کد خبر: 1027359
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
ایران در طول هرسال نیازمند حدود ۹‌میلیون تن ذرت، ۴‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا و ۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن جو است که ارزبری در حدود ۲ الی ۴‌میلیارد دلار دارد. این وابستگی در کنار نوسانات ارزی و ریالی و کالایی امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار داده است که باید دستگاه‌های متولی برای این مشکل چاره اندیشی کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از بدترین رویداد‌ها در حوزه اقتصاد ایران آن بود که عده‌ای حتی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و شیوع کرونا نیز دست از سوء‌استفاده ارزی و ریالی و کالایی برنداشتند و در بدترین شرایط تنگنای مالی نیز نوسانات شدیدی را به اقتصاد تحمیل کردند. یکی از حوزه‌های پر‌نوسان بخش مواد غذایی است که نه تنها مردم را باچالش مواجه کرد، بلکه تولید کنندگانی، چون دامداری‌ها، مرغداری‌ها و آبزی‌پروری‌ها را نیز با مشکل جدی مواجه کرد، از این رو افکار عمومی خواستار حل بنیادی مشکلاتی هستند که در بدترین شرایط اقتصادی نیز دست از سوء‌استفاده‌های اقتصادی بر نمی‌دارند.

تراکنش ۱۳۵‌هزار میلیارد تومانی نهاده‌های دامی

در همین باره سخنگوی کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای اسلامی روز (یک‌شنبه ۲۵ آبان) در جلسه علنی مجلس گزارش کمیسیون اصل‌۹۰ در مورد مشکلات تأمین ارز و توزیع نهاده‌های دامی در اجرای ماده‌۱۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. علی خضریان در همین راستا افزود: تأمین نهاده‌های دامی موردنیاز مانند جو، ذرت و کنجاله سویا برای پرورش دام، آبزیان و طیور از اهمیت بالایی برخوردار است. سخنگوی کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و مدیریت ارزی در واردات نهاده‌های دامی مشکلاتی را در این حوزه داشته‌ایم. خضریان گفت: تراکنش مالی ۱۳۵‌هزار میلیارد تومانی نهاده‌های دامی در کشور با چالش و مشکلات زیادی در طول سال روبه‌رو بوده است و تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه مواجه شده‌اند.

وی افزود: تهدید امنیت غذایی و افزایش قیمت‌ها و نارضایتی عمومی در سطح جامعه بخشی از مشکلات ناشی از تأمین نهاده‌های دامی است؛ چراکه حدود ۹۰‌درصد نهاده‌های دامی از طریق واردات تأمین می‌شود. نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: ما در طول هرسال نیازمند حدود ۹‌میلیون تن ذرت، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارمیلیون تن سویا و ۵‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو هستیم که عدم تأمین نهاده‌ها موجب کاهش تولید طیور و آبزیان شده است. حدود ۷۰‌درصد قیمت تمام‌شده طیور و آبزیان مربوط به نهاده‌های دامی است. از سوی دیگر یک مقام مسئول گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۵۲ واحد تولیدکننده مرغ بر مبنای میزان نهاده‌های دامی دریافتی باید ۲ هزار و ۳۱۷‌تن مرغ تحویل شبکه توزیع کشور می‌کردند، اما این امر محقق نشده است.

سعید محمدی‌پور اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی ماه‌های مرداد و شهریور به ۵۲‌واحد مرغداری در استان تهران ۵ هزار و ۷۹۴ تن نهاده‌های دامی داده شده که از این میزان باید ۲ هزار و ۳۱۷ تن مرغ به شبکه توزیع تحویل داده می‌شد.

وی افزود: براساس بازرسی‌های صورت گرفته از سوی بازرسی سازمان صمت استان تهران مشخص شد که از این تعداد مرغداری ۴۵‌واحد متخلف هستند و بر اساس میزان نهاده‌های دامی که تحویل گرفته‌اند، مرغ تحویل شبکه توزیع نداده‌اند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران خاطرنشان کرد: واحد‌های مرغداری متخلف که نهاده‌های دامی را تبدیل به مرغ نکرده و به شبکه توزیع تحویل نداده‌اند، ۲۴۱‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون ریال جریمه و پرونده آن‌ها به سازمان تعزیرات ارجاع شده است.

محمدی‌پور تصریح کرد: هر مرغداری موظف است طی بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵‌روزه بر اساس میزان نهاده‌های دامی که دریافت کرده است، میزان مشخصی مرغ تولید کند و به شبکه توزیع تحویل دهد، اما بازرسی‌های صورت گرفته از سوی بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران نشان می‌دهد که از ۵۲‌واحد مرغداری فعال در سطح استان تهران ۴۵‌واحد مرغداری نسبت به تولید و توزیع مرغ در شبکه مرغ اقدام نکرده‌اند. این مقام مسئول اظهار کرد: متأسفانه بیش از ۹۰‌درصد نهاده‌های دامی در مرغداری‌های استان تهران تبدیل به مرغ برای توزیع در شبکه‌های رسمی نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار