کد خبر: 1022920
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
اوج گیری مجدد کرونا، اعمال دوباره محدودیت‌ها را به دنبال داشت، از تعطیلی مراکز تفریحی گرفته تا ممنوعیت برگزاری مراسمات و البته اجباری شدن استفاده از ماسک...
سرویس جامعه جوان آنلاین: با اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور، این بار شرایط در بسیاری از استان‌ها مانند تهران، فوق حاد و فوق قرمز شده است. این درحالیست که متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی روندی کاهشی به خود گرفته است. به طوری که طبق گفته دکتر سیماسادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۴۲ درصد گزارش شده است که متاسفانه به کمترین میزان خود ظرف دو ماه گذشته رسیده است. بر همین اساس هم سیر صعودی ابتلا و بستری به علت کووید -۱۹ را شاهد هستیم.

به هر حال در آغاز پاییز سختی که علاوه بر درد بی‌درمان کرونا، سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا هم در کمین جان‌ها هستند، کاهش حساسیت اجتماعی نسبت به بیماری کووید-۱۹ و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، منجر به شدت گرفتن بیماری شد. به گونه‌ای که در حال حاضر طبق اعلام دکتر حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت ظرفیت بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی رو به تکمیل است و این موضوع زنگ خطر بزرگی برای سلامت مردم کشور محسوب می‌شود؛ چراکه مهمترین نیاز مبتلایان به کرونا به ویژه در مرحله حاد بیماری، مراقبت‌های درست و با کیفیت بیمارستانی است.

به هر حال با افزایش تعداد مبتلایان، به ویژه در تهران محدودیت‌های جدیدی برای کنترل بیماری اعلام شد. به طوری طبق اعلام حمیدرضا گودرزی- معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران، دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی ابتدا به مدت یک هفته (از ۱۲ تا ۱۸) تعطیل شدند و بعد از آن هم با موافقت وزیر بهداشت و وزیر کشور و به دنبال تشدید بیماری کرونا در تهران، محدودیت‌های اعلامی قبلی در این شهر به مدت یک هفته تمدید و تا ۲۵ مهر ماه ادامه دار شد.

همچنین عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه مورد تاکید قرار گرفته است.

در عین حال قرار شد که از روز گذشته (شنبه- ۱۹ مهر ماه) مجددا بحث استفاده از ماسک از در خانه، اجباری شود؛ چراکه با توجه به اثبات انتقال هوابرد ویروس کرونا، استفاده از ماسک در این شرایط می‌تواند بسیار موثر باشد. هرچند که اجباری شدن استفاده از ماسک در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است، اما یک سوال آن است که وضعیت کنونی عرضه ماسک در داروخانه‌ها که مرجع اصلی و رسمی تامین ماسک مردم محسوب می‌شوند، چگونه است؟.

پیش از این مباحثی، چون گرانی و کمبود ماسک در داروخانه‌ها مطرح شده بود. برخی، داروخانه‌داران را به گران‌فروشی در حوزه ماسک متهم می‌کردند، اما داروخانه‌داران معتقد بودند که ماسک صنعتی با قیمت مصوب دولتی به میزان کافی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و داروخانه‌ها مجبورند یا ماسک را با قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند و یا بگویند ماسک نداریم!.

از طرفی ماسک نیمه صنعتی هم از سوی برخی کارگاه‌های تولید ماسک به داروخانه‌ها عرضه می‌شد که به دلیل چالش‌های ارزی و گرانی مواد اولیه تولید آن‌ها نیز به مشکل برخورد که منجر به گران شدن ماسک شد.

حال باید پرسید در شرایطی که استفاده از ماسک اجباری شده است، اکنون وضعیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها چگونه است و آیا چالش‌های ماسک در داروخانه‌ها رفع شده است یا خیر؟.

داروخانه داران در سردرگمی
در این زمینه دکتر محمدرضا دری- دبیر انجمن داروسازان تهران در گفتگو با ایسنا، گفت: به صورت قطره‌چکانی تعداد بسیار محدودی از ماسک با قیمت مصوب یعنی ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها توزیع شده است که در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد است و کفاف میزان مصرف را نمی‌دهد. در عین حال ماسکی هم که در حوزه نیمه صنعتی برای توزیع در داروخانه‌ها در اختیار انجمن قرار می‌دادند، با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شد که در حال حاضر دچار مشکل شده است. زیرا داروخانه‌هایی که این ماسک را از ما خریدند، اکنون باید با ضرر این ماسک را هم با قیمت ۱۳۰۰ تومان عرضه کنند. همکاران داروخانه‌دار در یک سردرگمی هستند.

وی افزود: به هر حال هر کالایی درجه‌بندی دارد و درجه کیفیت هر محصول می‌تواند قیمت آن را به بالا یا پایین برد، اما همکاران بدون توجه به این موضوع، قیمت تمام ماسک‌ها را برای عرضه در داروخانه‌ها، ۱۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. معنای این کار این است که اگر شرکتی یک ماسک وارداتی آورده و گران‌تر برایش تمام شده است و آن را با قیمت مصوب بالاتر به داروخانه‌ها عرضه کرده و کالای‌شان قیمت سه گانه مصوب هم داشت، یعنی قیمت توزیع‌کننده، قیمت عرضه به داروخانه و قیمت مصرف‌کننده آن مشخص بود و فاکتور رسمی داشتند هم باید ماسکش را با قیمت ۱۳۰۰ تومان عرضه کند. در اقدامی اعلام شد که تمام ماسک‌ها به قیمت ۱۳۰۰ تومان عرضه شود؛ در حالی که ما ماسک‌هایی با قیمت عرضه ۱۹۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان هم داشتیم که کیفیت آن‌ها متفاوت بود و برخی از آن‌ها خارجی بودند؛ بنابراین در حال حاضر یک دوگانگی وجود دارد که تکلیف داروخانه در عرضه ماسک چیست.

توزیع قطره چکانی ماسک در داروخانه‌ها
دری ادامه داد: همکاران در معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف شده‌اند که در بخش نظارت از روز شنبه (روز گذشته) وارد داروخانه‌ها شوند و از عرضه ماسک‌های گران‌تر از ۱۳۰۰ تومان جلوگیری کنند تا فقط ماسک ۱۳۰۰ تومانی عرضه شود که این ماسک هم به شدت قطره‌چکانی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه همکاران زورشان به داروخانه می‌رسد، گفت: وقتی توزیع ماسک از کانال داروخانه خارج شود، نانوایی و بقالی و ... محل عرضه ماسک با هر قیمت و هر کیفیتی می‌شوند و کسی هم کاری به کارشان ندارد. از آنجایی که داروخانه جایگاه قانونی عرضه ماسک است، مبادی نظارتی فقط زورشان به داروخانه‌ها می‌رسد. بالاخره همکاران ما هم توان‌شان را در عرضه ماسک واقعا از دست داده‌اند. همیشه مورد ظن و اتهام بودند که ماسک گران است و حالا که برای ماسک‌شان فاکتور هم دارند، می‌گویند نباید ماسک را با قیمت بالاتر عرضه کنید، بلکه ماسک سه لایه فقط باید به قیمت ۱۳۰۰ تومان عرضه شود.

اشکال در سیستم توزیع ماسک‌های صنعتی و نیمه صنعتی
دری تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر توزیع ماسک‌های صنعتی ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها به صورت قطره‌چکانی است. از طرفی هم اعلام کرده‌اند که ماسک‌های نیمه صنعتی هم با قیمت ماسک صنعتی یعنی همان ۱۳۰۰ تومان عرضه شود. حال با توجه به اینکه هزینه کارگری برای تولیدکنندگان ماسک‌های نیمه صنعتی گران‌تر بوده است، نمی‌دانم آیا ادامه تولید این ماسک برایشان می‌صرفد یا خیر؟. در هر حال هر دو نوع ماسک اکنون در سیستم توزیع دچار چالش هستند.

وی با بیان اینکه تمام ماسک‌ها با نظارت وزارت صمت و سازمان غذا و دارو از سوی شرکت‌های توزیعی، توزیع می‌شوند، گفت: بنابراین همچنین مشکل توزیع ماسک در داروخانه‌ها و چالش‌های قیمتی آن وجود دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار