کد خبر: 1027539
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با یک نشریه فرانسوی با انتقاد از وابستگی سیاست‌های اروپایی‌ها به امریکا و با اعتراف به پیامد‌های این وابستگی در ناتوانی اروپا در اجرای توافق هسته‌ای با ایران گفت که در صورت ادامه وضع کنونی، در دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیز تغییری در وضعیت روابط فراآتلانتیک و جایگاه بروکسل ایجاد نخواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امانوئل ماکرون در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه فرانسوی «گرند کانتیننت» به طور ویژه بر اهمیت حق حاکمیت و استقلال راهبردی اروپا تأکید کرد و گفت که وقتی صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود، دیوانه تلقی شده و این ایده‌ها به عنوان هوس‌های فرانسه رد شده است. وی با تأکید بر لزوم کاهش وابستگی خارجی فرانسه به ویژه به امریکا و چین گفت: «اروپا باید راه‌حل‌های خود را پیش ببرد تا به فناوری امریکا یا چین وابستگی نداشته باشد.»

ناتوانی در اجرای برجام

ماکرون بخشی از صحبت‌های خود را به انتقاد از وابستگی اروپا به امریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام اختصاص داد و گفت: «متأسفانه، پیامد‌های کامل این وضعیت (وابستگی) را در مورد مذاکرات با ایران درک کردیم. ما اروپایی‌ها همچنان می‌خواستیم در چارچوب توافق باقی بمانیم، اما با خروج امریکا، هیچ شرکت اروپایی از ترس تحریم‌های ایالات متحده، نتوانست به تجارت با ایران ادامه دهد، از این رو وقتی به حق حاکمیت یا استقلال راهبردی اشاره می‌کنم، تمامی این مسائل را مد نظر دارم که در نگاه اول بسیار متفاوت به نظر می‌رسید.»‌رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال خاطرنشان کرد که در سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده با این حال مشکلات همچنان باقی است.

عدم استقلال از امریکا

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات امریکا، مفهومی خاص دارد و فرصت‌های جدیدی برای شراکت‌های فراآتلانتیکی فراهم می‌کند. به عقیده من، امریکا دیگر آن‌طور که ما در گذشته دیدیم، نقش پلیس دنیا را برعهده نخواهد داشت.» آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان نیز از منظری دیگر به دنیای پس از ترامپ و با حضور بایدن نگریسته و گفته بود در آینده نزدیک، اروپا همچنان نیازمند کمک ارتش امریکا است.

با این حال، ماکرون در مصاحبه با گرند کانتیننت علاوه بر رد موضع‌گیری کارن باوئر تأکید کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با وی هم عقیده است. وی در این مورد گفت: «امریکا تنها هنگامی به چشم یک متحد به ما احترام می‌گذارد که موضع قاطعانه‌ای داشته باشیم و در زمینه دفاعی مستقل عمل کنیم؛ بنابراین باید مثل امریکا یا چین، روی استقلال نظامی خود کار کنیم.»

همزمان هوبرت ودرین، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه نیز در گفت‌وگویی با روزنامه دی ولت آلمان بر اهمیت استقلال اروپاییان از امریکا تأکید کرده است. ودرین در تشریح دیدگاه خود گفت: «امریکایی‌ها اکنون مانند اقوام دور هستند. ما از یک خانواده هستیم، اما اغلب درگیر مناقشه‌ایم.»‌وی با اشاره به واکنش‌های توأم با خرسندی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گفت: «ما اروپایی‌ها باید سرانجام مستقل شویم. حدود سه دهه است که ما در همه مسائل استراتژیک به ایالات متحده اعتماد کرده‌ایم. او گفته که ما فرانسوی‌ها مدت‌هاست خواهان استقلال بیشتر هستیم. ولی تأکید می‌کند: برخی از اروپایی‌ها هنوز تصور می‌کنند که نیازی ندارند به قدرت جهانی تبدیل شوند و این متأسفانه خطایی بزرگ است. وی افزود: همچنین با روی کار آمدن بایدن هم اروپا باید مسئولیت بیشتری را بر عهده گیرد. اروپا باید از رخوت خود خارج شود. اگر ما از تمدن خود دفاع نکنیم نابود می‌شویم.» وزیر امور خارجه پیشین فرانسه همچنین از اروپا خواست یک سیستم تحریم در مقابل امریکا را ایجاد کند تا بتواند مذاکرات برابری را با ایالات متحده انجام دهد.

لزوم دستیابی به راهکار مبارزه با تروریسم

ماکرون در بخش دیگری از گفتگو با گرند کانتیننت، مسلمانان را قربانیان تروریسم توصیف کرد و گفت: «تروریسم به همه ما ضربه زده و نباید فراموش کنیم که بیش از ۸۰ درصد از قربانیان این تروریسم اسلام‌گرا از جهان مسلمانان بوده است. ما با یکدیگر با این بحران‌ها روبه‌رو هستیم. از نظر من، هدف (جامعه) بین‌المللی، یافتن راه‌هایی برای همکاری مفید (برای مقابله با تروریسم) است.»‌ماکرون در خصوص برنامه و نظریه خود در خصوص مبارزه با تروریسم نیز تأکید کرد: «ما به دو اصل قوی نیاز داریم؛ بازگشت به مسیر همکاری مفید جامعه بین‌المللی به طوری که با جلوگیری از وقوع جنگ، چالش‌های فعلی را مورد بررسی قرار دهیم و اصل بعدی ایجاد یک اروپای بسیار قوی‌تر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار