کد خبر: 1030084
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
بایدن هرچه به کاخ سفید نزدیک‌تر می‌شود، بحث‌ها درباره برجام هم با پیچیدگی رو می‌نماید. اروپاییان و به طور مشخص آلمان، از گسترش دامنه توافقات با ایران و «برجام پلاس» صحبت می‌کنند و در این بین تل‌آویو و دولت‌های عربی در تلاشند جایی برای خود باز کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برجام را اشتباه دانسته تا راه را برای حرف‌های سفیر خود در برلین باز کند که گفته برجام شکاف‌هایی دارد که باید پر شوند. بحرین و عربستان هم از لزوم اصلاح توافق با ایران صحبت کرده‌اند، طوری که دلشوره‌های آن‌ها را هم پوشش دهد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جو بایدن، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، دولت او نیز به این توافق باز می‌گردد. در مجموع او و مشاورانش بدون اشاره مستقیم و با به‌کارگیری عباراتی مبهم از لزوم توافقی دیگر با ایران صحبت کرده‌اند؛ اقدامی که ایران همواره به صراحت آن را رد کرده است. این، در موضع‌گیری‌های اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز مشهود است. با این حال، روز جمعه «اشپیگل» آلمان مصاحبه‌ای از هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان منتشر کرد که او گفته بود، برلین به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است، زیرا توافق کنونی دیگر کافی نیست. ماس با بیان اینکه نمی‌توان به ایران اعتماد کرد، گفته است: «شکلی از توافق هسته‌ای پلاس نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم؛ نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.»

برلین، منتظر نظر واشنگتن

وزارت امور خارجه آلمان روز شنبه پای موضع‌گیری امریکا را هم در تصمیم‌گیری برلین درباره برجام به میان کشید و اعلام کرد که اروپا منتظر نظرات دولت جدید امریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است تا بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند. این وزارتخانه افزود: «در حال حاضر باید به مفاد توافق هسته‌ای ایران پایبند باشیم و بعداً پیشنهاد‌ها را بررسی کنیم.»

کار به جایی رسیده که حتی روس‌ها هم، هرچند با زبانی متفاوت، از مذاکره ایران با ۱+۵ در حوزه‌ای جدید صحبت می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از لزوم نشست گروه ۱+۵ (امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) و ایران به منظور پیشبرد طرح ایجاد نظام «امنیت جمعی» در منطقه خلیج فارس صحبت کرده و می‌گوید: «نگرانی جدی از اوضاع خلیج فارس وجود دارد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اخیراً پیشنهاد برگزاری یک نشست آنلاین رؤسای کشور‌های پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت آلمان و ایران را مطرح کرده است. این پیشنهاد شامل طرح گام‌هایی برای جلوگیری از تشدید تقابل و هماهنگی پارامتر‌هایی به منظور تلاش مشترک برای تسهیل ایجاد یک نظام امنیت جمعی در خلیج فارس می‌شود.»

عرب‌ها هم سهم می‌خواهند!

عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات مدتی قبل در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با طرح این ادعا که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران به نتیجه خود نرسید، ابراز امیدواری کرد که یک توافق جامع‌تر با ایران منعقد شود. دو هفته پیش نیز مداخله عربی در برجام، با مصاحبه فیصل بن فرحان همتای سعودی بن‌زاید با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، تلاش کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای گنجاندن خود در مباحث برجام را برجسته کرد. فرحان ضمن تأکید بر اینکه کشورش می‌کوشد در هر توافق آتی با امریکا مشارکت داشته باشد، گفت: «ریاض باید بخشی از هرگونه مذاکرات احتمالی بین دولت جدید امریکا و ایران درباره یک توافق هسته‌ای جدید باشد.» فرحان گفته که این توافق فقط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود نخواهد بود و چنین توافقی را می‌توان «برجام++» نامید. در همان زمان، سفیر عربستان در سازمان ملل هم گفت که دولت بایدن به این نکته پی خواهد برد که باید توافق جدیدی با ایران امضا کند و توافق کنونی مرده است. فرحان روز شنبه بار دیگر موضع ریاض را تکرار کرد: «درباره هر توافق هسته‌ای بین واشنگتن و تهران، باید با کشور‌های [حاشیه]خلیج [فارس]مشورت شود.» همزمان، عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین هم روز شنبه مدعی شد، هرگونه اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران باید شامل جنبه‌هایی باشد که نگرانی کشور‌های منطقه را برانگیخته است. الزیانی ضمن اتهام‌زنی به ایران گفت: «باید جلوی مداخله ایران در امور منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان گرفته شود. با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و از فعالیت‌های برخی کشور‌های پلید و وکلای آن‌ها در منطقه رنج می‌بریم.»

ایرانی‌ها توافق را نقض کردند!

صهیونیست‌ها هم با طرح ادعای وجود نواقصی در برجام، علیه توافق هسته‌ای ایران گارد گرفته‌اند. بنیامین نتانیاهو در یک نشست ویدئو کنفرانسی در «اندیشکده هادسون» تأکید کرد که بازگشت به «توافق ناقص هسته‌ای ایران» اشتباه خواهد بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «تحت توافق قبلی (برجام) به ایران اجازه داده شده سانتریفیوژ‌های مدرن خود را توسعه دهد و توانایی غنی‌سازی خود را دو برابر کند که می‌تواند به آن‌ها توان ساخت فوری بمب دهد.»

جرمی ایزاکاروف، سفیر رژیم صهیونیستی در آلمان در مصاحبه با شبکه خبری «دویچه‌وله» گفت هدف این رژیم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. وی در پاسخ به سؤالی درباره قصد جو بایدن برای بازگشت به برجام و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ضمن اتهام زنی به ایران مدعی شد: «این همواره هدف ما بوده است. فکر می‌کنم هدف آلمان و گروه ۱+۵ و توافق هسته‌ای نیز همین است. سؤال اینجا است که چگونه به آن دست پیدا می‌کنید؟ چیزی که ما ظرف ماه‌های گذشته دیده‌ایم یک سری نقض برجام از سوی ایرانی‌ها درخصوص مقادیر غنی‌سازی اورانیوم، سطح غنی‌سازی و استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته و به‌طور کلی اقدامات ثبات‌زا در خاورمیانه است.»

ایزاکاروف در ادامه ادعاهایش گفت: «در توافق هسته‌ای با ایران شکاف‌هایی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود و مشخصاً گام‌های دولت ایران در راستای بی‌ثبات کردن خاورمیانه، تداوم برنامه موشکی و نقض شروط درج شده در توافق، به ما تضمینی درخصوص عملی بودن این توافق نمی‌دهد.»

حمایت مسکو از تقویت ساختار محرمانگی آژانس

به دنبال درز گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسانه‌ها در مورد برنامه جمهوری اسلامی ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژ‌های جدید در نطنز، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توئیتر به این موضع واکنش نشان داد و نوشت: «یک گزارش محرمانه دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از آنکه در میان اعضای شورای حکام به گردش درآمد به رسانه‌ها درز پیدا کرد. سفیر ایران پیش‌تر در حساب توئیتری خود به آن واکنش نشان داده و پیشنهاد تقویت سازوکار محرمانه بودن را داده است. ایده خوبی است، اما آیا این کمک می‌کند؟»‌کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس در توئیتی در این خصوص نوشت: گزارش محرمانه امروز آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند، در رسانه‌ها ظاهر شد. آژانس صرفاً در خصوص به‌روزرسانی تحولات مسئولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار