کد خبر: 1017567
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۲
قهرمانان مبارزه با استعمار سهم کوچکی از تولیدات تلویزیونی دارند، حتی با وجود اینکه داستان پرفراز و نشیب زندگی آن‌ها می‌تواند دستمایه تولید مجموعه‌های نمایش خانگی شود، تولیدات عرضه شده در آن فضا اغلب داستان‌های ضدخانواده را تشکیل می‌دهد که تماشای آن‌ها حتی برای پر کردن اوقات فراغت نیز مناسب نیست.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ۱۲ شهریور ماه، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است؛ دلیر مردی که در بحبوحه جنگ جهانی اول، در مقابل حجم استعمار انگلیس ایستاد و مبارزه و جان خود را در راه آزادی وطن فدا کرد. نام رئیسعلی برای مردم ایران با نام سریال «دلیران تنگستان» گره خورده است؛ یکی از معدود آثار ساخته شده در تلویزیون پیش از انقلاب که به دلیل روح استعمارستیزی حاکم بر آن، بعد از پیروزی انقلاب نیز بار‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. دلیران تنگستان، مهم‌ترین اثر تلویزیونی مرحوم همایون شهنواز است؛ کاری که نمی‌شود برای آن تاریخ مصرفی در نظر گرفت. «اولین پخش سریال دلیران تنگستان به اسفندماه سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد که تا بهار سال بعدش ادامه داشت. شهنواز برای انتخاب بازیگر نقش رئیسعلی دلواری خیلی تحقیق کرد، چون می‌خواست بازیگری انتخاب کند که کمتر دیده شده بود. در واقع زنده‌یاد شهنواز در مصاحبه‌هایش گفته بود که می‌خواهد بازیگر نقش دلواری در کنار بازیگران شناخته شده سریال خوش بدرخشد، به همین دلیل بعد از مدت‌ها تحقیق به انتخاب محمود جوهری رسید که بازی در این سریال بستر خوبی برای این بازیگر فراهم کرد و او هم قدر این موقعیت را دانست.»

«سریال دلیران تنگستان تصویرگر مستندی از استعمار انگلیسی‌ها نسبت به ایران است و نشان می‌دهد مبارزان ایرانی چگونه غیورمردانه در مقابل آن‌ها می‌ایستند. شهنواز به زیبایی مقطعی از تاریخ ایران را به تصویر کشید. او با دراماتیزه کردن مستندات تاریخی ایران نشان داد اگر نویسندگان بخواهند می‌توانند واقعیت‌های تاریخی و آنچه کشور‌هایی همچون انگلیس و امریکا بر سر ایران آورده‌اند را با زبان نمایش به تصویر بکشند.» تولید آثاری مانند «دلیران تنگستان» از دو جهت شایان اهمیت است؛ ابتدا زنده نگه داشتن یاد و خاطره قهرمانان ملی و دوم انتقال فرهنگ مقاومت و استعمارستیزی از نسلی به نسل بعد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر کمتر دیده شده به آن پرداخته شود، برای مثال از زمان پخش اولین قسمت از سریال «شوق پرواز» بیش از ۹ سال می‌گذرد و پس از آن دیگر پروژه‌ای در آن سطح درباره فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس سریالی ساخته نشد. همه طرح‌های مربوط به ساخت سریال درباره زندگی سرداران شهید، اغلب در سطح خبر باقی مانده است و در یک دهه اخیر، اگرچه شبکه‌های مختلف سیما همیشه سریال‌سازی را در دستور کار داشته‌اند ولی تولیدات بدون نگاه استراتژیک و اغلب برای پر کردن آنتن بوده است.

در سال‌های اخیر آثاری مانند «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» ساخته مرحوم ضیاالدین دری، توانستند با نمایش نفوذ استعمار انگلیس در دوران پهلوی و نقش‌آفرینی سیاستمداران وابسته به دولت‌های خارجی در سپهر سیاست ایران، بخشی از کم‌کاری چهار دهه‌ای صداوسیما را جبران کنند، اما بعد از درگذشت مرحوم دری، باز هم شاهد به حاشیه رانده شدن آثاری از این جنس بودیم، حتی استقبال خوبی که مینی‌سریال «بانوی سردار» که به شخصیت و مبارزات «بی‌بی‌مریم بختیاری» با خوانین محلی و دولت‌های بیگانه پرداخت، نتوانست تصمیم‌گیران صداوسیما را مجاب کند در تولید سریال‌های تلویزیونی به روحیه استعمارستیزانه مردم ایران توجه بیشتری کنند.

بزرگداشت رئیسعلی در رادیو

اما در این ارتباط رادیو نمایش سالروز شهادت رئیسعلی دلواری را با پخش یک نمایش ویژه رادیویی گرامی می‌دارد.

نمایش «شب شهریور تنگستان» به نویسندگی فرهاد امینی و کارگردانی مینو جبارزاده در سالروز شهادت این قهرمان ملی از رادیو نمایش پخش می‌شود. «شب شهریور تنگستان» به تهیه‌کنندگی ژاله محمدعلی و با هنرمندی بهناز بستان‌دوست، احمد شمس‌آصف، بهرام سروری‌نژاد، امیر فرحان‌نیا، محمد پورحسن، مهدی طهماسبی، امیرعباس توفیقی و مهرداد عشقیان در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولیدشده است و محمدرضا قبادی‌فر افکتور و رضا طاهری صدابردار آن هستند. این نمایش رادیویی، ۱۲ شهریور ماه، ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو نمایش بازپخش می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار