کد خبر: 1025063
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
چهره‌های مختلف جامعه فرهنگی- هنری کشورمان توهین رئیس جمهور فرانسه به حضرت محمد (ص) را محکوم کردند
چهره‌های مختلف فرهنگی- هنری کشورمان در واکنش به اهانت گستاخانه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور کشور فرانسه نسبت به پیامبر اعظم (ص) و اقدامات موهن مجله شارلی ابدو چنین اقداماتی را از سوی رقاص پاریس یک بازی سیاسی کثیف در جهت منافع صهیونیست‌ها دانستند و این موقعیت را بزنگاهی برای نشان دادن چهره‌های واقعی کشور‌های غربی و دروغ بزرگی تحت عنوان آزادی بیان کردند.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: توهین به ادیان ابراهیمی و پیامبران همواره مورد تقبیح پیروان و منادیان ادیان الهی بوده و است. طی چند ماه اخیر و برخلاف مشی و دستورات این ادیان الهی، اهانت‌هایی به اسلام عزیز و مظلوم و نیز ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) از سوی برخی نشریات و مقامات فرانسوی صورت گرفته است. سیر این توهین‌ها از اقدامات مجله شارلی ابدو شروع شد و در چند روز اخیر به سخنان و اقدامات موهن امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از یک معلم فرانسوی که کاریکاتور‌های توهین‌آمیز نسبت به حضرت محمد (ص) در کلاس درس به نمایش گذاشته بود، ادامه پیدا کرده است. بسیاری از فعالان و چهر‌ه‌های شاخص جامعه فرهنگی- هنری کشورمان ضمن واکنش به این اقدامات موهن، اظهارات گستاخانه و سخیف رئیس‌جمهور فرانسه را نیز محکوم کردند.

به رشدی اقتدا کردی

افشین علاء از شاعران برجسته کشورمان در واکنش به اهانت رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) قطعه شعری را منتشر کرد که در بخشی از آن سروده است:

«به رشدی اقتدا کردی چنین خبطی چرا کردی؟ / همین می‌خواستی؟ خود را چنین بی‌آبرو کردن؟
گر آزادی به این باشد که جایز، هتک دین باشد / اساس غرب را باید ز بنیان، زیر و رو کردن
چه محصولی طلب داری از این بذری که می‌کاری؟ / به جز نفرت تراشیدن، به جز کین جست‌وجو کردن
نشاندی لکه‌ای مکرون! به دامانت که در عالم / نگردد پاک اگر خواهی به زمزم شست‌وشو کردن».

سکوت نخواهیم کرد

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری نیز با بیان اینکه حمایت مکرون از توهین‌ها به اسلام و پیامبر اکرم (ص) موجی از واکنش‌های منفی را در میان ملت‌های مسلمان به دنبال داشته است، اظهار کرد: در کشور‌های اسلامی از جمله کویت، قطر، اردن، لبنان، سودان و... این اقدام به سمت تحریم کردن کالا‌های فرانسوی رفته و این در حالی است که ما به عنوان ام‌القرای مظلومان جهان، باید اقدامی نظیر این اقدام را در کشورمان شاهد می‌بودیم. شجاعی‌طباطبایی افزود: اینکه رئیس‌جمهور یک کشور علنی و صریح اعلام کند دست از مواضعش نسبت به اسلام برنمی‌دارد، جز نفرت‌پراکنی و گسترش اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی نیست. این در حالی است که داعش و تندگرایان دینی زاییده امریکا و غرب هستند که فجایع بسیاری بار آورده‌اند.

وی با بیان اینکه هنرمندان مسلمان ایرانی نیز نمی‌توانند نسبت به این مواضع علیه پیامبر مهربانی‌ها سکوت کنند، خاطرنشان کرد: از آنجا که دوره بزن‌در‌رویی تمام شده است، ما نیز اعلام کردیم اگر یک طرح علیه پیامبر (ص) و اسلام کار شود، ما نیز در مقابل، ۱۰طرح درباره خط قرمز‌های فرانسه مثل هولوکاست خواهیم زد. یکی از خط قرمز‌ها در فرانسه که اتفاقاً جرم سنگینی به حساب می‌آید، پرداختن به هولوکاست است. این‌ها دم از آزادی بیان می‌زنند، اما سخن گفتن درباره هولوکاست برایشان جرم است. ما به دنبال نفرت‌پراکنی نیستیم و به دنبال آن هستیم که با کاریکاتور، آزادی بیان را منطقی نشان دهیم.

رقاص پاریس

«محمدرضا ورزی» کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتشار نامه‌ای ضمن محکوم کردن توهین رئیس‌جمهور فرانسه به اسلام و پیامبر اعظم (ص)، این اقدام مکرون را نوعی «خوش رقصی» قلمداد کرده است که ذره‌ای از عزت نازنین پیامبرخاتم (ص) کم نخواهد کرد. این سینماگر کشورمان در بخش‌هایی از این نامه خطاب به امانوئل مکرون نوشته است: «از طرف یک شهروند مسلمان شیعه، اهل تهران، پایتخت ایران، خطاب به رقصنده‌ای اهل فرانسه. تو از آزادی گفتی، در حالی که زنان مسلمان در کشورت، حق انتخاب پوشش اسلامی برای ورود به دانشگاه ندارند! تو از آزادی دم زدی در حالی که اعتراض جنبش جلیقه زرد‌ها را با خشونت سرکوب کردی... مگر معترضین از تو چه می‌خواستند؟... حقیقتاً سیاهپوستان در فرانسه چه شرایطی دارند؟ آیا در سرزمین به اصطلاح مهد دموکراسی، این همه مشمول شرایط دموکراسی نبودند؟! فقط هتاکی به مقدسات دین مبین اسلام مشمول فضای بیمار و مسموم دموکراسی شماست؟! امانوئل، تو خود استاد رقصی و می‌دانی که دوران این خوش‌رقصی‌ها هم سر رسیده. با هتاکی تو شاید غیرت مسلمین به جوش آید، ولی قطعاً به قدر ذره‌ای از ارج و عزت نازنین پیامبر خاتم (ص) کاسته نخواهد شد.»

بازی کثیف سیاسی

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در واکنش به اهانت‌های صورت‌گرفته از سوی مجله «شارلی ابدو» به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و ادامه این حرکت موهن توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهور کشور فرانسه از این اهانت‌ها با بهانه آزادی بیان، به مهر گفت: کشوری که ادعای آزادی بیان و دموکراسی دارد باید حقوق همه مردم با هر اعتقاد و تفکری را رعایت کند، در حالی که ما شاهدیم رئیس‌جمهور کشور فرانسه به رغم این ادعا، کاملاً مستبدانه و یکجانبه به عقاید دیگران به ویژه مسلمانان توهین می‌کند. وی این اقدامات اهانت‌آمیز کشور‌های اروپایی و امریکا را یک ترفند و بازی کثیف سیاسی دانست و یادآور شد: چندین سال است که کشور‌هایی نظیر دانمارک و فرانسه با اهانت به پیامبر اسلام (ص) قصد ایجاد تفرقه میان ادیان الهی را دارند تا اهداف پلید سیاسی خود را پیش ببرند. مسلمانان و مسیحیان باید آنقدر هوشیار باشند که تن به این بازی‌های کثیف سیاسی ندهند.

این مدیر و هنرمند عرصه تئاتر معتقد است، همانطور که اگر به حضرت مسیح (ع) اهانتی صورت گیرد، قلب مسلمانان جریحه‌دار می‌شود، تمام پیروان ادیان الهی باید در مقابل اهانت صورت گرفته به پیامبر اسلام (ص) موضع‌گیری داشته باشند. اتحاد هنرمندان و جوامع هنری با توجه به تأثیر و نقشی که دارند، می‌تواند باعث اتحاد همه اقشار اجتماعی در مقابله با این اهانت‌ها و جلوگیری از ایجاد تفرقه میان ادیان الهی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
3
0
سلام آيا تحت قانون آزادي بيان در فرانسه ميتوان كاريكاتور باب يا بهاءالله را كشيد ومنتشر كرد؟ يا اين كار توهين به بهاييان در آن كشور محسوب ميشود؟
یامهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
3
3
این اقدام دولت فرانسه و خوش رقصی به رژیم جعلی صهیونیسم باعت خواهد شد که روز به روز رژیم صهیونسیم به نابودی خود به حول وقوه الهی نزدیکتر شود .
پ.کهن سال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
3
0
آقای افشین علاء من به کمک شما احتیاج دارم .به من کمک می کنید.
من می خواهم اقدامی درباره ی توهین بی شرمانه ی فرانسه خبیس به پیامبر اعظم کشورمان انجام دهم به نظرتان باید چه کاری انجام دهم.؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
3
1
سلام ايا در فرانسه با توجه به آزادي بيان ميشود كاريكاتور باب يا بهاالله راكشيد؟ يا اين كار توهين به بهاييان و يك جرم محسوب ميشود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
2
2
لعنت خدابرکسانیکه برسردارمامسلمانان توهین میکند
نلشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
1
توهینی که شما به کورش کردید خیلی بد تر از این بود چرا هیچ واکنش نشون ندادید تازه کارگردان و تشویقم کردید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
0
درحالی عده ای با یک کاریکاتور توهین امیز اتش میگیرند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی در شهر شرورپرور بم ، عده ای طبق عادت دیرینه زشت ترین فحشهای ناموسی را به خداوند و دیگر مقدسات میدهند و احدی از مسئولین و نهادها نسبت به ان واکنش نمیدهد. این درحالیست که طبق سنت دیرین مراسم محرم با هیجان برگزار میکنند! این مثل که بد باش و بدگو نداشته باشد در اینجا مصداق دارد.ایران مرکز کفر جهانی است اما لباس اسلام برتن و عمل خلاف شعار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار