کد خبر: 1023074
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
شهردار اصفهان:
یک سال از پیوستن پایلوت اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار سالمند می گذرد و با تلاش ها و برنامه ریزی های مدونی که طی این یک سال از سوی شهرداری اصفهان و بهزیستی استان صورت گرفته است، درخواست اصفهان برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند ثبت شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، دکترقدرت اله نوروزی با ارسال پیامی به جلسه برنامه ریزی پیوستن اصفهان به مجمع جهانی شهرهای دوستدار سالمندان، ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمند، اظهار کرد: به گمان ما شهر دوستدار سالمند، شهری است فرهنگی که در خود، سه شاخص زیست پذیری، حیات محوری و معنا گرایی را در دو ساحت فضای کالبدی  و شبکه روابط انسانی شهر بروز و ظهور داده است.

وی در ادامه پیام خود آورده است: شهر دوستدار سالمند با توجه و تکیه بر تمامی اضلاع و ابعاد هرم جمعیت می کوشد توسعه را با شاخص پایداری محقق سازد.

شهردار اصفهان در این پیام تصریح کرد: بر این باورم که سالمندی بیش و پیش از این که یک واقعیت بیولوژیک باشد، پدیده ای اجتماعی است که رویکرد و نحوه مواجهه ما در زیستگاه های شهری می تواند آن را تبدیل به فرصتی برای ارتقاء سطح خلاقیت فرهنگی، مسئولیت شهروندی و مشارکت جویی اجتماعی کند یا تهدیدی که تالی آن نا امیدی و گوشه گیری و بی انگیزگی باشد.

وی افزود: البته که سالمندی ظرفیتی ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای توسعه و پیشرفت شهر است، به شرط آنکه مدیریت شهری و دستگاه های هم جهت و هم سو و همچنین نهاد های مدنی پر دغدغه، در مسیر برنامه سالمندی پویا و یا فعال گام نهند.

نوروزی در پیام خود اظهار کرد: در این حالت  است که ما با سرمایه انسانی بس سترگی مواجه خواهیم بود که واقعیتا سالمند و هویتاً جوان است و بجای افسردگی و طرد شدگی و دلزدگی، سرمایه ای ارزشمند و گرانبها برای جامعه شهری تلقی می شود که نه فقط موضوع توسعه پایدار است که بل کارگزار آن نیز هست.

وی افزود: از این منظر است که باید بگویم شهرهای امروز ما برای بهزیستی و زیست پذیری، گریز و گزیری ندارند که در کنار قدرت و تخصص جوانان و میانسالان، به قوه تخیل کودکان و سرمایه تجربه سالمندان نیز اتکاء کنند.

شهردار اصفهان در پیام خود تاکید کرد: جهت نیل به این آماج، نیاز به برنامه ای هدفمند داریم تا در مرحله شعار پا به گِل نمانیم. برنامه ای که با راهبردهای مشخص، فضای واقعی شهر را برای تحقق این آمال آماده کند. برنامه ای که فقط سالمندی و نیازهای پیش روی آن را فراموش نکند، بلکه سالمندی را ضامن تحقق برنامه بداند و آنان را به عنوان جزء لایتجزایی از سرمایه انسانی شهر، در فرآیند تصمیم گیری و طراحی و نظارت و اجرا مشارکت دهد.

اصفهان در یک قدمی پیوستن به شبکه جهانی ایجاد محیط دوستدار سالمند

همچنین در این جلسه، لیلا السائجی جودان، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه برای اعضای صندوق جمعیت سازمان ملل متحد باعث خرسندی است که برای آغاز فاز دوم پروژه ایجاد محیط دوستدار سالمند در شهر زیبای اصفهان جلسه‌ای تشکیل شده است و در ادامه با همکاری شرکا از جمله شورای ملی سالمندان کشور، شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری و بهزیستی اقدامات لازم خواهد شد، اظهار کرد: همکاری طولانی مدت بین مدیریت شهری اصفهان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران نتایج خوبی داشته و به اطلاع بسیاری از کشورها رسیده که آنها مسیر پیشرفت‌های اصفهان را دنبال کرده و درصدد استفاده از تجربیات این کلانشهر هستند.

وی ادامه داد: جمعیت سالمندی به سرعت در شهرهای مختلف جهان در حال گسترش است و در کشورهایی که بیش از ۱۰ درصد جمعیت سالمند دارند، نشانه توسعه یافتگی، بهبود وضعیت سلامت و آموزش و رفاه مشهود است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: ۸۳۰ شهر در ۴۱ کشور دنیا به شبکه جهانی محیط دوستدار سالمند پیوسته‌اند و شهر اصفهان نیز به زودی به این شبکه خواهد پیوست و محیط فیزیکی و اجتماعی مناسبی را برای خدمت به سالمندان فراهم می‌کند.

وی گفت: امسال تمرکز همکاری ‌ها بر تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی تحقق محیط دوستدار کودک در پنج محله پایلوت اصفهان است که بی شک با همکاری متخصصان دانشگاهی این هدف محقق خواهد شد.

السائجی جودان افزود: سال گذشته با همکاری شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور، شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان فعالیت‌ها برای پیوستن اصفهان به مجمع جهانی شهرهای دوستدار سالمندان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: نتایج همکاری اصفهان به گوش خیلی از شهرها و کشورهای جهان رسیده و تمایل دارند از تجربیات این شهر در حوزه سالمندی استفاده کنند.

استفاده از تجربه اصفهان در تحقق شهر دوستدار سالمند در کشور

در ادامه جلسه، حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان نیز اظهار کرد: شهر اصفهان به صورت عملیاتی وارد محیط ایجاد شهر دوستدار سالمند شده است؛ همچنین کمک صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و انتخاب مجری کارآمد برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند باعث شده که برای نخستین بار شاهد تحقق محیط دوستدار سالمند در این جهانشهر باشیم.

وی ادامه داد: از تجربه خوب اصفهان در خصوص تحقق شهر دوستدار سالمند در کل کشور استفاده خواهیم کرد و باید مجری برنامه شهر دوستدار سالمند در اصفهان فرایندها را برای کل کشور بازنمایی کند تا تدوین نقشه راه محیط دوستدار سالمند را شاهد باشیم و اجرای آن را به شهرداری‌های کل کشور تعمیم دهیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه ایجاد محیط دوستدار سالمند هشت محور دارد، گفت: در گام نخست مطالعات انجام شده و برای آسیب‌شناسی اقدامات خوبی شده و با بومی‌سازی مفاهیم، به مدل بومی دست یافته‌ایم همچنین در مصاحبه با سالمندان نیازسنجی شده و پنج نکته مهم برای اقدامات لازم جهت ایجاد محیط دوستدار سالمند انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا علاوه بر شهرداری باید سایر دستگاه‌ها نیز نقش خود را در خصوص هشت محور محیط دوستدار سالمند اجرا کرده و با تعریف یک برنامه عملیاتی مداخلات لازم بشود و مسیر حرکت به سمت ایجاد محیط دوستدار سالمند به صورت واقعی طی شود.

اقدام قابل توجه شهرداری برای مناسب سازی محیط شهری اصفهان برای سالمندان

در این نشست، مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه درصد جمعیتی استان ۱۰.۶ درصد است که نشان می‌دهد جمعیت سالمندی در اصفهان فراتر از میزان کشوری است، اظهار کرد: حدود سه هزار نفر از سالمندان اصفهان در خانه سالمندان به سر می‌برند که نشان می‌دهد هرچه تغییر ساختار فرهنگی اتفاق می‌افتد و گرفتاری ‌های اجتماعی نسل جوان افزایش می‌یابد این افراد در مکان‌هایی غیر از منزل نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از دو ماه دیگر ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند انجام خواهد شد، گفت: هدف ایجاد شهر دوستدار سالمند کمک می‌کند در هشت محور فعالیت‌ها انجام شود، یکی از این محورها مناسب‌سازی محیط برای سالمندان است که در فضای شهری اصفهان شهرداری اقدامات قابل توجهی کرده است و امیدواریم اصفهان در زمینه شهر دوستدار سالمند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: در حال حاضر ۵۰۰ تخت سالمندی در اصفهان خالی است که اگر شرایط کرونا نبود تخت‌های خالی سالمندی اصفهان به عدد ۸۰۰ می‌رسید، از همین رو باید وضعیت فعلی را بهبود ببخشیم و به ارتقای وضع خانه‌های سالمندان توجه ویژه داشته باشیم.

ایجاد زیرساخت های شهر زیست پذیر در موازات شهر دوستدار سالمند است

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر اینکه از دو سال پیش دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ایجاد شد و از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی شده است، گفت: یکی از سیاست‌های مدیریت شهری اصفهان توجه جدی به ایجاد زیرساخت‌های زیست‌پذیری شهر اصفهان بوده که یکی از این شاخص‌ها حرکت در مسیر توسعه پایدار و ایجاد شهری مناسب برای زیست سالمندان است.

وی ادامه داد: گرچه از استاندارد زیرساخت‌های شهر دوستدار سالمند در حوزه فکری و کالبدی فاصله داریم اما گام امروز بدان معناست که اصفهان در حوزه مدیریت امور سالمندی از بسیاری شهرها پیشروتر است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه تلاش مدیریت شهری اصفهان پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار سالمند جهان بر مبنای اصول است، اظهار کرد: اصفهان از این ظرفیت و توانایی لازم برخوردار است.

ثبت درخواست اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند

در این جلسه، مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: شعار جهانی روز سالمند «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» انتخاب شده است و در برنامه‌های تعریف شده شهرداری تلاش شده با نگاهی ویژه وضعیت شیوع بیماری کرونا و مباحث مربوط به سالمندان در این زمینه را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه ارسال درخواست ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند یکی از مهم‌ترین فعالیت ها در این راستا به شمار می رود، گفت: سال گذشته با کمک بهزیستی، اصفهان به صورت پایلوت به شهرهای دوستدار سالمند پیوست و در این یکسال تلاش شده برنامه‌های مدون با همکاری بهزیستی اجرا شود که نتیجه آن ثبت درخواست اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند بود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: لوگوی شهر دوستدار سالمند به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است.

وی افزود: همچنین دو عنوان کتاب با موضوعات ارزیابی و برنامه‌ریزی الگوی محیط دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهر اصفهان و فضاهای شهری و شهروندان با شرایط خاص منتشر شده است.

رشیدی تصریح کرد: برپایی جشنواره ملی عکس سالمندی از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی شهرداری بوده که در آن عکاسانی از سراسر کشور با موضوع سالمندی آثار خود را ارائه کردند که ۴۰ اثر برگزیده شده و به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: طرح عضویت افراد سالمند در کتابخانه های تحت نظارت شهرداری با ۵۰ درصد تخفیف از دیگر اقدامات شهرداری در هفته سالمند است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار