کد خبر: 1027351
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
مرداد ماه امسال بود که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری‌اش عنوان کرد، وضعیت فعلی کشور و وضعیت اقتصادی ما ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و یقه بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم و حقوق متعلق به مردم و جامعه را استیفا کنیم.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: قوه قضائیه علاوه بر بازگرداندن پــول‌هــای بیت‌المال، در مبارزه با زمین‌خواری، جلوگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی و عمل به صددرصد تعهدات در مبارزه با قاچاق، دولت را یاری کرده است. دستگاه قضا فقط در بررسی پرونده رفع تعهد ۲۵۰ صادرکننده ارز، موفق به بازگرداندن ۴۵۰‌هزار‌میلیارد تومان به بیت‌المال شد. مجموع اقدامات فسادزدای اخیر در قوه قضائیه باعث شده است بیش از ۸۷۴ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگردد. با احتساب قیمت فعلی هر بشکه نفت، این رقم چیزی معادل ۷۲۵ میلیون بشکه نفت می‌شود. آورده اصلی برای بیت‌المال همین مبارزه بدون اغماض با فساد است که در نهایت به اصلاح ساختار‌ها و زایش از درون منجر می‌شود. مبارزه با فساد ما را از همه چیز بی‌نیاز می‌کند، حتی از فروش یک بشکه نفت.

مرداد ماه امسال بود که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری‌اش عنوان کرد، وضعیت فعلی کشور و وضعیت اقتصادی ما ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و یقه بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم و حقوق متعلق به مردم و جامعه را استیفا کنیم.

وصول ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان مالیات

بر همین اساس در تهران و با پیگیری سازمان امور مالیاتی و اقدام نمایندگان دادستان در حوزه‌های مالیاتی، بیش از ۲۳‌هزار‌میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده با همکاری نمایندگان دادستان وصول شد. وصول این مالیات‌ها ناظر بر بدهکاران خرد نبود و دستگاه قضایی به سمت کسبه جزء نرفت. با نیابت‌هایی که برای برخی از بدهکاران به سایر استان‌ها داده شده بود، قوه قضائیه حدود ۷‌هزار‌میلیارد تومان هم در سایر استان‌ها وصول کرد، یعنی جمعاً حدود ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان از بدهکاران عمده مالیاتی وصول و به سازمان امور مالیاتی تقدیم شد، این عدد یعنی معادل چیزی حدود ۲۵‌میلیون بشکه نفت!

۳۰‌هزار‌میلیارد تومان بیشتر از یارانه کل مردم

در شرایطی که بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا به کشور یک نیاز مهم محسوب می‌شود تا بتوان جلوی نوسانات بازار ارز را گرفت، قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر موفق شده ۳ میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار از این ارز‌ها را به کشور بازگرداند. معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود ۱۰۰ هزار‌میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌پنجم بودجه عمومی دولت در سال جاری. جالب اینکه در پرونده ۲۵۰صادرکننده ارز، حدود
۵/۱۴ میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات، رفع تعهد شد. این مبلغ برابر است با ۴۵۰‌هزار‌میلیارد تومان که بیشترین وصولی توسط قوه قضائیه است. این مبلغ به عبارتی ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان بیشتر از کل یارانه نقدی است که دولت در طول یک سال به مردم می‌دهد!

۱۰ برابر اختلاس ۳ هزار‌میلیاردی

یکی دیگر از مشکلات در سال‌های اخیر، دانه‌درشت‌هایی هستند که از بانک‌ها، وام‌های کلان گرفتند و این پول‌ها را هم برنگرداندند.

قوه قضائیه اینجا هم به کمک دولت آمده و موفق شده حدود ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان از این وام‌ها را به نظام بانکی و نهاد‌های دولتی بازگرداند، یعنی حدود ۱۰ برابر اختلاس معروف به ۳ هزارمیلیاردی به خزانه بازگشته است. از طرفی هم پول بیش از ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر از هموطنانی که سپرده‌هایشان توسط مؤسسات مالی غیرمجاز از بین رفته بود به آن‌ها بازگردانده شد؛ چیزی نزدیک ۲۳۷‌هزار‌میلیارد تومان!

مؤسسات غیرمجاز در تور قوه

بازگشت‌هزاران‌میلیارد تومان از تعاونی‌های اعتباری به بیت‌المال در سال ۹۸ از دیگر اقدامات قوه قضائیه برای گره‌گشایی از مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی با کمک دولت و بانک مرکزی بود.

قوه قضائیه موفق شد صرفاً در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، مبلغ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین هزارو ۴۵۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی
منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان، ۳۰۰میلیارد تومان توسط قوه قضائیه به بانک مرکزی واگذار گردید. از اموال تعاونی ثامن‌الحجج ۶۰۰‌میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵‌میلیارد تومان به مردم و سپرده‌گذاران پرداخت گردید و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این مؤسسه شناسایی شده که به مرور فرآیند فروش یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تأمین شده باشد.

ایجاد ۲۷‌هزار شغل

مبارزه با زمین‌خواری هم یکی دیگر از اقدامات مهم دستگاه قضا به نفع قوه مجریه بود. از آغاز سال ۱۳۹۹، تا آبان ماه حداقل ۸۱۹ واحد صنعتی که تعطیل و کارگران آن بیکار شده یا در معرض تعطیلی بودند، احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند. بیش از ۲۷‌هزار شغل برای کارگران این واحد‌های صنعتی ایجاد شده است. این آمار در ۱۲ ماه سال گذشته هم ۹۹۴ مورد بوده است.

در بحث مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، یکی از اقدامات پیشگیرانه، تجهیز نرم‌افزاری و زیرساختی گمرکات و فراهم آوردن سامانه‌های رصد و شناسایی کالا‌های قاچاق است. «قوه قضائیه به ۱۰۰درصد تعهدات خود در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق عمل کرده است»؛ این تأکید رئیس دستگاه قضا در جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی خود به زنجان و بوشهر بود. در تیرماه سال جاری نیز در آیین رونمایی از سامانه‌های جدید الکترونیکی قوه‌قضائیه با حضور آیت‌الله رئیسی، اشاره شد که مطابق آمار‌های ارائه شده، قوه قضائیه در بین دستگاه‌های کشور صددرصد تعهداتش را در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا انجام داده و سامانه‌های مورد نیاز در قوه قضائیه راه‌اندازی شده تا در ارتباط با سامانه‌های دستگاه‌های دیگر، نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد.

بازگشت اراضی ملی به بیت‌المال

از سوی دیگر در راستای کمک‌های دستگاه قضا به دولت، در مجموع ۱۳هزار و ۳۰۰هکتار در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز به بیت‌المال اعاده شده و ۳۹‌هزار و ۱۷۰ هکتار از سواحل هم آزادسازی صورت گرفته است. سازمان بازرسی کل کشور نیز در حوزه صنعت ۸‌هزار و ۵۴۲‌میلیارد ریال و قریب ۱۸۶‌میلیون دلار اثربخشی داشته است. فعالیت‌های این نهاد در حوزه نفت بالغ بر هزارو ۱۱۵‌میلیارد تومان و در جایی دیگر هم ۵۴۶‌میلیون دلار به بیت‌المال نفع رسانده است. سازمان بازرسی در حوزه بانکی هم۱۴۳‌هزار‌میلیارد ریال و ۱۲‌میلیون دلار اثربخشی داشته است.

گفتنی است با درایت مسئولان قضایی در حوزه گمرک، امسال فقط در یک مورد هزار کانتینر قاچاق در گمرک شهید رجایی شناسایی شده است، ضمن اینکه ۲۱۲ کانتینر قاچاق در گمرک قشم هم کشف و ضبط شده است. قوه قضائیه از ترخیص ۶۹ دستگاه کانتینر برنج تاریخ مصرف گذشته هم جلوگیری کرده است که هر کدام از این اقدامات هم‌میلیارد‌ها تومان برای کشور ارزش داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار