کد خبر: 1024746
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
مهاجرت یک خواننده جوان به ترکیه و اخبار مربوط به روابط او در خارج از کشور باعث شده تا ردپای سایت‌های غیرقانونی شرط‌بندی در تشویق برخی هنرمندان برای مهاجرت پررنگ شود؛ موضوعی که مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد نیز بر آن مهر تأیید زده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چندی پیش محسن سعیدی‌کیا با نام مستعار «مهراد جم»، خواننده ۲۳ ساله پاپ، با انتشار تصاویرش در کنار یک اینفلوئنسر بدنام در اینستاگرام، خروج خود را از ایران اعلام کرد. مهراد جم، آخرین خواننده‌ای است که در ماه‌های اخیر به عناوین مختلف از ایران خارج شده و اتفاقاً سر از ترکیه درآورده است. پیش از وی چند خواننده دیگر ایرانی مهاجرت کرده و در ترکیه اقامت کرده‌اند.

خروج ناگهانی «جم» از ایران باعث شد رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی از نقش پررنگ سایت‌های شرط‌بندی در ایجاد جاذبه برای خروج خواننده‌های درجه ۲ از ایران و اقامت در ترکیه پرده بردارند.

رؤیای پول بادآورده

یک خبرنگار حوزه موسیقی با انتشار متنی در توئیتر درباره مهاجرت «مهراد جم» نوشت: «مافیای سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه توانسته با توافق کامل این خواننده را به این کشور بکشاند. امسال پس از مانی رهنما، مهدی مدرس و هومن نامداری، «مهراد جم» چهارمین عضو جامعه موسیقی است که از کشور خارج شده است.»

مسعود جهانی، تنظیم‌کننده و آهنگسازی که بسیاری از خواننده‌های جوان از جمله «جم» را به عرصه موسیقی معرفی کرده نیز در اینستاگرامش متنی را خطاب به این خواننده منتشر کرد و نوشت: «بی‌لیاقت نمک‌نشناس دو ماه پیش کلاً از زندگیم حذف شدی، الان ثابت کردی که درست حذف شدی، واست روزای خوبی رو نمی‌بینم. شما قوانین کشورمون رو شکوندی، شما دل مارو شکوندی، شما قلب هواداراتو شکوندی، زحمت همه اونایی که برات وقت و عمر و مال و جوونیشون رو گذاشتن به هدر دادی... شما دین و دنیاتو باهم فروختی، نخواستی به هیچ وجه از تصمیمت صرف‌نظر کنی، تموم پل‌ها رو خراب کردی، نباید میذاشتی که اینطور بشه و شد، من فردی به اسم شما تو زندگیم نخواهد بود، دیدار به قیامت.».

اما مهم‌ترین درآمدی که این روز‌ها برخی اینفلوئنسر‌ها و خواننده‌های ایرانی در ترکیه دارند، همکاری با سایت‌های شرط‌بندی است که عملکرد مافیایی دارند. شرط‌بندی بر سر نتایج مسابقات فوتبال با مبالغ اغواکننده یکی از درآمد‌هایی است که مافیای ایرانی در ترکیه دارد و چند تن از هنرمندان و اینفلوئنسر‌ها هم یا خود در این سایت‌ها شراکت دارند یا اینکه در نقش مبلغ آن ایفای نقش می‌کنند. مهم‌ترین بستر فعالیت اینفلئونسر‌ها نیز اینستاگرام است. آن‌ها تلاش می‌کنند سایت‌های شرط‌بندی را راه خوبی برای درآمد معرفی کنند و در شرایطی که مردم داخل ایران روز‌های بد اقتصادی را پشت سر می‌گذارند، وسوسه پول‌های بادآورده خیلی‌ها را به سمت این سایت‌ها می‌کشاند. چندی پیش پلیس فتا در اطلاعیه‌ای هشدار داد: «سایت‌های شرط بندی با ارائه تبلیغات و گاهی سود‌های اندک به دنبال جلب اعتماد افراد هستند تا مبالغ بالاتری را برای ادامه فعالیت خود در این سایت‌ها سرمایه‌گذاری کنند، غافل از اینکه تمام سرمایه خود را در آن از دست خواهند داد. با توجه به مجرمانه بودن فعالیت در این سایت‌ها حتی در صورت برنده شدن هیچ تضمینی برای پرداخت مبالغ اعلامی به اعضا وجود ندارد، در برخی موارد مدیران سایت اقدام به مسدود‌سازی حساب کاربری افراد می‌نمایند که پس از آن کاربران هیچ گونه دسترسی به حساب کاربری خود ندارند و تمام سرمایه خود را به راحتی از دست خواهند داد.» با وجود این، شهرت کاذب برخی هنرمندان جوان باعث شده مردم بی‌اطلاع همچنان جذب این سایت‌ها شوند.

دعوا‌های مجازی چاشنی دیده شدن تبلیغات

دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر‌های ساکن ترکیه، هر چند هفته یک بار شاهد قهر و آشتی این چهره‌ها هستند. اخباری پیرامون دستگیری یا حتی مرگ این افراد که به سرعت نیز تکذیب می‌شود بخش دیگری از اخبار «فیک» است. مهاجرت «جم» به ترکیه و رابطه وی با یک چهره بدنام در ترکیه نیز بخشی از همین جریان‌سازی برای بالا بردن میزان فالوور و دیدن شدن است. فضایی که در چند روز اخیر و بعد از انتشار کلیپ‌های «جم» در ترکیه و روابط او منتشر می‌شود، بخش عمده‌ای از محتوای صفحات ایرانی شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده و این دقیقاً همان چیزی است که یک خواننده تقریباً بیکار شده در ایران برای دیده شدن در ترکیه به آن نیاز دارد.

واکنش مدیر کل موسیقی ارشاد

محمداللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد در روز‌های اخیر چند موضع‌گیری درباره خروج «جم» از ایران داشته است. اللهیاری در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «سایت‌های شرط‌بندی به حیطه خواننده‌های ما ورود و توجه آن‌ها را به درآمد‌های آنچنانی جذب می‌کنند و این مثل یک سراب است و واقعیت این است که مخاطب اصلی خواننده در داخل کشور است و ممکن است این تصمیم عجولانه در کوتاه‌مدت عایدی برای او داشته باشد، اما حتماً در بلندمدت پشیمانی به دنبال خواهد داشت.» وی همچنین در گفتگو با مهر، علت خروج چند هنرمند از ایران را مجموعه‌ای از شرایط دانست که باعث «دلزدگی» آن‌ها و مهاجرت شده است.

اما واقعیتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که چند تن از خوانندگانی که از ایران به ترکیه مهاجرت کرده‌اند سال‌هاست در عرصه موسیقی حضور جدی و تأثیرگذاری نداشته‌اند. مهراد جم نیز پیش از شیوع کرونا کنسرتی را اجرا کرد که نحوه اجرای کنسرت وی با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شده بود. در دوره کرونا نیز عملاً خواننده‌ها درآمد‌های ناشی از برگزاری کنسرت را از دست داده و بیکار شده بودند. شاید رفتن «جم» آخرین مهاجرت یک خواننده از ایران نباشد، ولی آنچه اهمیت دارد این است که این مهاجرت‌ها آیا می‌تواند به دامن زدن فعالیت‌های غیرقانونی، چون سایت‌های شرط‌بندی منجر شود یا خیر!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
1
و این به نوعی به ابتذال کشیدن هنر در سایه بی توجهی به هنرمندان با استعداد و واقعی است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار