کد خبر: 1022643
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
در پی درگذشت «محمدرضا شجریان» استاد آواز ایران، افراد، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف پیام تسلیت صادر کردند.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: محمدرضا شجریان عصر روز پنجشنبه -۱۷ مهرماه-در بیمارستان جم تهران درگذشت.

این استاد موسیقی در ۱۴ مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.

پس از درگذشت این هنرمند، شخصیتها، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی پیام تسلیت صادر کردند.

**رئیس جمهور: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح کرد: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.

**سیدعباس صالحی: درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد #محمدرضا_شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.

شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نماد‌های هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.

بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت.

**ظریف: با کمال تاسف و تاثر مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد و از میان ما پرکشید. برای آنانی که سال‌ها با صدای روحانی این شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه‌های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.

**معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌موید به تلخی و به زاری می‌گرید هر که در آیینه‌ی آوازش از خویش رمیده و در عشق آرمیده باشد. خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک درد‌ها و درود‌های روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب ترینِ نیایش‌ها را سرود و بی نقاب ترینِ انسان‌ها را ستود. اگر چه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است، اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحبدلی، صدایش نوشداری آشفتگی‌ها و سرگشتگی‌ها باقی خواهد ماند.

**علیرضا اسماعیلی: قلب تپندة نغمه سرای بزرگ موسیقی ایرانی، استاد محمدرضا شجریان، از حرکت باز ایستاد. سخن از عاشقی، چون او، حدیث نیم قرن فعالیت مستمر در گرامیداشت و برپاداشت نغمات برخاسته از تاریخ موسیقی، شعر و فرهنگ و ادب کهن سرزمین ایران است. مآثر به یادگار مانده‌اش، در طیفی وسیع از قطعات ناب موسیقایی تا تربیت شاگردان بی‌شمار، بیانگر نقش یگانه او در بسط و توسیع نغمات و الحان موسیقی ایرانی است. اینک ناباورانه شاهدیم که استاد محمدرضا شجریان قالب خاکی به خاک سپرد، اما باورمندیم عندلیبِ جان و روانش در کالبد سپهر بیکران موسیقی ایرانی همچنان زنده و نغمه‌پرداز است و تداوم اندیشه‌های هنری‌اش بر جریده جان رهروانش ثبت و حک گردیده است.

**حسن خمینی: درگذشت هنرمند بزرگ و کم‌نظیر استاد محمدرضا شجریان را خدمت جامعه هنری کشور و دوستداران ایشان و به خصوص خانواده محترم آن مرحوم بویژه فرزند گرامی‌شان جناب آقای همایون شجریان تسلیت عرض می‌نمایم.

بی شک نام و آوازه ایشان فراتر از زمانه ما و در پهنه‌ای وسیع‌تر از جغرافیای ما باقی خواهد ماند. از خدای متعال غفران واسع را برای ایشان مسألت دارم.

**مدیرکل دفتر موسیقی: ایران فرهنگی بار دیگر عزادار یکی از فرزندان خود شد. این بار هنرمندی که با آوای خویش، عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن ایران زمین را زمزمه می‌کرد، دعوت آفریدگار با عظمت خویش را پاسخ گفت.

استاد محمدرضا شجریان از نوجوانی صدایش در محافل انس با آیات الهی شکوفا شد و با مناجات خوانی به اوج رسید وان شاالله به مدد همان سرمایه قرآنی در زندگی جاودان پس از کوچ از این دنیای فانی طی طریق نماید.

**جهانگیری: درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه‌ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سخت کوش باشد. نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.

**وزیر ورزش و جوانان: همدم لحظات عرفانی افطار، همراه دقایق روحانی سحر، زمزمه گر نوا‌های پرشکوه و نغمه گر نغمه‌های عاشقانه بار سفر بست و به سوی خدا رفت.

استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران و همنوای مردم این سرزمین با کوله باری از عشق و ایمان چشم از جهان فرو بست و همه ما را به داغ سوگ خود نشاند.

**رئیس کمیته ملی المپیک: خبر تاسف بار ضایعه درگذشت خسرو آواز ایران، استاد والامقام و گرانمایه محمدرضا شجریان موجب اندوه همه علاقه‌مندان آن یگانه آواز ایران شد.

شجریان در طول عمر هنری خود همواره بازتاب صدای مردم روزگار خویش بود و نوای جاودانه اش معنوی‌ترین لحظات ایرانیان را رنگ و طعمی دوچندان می‌بخشید.

او که دعای ربنا را با نوای بی بدیلش خواند و وقف ملت بزرگ ایران کرد، در زمره اساتیدی بود که چراغ فرهنگ موسیقی ایرانی را در طی چند دهه به سختی و با تحمل رنج‌های فراوان تا به امروز بر دوش کشید و شیوه آوازش بسیاری از ایرانیان را با ادبیات ایرانی و اشعار شاعران کهن ایران زمین مانوس کرد.

امروز در فقدان قله آواز ایران، مرغ سحر ناله سر می‌کند و ملت بزرگ ایران سوگوار داغی تازه است.

ضمن عرض تسلیت این غم بزرگ به عموم ملت ایران و علاقه‌مندان و دوستداران آن استاد پرآوازه بویژه اهالی فرهیخته فرهنگ، هنر و ادب سرزمینمان، از درگاه خداوند متعال برای استاد عزیزمان طلب رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و خاندان گرامی صبر و سلامت مسالت می‌نمایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار