کد خبر: 1021861
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
مردم مصر سریال ضداسرائیلی را تحسین کردند
سریال ضداسرائیلی «نگهبان قدس» به عنوان بهترین سریال ماه رمضان در مصر انتخاب شد و جوایز متعددی را دریافت کرد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پخش همزمان چند سریال با موضوعیت فلسطین در ماه رمضان امسال باعث شد نگاه‌های متفاوت کشور‌های عربی درباره سازش یا مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل در قالب آثاری تلویزیونی خودنمایی کند. عربستان سعودی با تولید سریالی به نام «ام هارون» به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل و سازش بود، اما در مقابل سوریه با ساخت مجموعه «نگهبان قدس» (حارس القدس) در جبهه مقاومت خوش درخشید. این سریال اکنون در مصر به عنوان بهترین سریال ماه رمضان انتخاب شده است. ایسنا به نقل از المیادین می‌نویسد: «سریال نگهبان قدس توانست پنج جایزه از جمله عنوان بهترین سریال رمضانی را کسب کند. طبق نظرسنجی‌ای که در کشور مصر انجام شده، این سریال سوری رتبه اول را در میان سریال‌های ماه رمضان ۲۰۲۰ به دست آورده است. همچنین رشید عساف بازیگر این سریال عنوان بهترین بازیگر مرد عرب‌زبان را کسب کرده و باسل خطیب کارگردان این سریال نیز بهترین کارگردان شناخته شده است. حسن یوسف هم که نگارش فیلمنامه را بر عهده داشته، عنوان بهترین نویسنده عرب‌زبان و شرکت سوری سازنده سریال هم عنوان بهترین شرکت تولیدی را کسب کرده اند.»

الجزیره در گزارشی از ساخت سریال «نگهبان قدس» می‌نویسد: «برخلاف برخی از سریال‌های مناسبتی ماه رمضان که ایده عادی‌سازی با اسرائیل را مطرح می‌کند، سریال سوری «نگهبان قدس» به داستان زندگی اسقف هیلاریون کاپوچی می‌پردازد؛ روحانی سوری که زندگی خود را در دفاع از قدس و آرمان فلسطین گذراند.» در این گزارش تأکید شده که سریال «نگهبان قدس» اولین اثر هنری در جهان عرب است که قهرمانش یک شخصیت روحانی مسیحی است. ایده ساخت سریال «نگهبان قدس» چند روز پس از درگذشت اسقف به وجود آمد. در آن زمان رادیو و تلویزیون سوریه از «حسن یوسف»، نویسنده متن سریال خواستند فیلمنامه‌ای درباره زندگی اسقف کاپوچی بنویسد. یوسف طرح را پذیرفت و الخطیب را برای کارگردانی پیشنهاد داد.

 اسقف کاپوچی در سال ۱۹۲۲میلادی در شهر «حلب» سوریه متولد شد و از سال۱۹۶۵ به عنوان اسقف از سوی کلیسای کاتولیک به بیت‌المقدس رفت. کاپوچی با مواضع خود علیه رژیم اشغالگر فلسطین شناخته می‌شد و در سال ۱۹۷۴ توسط این رژیم بازداشت شد و دادگاهی نظامی او را به ۱۲سال زندان محکوم کرد. کاپوچی در سال ۱۹۷۸ پس از چهار سال زندان آزاد شد و تا زمان درگذشت خود در شهر رم ایتالیا در تبعید زندگی می‌کرد. کاپوچی پس از سال‌ها مبارزه با رژیم اشغالگر قدس عاقبت در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار