کد خبر: 1027670
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
امروز اولین سالگرد اعلام همه‌گیری کرونا در چین است. روزگاری که شمار قربانیان کرونا در ایران به حدود ۳۰ نفر رسید، وزیر بهداشت می‌گفت اروپایی‌ها از «مقامات» ایران پرسیده‌اند شما چگونه کرونا را جمع و جور کردید، به ما هم یاد بدهید! حالا که خطر چهار رقمی شدن قربانیان گوشزد می‌شود، آقای وزیر می‌گوید «مردم» اگر چنین و چنان نکنند، مقابل کرونا می‌بازیم! فتوحات برای مسئولان، شکست‌ها برای مردم؟! نه آقایان همه چیز دست شما در ستاد کروناست. تصمیم درست و قابل اجرا بگیرید و این قدر آزمون و خطا نکنید و به مردم به جای توصیه، دستورالعمل بدهید تا پیروزی بر کرونا به حساب همه نوشته شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اردیبهشت‌ماه که فوتی‌های کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید، از اروپا برای وزیر بهداشت درخواست می‌آمد که راه مقابله با کرونا را به آن‌ها هم توضیح دهد، اما حالا که فوتی‌های کرونا در آستانه پانصدتایی شدن است، همه کاسه کوزه‌ها را سر مردم می‌شکند! تازه قرار است از شنبه محدودیت‌هایی وضع شود که اثر مستقیم در معیشت مردم خواهد داشت و وضعیت را برای‌شان سخت‌تر هم خواهد کرد، اما باز هم این مردم هستند که به گفته وزیر بهداشت «اگر کوتاه بیایند باعث باخت مقابل کرونا خواهیم شد»! با تمام سختی‌های اقتصادی، میزان رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم بیشتر از روز‌های ابتدایی کرونا شده است، اما در این بین آزمون و خطا‌های مدیریتی است که باعث بیشتر شدن فوتی‌های کرونا شده است.

تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نه ضمانت اجرای مناسبی دارد و نه چندان کارشناسی شده است. مثلاً یک باره تصمیم گرفته می‌شود که ساعات کار حمل و نقل عمومی تا ۸ شب باشد، بعد با انبوه جمعیت در مترو و اتوبوس، این تصمیم نسنجیده به دو روز نکشیده ملغا می‌شود! هر غیرکارشناس و کوچه بازاری هم می‌دانست که تحدید ساعات کاری حمل و نقل عمومی مساوی است با تراکم بسیار بیشتر مردم در مترو و اتوبوس، اما اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا همین موضوع ساده را نفهمیدند و دو روزه تصمیم خودشان را عوض کردند! یا یک مثال دیگر اینکه گفته شده از شنبه تردد خودرو‌ها بین ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع است؛ هنوز این طرح شروع نشده همه از شنیدنش شوکه شده‌اند، چون همه می‌دانند اجرای این طرح یعنی ترافیک بسیار شدید قبل از ساعت ۹ در کلان‌شهر‌ها و ترافیک هم یعنی ازدحام و ازدحام هم یعنی جولان کرونا و یعنی پس از دو روز پس گرفتن مقرره ممنوعیت تردد شبانه! ولی اعضای ستاد ملی در درون اتاق‌های مدیریتی‌شان نشسته و متوجه این بدیهیات نیستند و خودشان کاری می‌کنند که تصمیمات‌شان نه تنها حاکمیتی و آمرانه نباشد، بلکه به گونه‌ای است که مردم دیگر حرف‌های ستاد ملی کرونا را به هیچ حساب می‌کنند. گفته شده که خودرو‌های امدادی و آن‌هایی که کارشان شبانه است، با اعلام پلاک‌هایشان به فرمانداری‌ها جریمه نخواهند شد؛ اما مگر می‌شود چنین تفکیکی را اجرا کرد و چنین زیرساخت‌هایی مگر وجود دارد؟! مردم در این موارد همیشه بدهکار هستند و همیشه در بالا رفتن آمار‌های فوتی‌ها این مردم هستند که باید مقاومت کنند و محدودیت‌ها را تحمل کنند و ...، اما موقع موفقیت‌ها این مسئولان هستند که موفق به مهار کرونا شده‌اند! مسئولانی که غالباً هم به لحاظ معیشتی مشکلی ندارند تا با اجاره‌های آخر ماه معنای دو هفته تعطیلی بدون برنامه را متوجه بشوند! همه این‌ها باعث شده است کرونا جلوی در ستاد ملی مقابله با کرونا برقصد و هر روز بیشتر از قبل جان ایرانیان را بگیرد. اکنون طرح جدید نیمه تعطیلی عمومی به مثابه آخرین تیر ستاد ملی کروناست، آن‌هم در برابر کرونایی که قدرت سرایت ۱۰ برابری پیدا کرده و مانند تیربار شلیک می‌کند. اگر ستاد پس از این دوهفته وارد تعطیلی کامل شد یا طرح دیگری داد باید همه مسئولیت‌های امروز را هم بپذیرد.

محدودیت‌های محدود یک هفته‌ای و دو هفته‌ای که از مدت‌ها قبل در نقاط بحرانی همچون کلانشهر تهران اجرایی شده انگار اثربخش نبوده‌است؛ این را می‌توان از رکورد‌شکنی‌های مداوم ویروس تاجدار متوجه شد. روز گذشته هم یکبار دیگر رکورد مبتلایان جدید کووید ۱۹ شکست. فوتی‌های کرونا هم که روز به روز افزایش می‌یابد تا نشان دهد شیوه برخورد ستاد مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های این ستاد، کارشناسی نشده و به روش آزمون و خطاست. حالا هم وزیر بهداشت از احتمال چهار رقمی شدن فوتی‌های کرونایی خبر می‌دهد و باز هم تنها نسخه ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال محدودیت‌های جدید شبانه است. در حوزه واکسن و کیت‌های تشخیصی، اما ایران توانسته در دنیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و واکسن وطنی کرونا نظر سازمان جهانی بهداشت را به خود جلب کرده‌است. علاوه بر این دیروز از نخستین خط تولید کیت سریع آنتی ژن کووید ۱۹ رونمایی شد تا ایران جزو سه کشور برتر جهان در تولید کیت‌های تشخیص کرونا مبتنی بر آنتی ژن در دنیا شناخته شود.
 
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه، ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۷۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسید. در همین زمان، ۴۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید. تا کنون ۵۷۰ هزار و ۷۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

حالا قرار است برای به‌دست گرفتن کنترل اوضاع کرونا در کشور با سطح‌بندی مناطق مختلف از منظر شیوع و مرگ و میر‌های کرونایی محدودیت‌هایی اعمال شود. محدودیت‌هایی که این بار هم در کنار تعطیلی مشاغل غیر ضرور، تردد‌های شبانه را شامل می‌شود.

پیش‌بینی مرگ‌های ۴ رقمی بیماران کرونایی

سعید نمکی در جلسه با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تقدیم کرده‌است، آغاز طرح جدید مدیریت کرونا گفت: «اولین اقدام ما در این طرح آموزش مردم است. دولت در اوج تنگدستی دارد کار‌هایی را می‌کند و دیشب هم بحث شد تا منابعی را برای تزریق به گروه‌های کم درآمد تهیه کنیم، اما معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری بدتر نیست. این مشکل می‌تواند تمام دستاورد‌های یک مملکت را زیر سؤال ببرد. من معتقدم تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شود و یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست دهد. پس برای ما یکی از تلخ‌ترین موارد، اما طبق تأکید مقام معظم رهبری بین مقوله سلامت، اقتصاد و حتی امنیت، مقوله سلامت مردم اولویت دارد و اگر دیدیم باید یکی را انتخاب کنیم، سلامت اولی‌ترین است.»

وی محدودیت‌های جدید را برای کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری و تاب‌آوری نظام سلامت مؤثر دانست و تصریح کرد: «همکاران ما باید یک نفسی بکشند. هدف اصلی ما این است که دو هفته مهلت دهیم و این ورودی به بیمارستان را کم کنیم که هم مراقبت از بیمار افزایش یابد و هم فرصت استراحتی برای کادر درمان داشته باشیم.»

نمکی با تأکید بر اینکه اکنون هم با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده‌است و ابتلا خانوادگی شده‌است، افزود: «غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و مسئولان یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش مدیریت بیماری. این تاریخی که از شنبه برای محدودیت اعلام کردیم یکی از حیاتی‌ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند، بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های چهار رقمی می‌رسیم. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است، کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها سه رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبه‌رو بودیم.» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید براینکه در حال رقم زدن یکی از طلایی‌ترین ایام سرزمین در زمینه تأمین نیاز‌های کشور در داخل هستیم، گفت: در مدت کوتاهی به جای مصرف‌کننده به تولیدکننده ونتیلاتور و ماسک و بعد صادرکننده آن تبدیل شدیم و توانستیم رمدیسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در کشور تولید کنیم، در عرصه تولید واکسن نیز خواهید دید که با همت جوانان این کشور چه معرکه‌ای رقم می‌زنیم.

جزئیات محدودیت‌های شنبه

مشکلات اقتصادی و معیشتی هر چند مانع اجرایی شدن تعطیلات گسترده در کشور برای کنترل شیوع کرونا شد، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به معنی واقعی، تعطیلی است و فقط مشاغلی که برای مردم ضروری هستند، مثل نانوایی تعطیل نمی‌شوند.
از روز شنبه اول آذر ماه، تردد درون‌شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد. در شهر‌هایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهر‌ها را ندارند.

تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری مردم را تهیه می‌کند؛ مثل سوپر مارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه و امثالهم و به‌جز آن همه جا تعطیل خواهد بود. در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند. درباره محدودیت‌های تردد درون و بیرون‌شهری، افراد خاطی خارج شده از شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و از شهر‌های قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.
آخرین آماری که در ارتباط با شهر‌های قرمز تعداد ۱۲۴ شهر در وضعیت قرمز، حدود ۱۶۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۸ شهر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا سوار بر دوش مدیریت به روش آزمون و خطا!

محدودیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی بناست برداشته شود و ساعت کاری این وسایل به حالت قبل بازگردد؛ چراکه اعمال محدودیت در ساعت کار این وسایل موجب شده بود تا با ازدحام بیشتری به خصوص در ساعات پایانی کار اتوبوس و مترو مواجه باشیم. همین مسئله هم نشان می‌دهد تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به شیوه آزمون و خطا اتخاذ می‌شود و به همین خاطر هم تاکنون تصمیمات این ستاد نه فقط به کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی منتهی نشده بلکه با آمار افزایشی مواجهیم.

به نظر می‌رسد تصمیمات اخیر ستاد هم همچون مصوبات قبلی ضمانت اجرایی و کارایی لازم را ندارد. به طور نمونه به گفته وزیر دورهمی‌ها عامل ۵۱ درصد از انتقال کروناست و به همین دلیل منع تردد شبانه از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اجرایی می‌شود، اما با عنایت به تعطیلی بسیاری از مشاغل آیا دورهمی‌های خانوادگی نمی‌تواند در طول روز شکل بگیرد؟! همچنین تصمیم قبلی ستاد برای کاهش ساعت کاری ناوگان حمل و نقل عمومی موجب بروز ترافیک شدید در شهر شده‌بود که محدودیت تردد از ساعت ۹ تا ۴ هم می‌تواند در ساعات منتهی به این ممنوعیت ترافیک شدیدی را ایجاد کند.

افتتاح نخستین خط تولید کیت سریع

روز گذشته از نخستین خط تولید کیت سریع آنتی ژن کووید ۱۹ (کرونا) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در محل مجتمع دستاورد‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رونمایی شد. با رونمایی از این خط تولید، ایران از جمله سه کشور موفق دارای دانش فنی ساخت کیت سریع تشخیص کرونا است. تفاوت این کیت با کیت‌های قبلی تولید شده (PCR)، در دسترس بودن برای مناطق کم برخوردار، حذف دستگاه‌های گران قیمت برای تولید کیت، کاهش قیمت ۳۰ درصدی در مقایسه با سایر کیت‌ها و زمان سریع تشخیص ویروس است. قرار است به‌زودی از این کیت‌ها در طرح غربالگری عمومی استفاده شود و تعداد آزمایش‌های روزانه کرونا از حدود ۴۰ هزار به بالای ۱۰۰ هزار آزمایش برسد. کیت‌های ایرانی در کمتر از ۲۰ دقیقه و با دقت بیش از ۸۰ درصد کرونا را شناسایی می‌کند.

محدودیت‌های سیاسی تأثیری در مسیر پیشرفت علمی ندارد

نخستین نشست بررسی پیشرفت تولید واکسن کرونا با حضور نمایندگان ارشد سازمان جهانی بهداشت در منطقه و نماینده این سازمان در تهران، وزیر و مقام‌های وزارت بهداشت ایران و تیم‌های تحقیقاتی، به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در بخشی از این برنامه احمد المنظری، مدیر کل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در ارتباطی ویدئوکنفرانسی گفت: «همه ما از شنیدن موفقیت‌های علمی محققان ایرانی شگفت‌زده شدیم. در چندین کشور دنیا از روش‌های گوناگونی برای ساخت این واکسن تحقیقات علمی در حال انجام است، اما یکی از روش‌هایی که در ایران در حال پیگیری است، کاملاً جدید و منحصر به فرد است و امیدواریم محققان این شرکت از طریق سلول‌های بنیادین و سلول درمانی بتوانند به توفیقات نهایی دست پیدا کنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
در متن خبر آورده ايد : ( از روز شنبه اول آذر ماه، تردد درون‌شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد. ) اگر اينگونه است پس چرا حمل ونقل عمومي تا ساعت 10 شب فعالند ؟ ويا وقتي تاكسي هاي اينترنتي و ... فعال باشند خانواده ها مي توانند از آنها استفاده نمايند.
به نقل از وزير بهداشت هم نوشته ايد : ( اردیبهشت‌ماه که فوتی‌های کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید، از اروپا برای وزیر بهداشت درخواست می‌آمد که راه مقابله با کرونا را به آن‌ها هم توضیح دهد، ) . مگر همين جناب آقاي حريرچي عنوان نكردند كه قرنطينه مال قرون گذشته است و منسوخ شده؟ حال آيا شهامت دارند كه بخاطر عادي جلوه دادن اوضاع ضمن پوزش ار مردم و بخاطر جانهايي كه داده شده استعفا بدهند ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار