطق بازار دانست. یعنی قیمت‌ها به جایی رسیده که شاید دیگر منطق فروش نباشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چشم انداز بورس را دی ماه چطور میبینید؟ گفت:اگر بخواهیم خوش‌بینانه به شاخص نگاه کنیم روی ۱ میلیون و ۶۰۰ قرار خواهد گرفت. کف شاخص را نیز روی ۱ و ۳۰۰ می‌شود پیش بینی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایا امکان رسیدن شاخص به رقم یک میلیون و هشتصد هزار واحد تا پایان سال وجود دارد؟ گفت:، چون قیمت‌ها خیلی پایین آمده‌اند شاخص برای رسیدن به ۱ و ۸۰۰ هزار واحد احتیاج به یک محرک خیلی قوی سیاسی یا اقتصادی دارد و این محرک فعلا در بازار نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار