کد خبر: 1010513
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شنای پروانه» که اکران ناامیدکننده‌ای داشته، از توقف اکران این فیلم از روز ۲۵ تیرماه خبر داده است؛ موضوعی که باید از سوی شورای صنفی نمایش تأیید شود ولی این شورا از چنین تصمیمی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «شنای پروانه» پدیده سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر که تصور می‌شد با آمدنش یخ بازگشایی سینما‌ها آب خواهد شد و رونق گذشته به سینمای ایران بازخواهد گشت، بعد از سه هفته اکران ناموفق با تصمیم ناگهانی تهیه‌کننده فیلم قرار است از اکران کنار برود. صدرعاملی درباره انصراف این فیلم از اکران به ایسنا، می‌گوید: «طبق مذاکراتی که یک‌شنبه در وزارت ارشاد با آقای طباطبایی‌نژاد و اعضای شورای صنفی نمایش داشتم، توقف اکران را مطرح کردیم که مدیران نیز ضمن تشکر از اینکه فیلم را برای بازگشایی سینما‌ها ارائه دادیم، با این درخواست موافقت کردند.» صدرعاملی یادآور می‌شود: در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم که کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما، رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش‌آمده، بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آن‌ها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد، این مدافعان سلامت آنقدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند.

وی می‌افزاید: سه هفته پیش که ما اکران «شنای پروانه» را آغاز کردیم، واگیری بیماری این همه زیاد نبود و تعداد فوت‌شدگان در بین هموطنانمان به حدود ۳۰ نفر کاهش یافته بود، اما تصور نمی‌کردیم در فاصله کمتر از دو هفته، ناگهان به این حد افزایش بیمار و فوت شده برسیم.

صدرعاملی تصریح می‌کند: به هرحال منتظر می‌مانیم تا وقتی این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود آمد، شرایط اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم می‌کنیم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم فراهم شود.»

کنار کشیدن «شنای پروانه» از اکران در شرایطی رخ می‌دهد که شورای صنفی نمایش در جلسه روز یک‌شنبه خود و مصوباتی که داشت هیچ اشاره‌ای به حذف این فیلم و جایگزین آن نداشت. در آن جلسه اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲» اعلام شد و در مقابل اکران «آنجا همان ساعت» به درخواست تهیه‌کننده فیلم با یک هفته تأخیر به هفته آینده موکول شد، حتی در جلسه روز یک‌شنبه شورا برای جایگزینی فیلم «پیشی میشی» فیلم سینمای کودک که از اکران انصراف داده بود، تصمیمی گرفته نشد.

با ما هماهنگ نکردند

انصراف ناگهانی «شنای پروانه» و ادعای اینکه شورای نمایش در جریان این تصمیم بوده است واکنش محمد شایسته، دبیر شورا را در پی داشت. شایسته در مصاحبه با ایسنا، می‌گوید: برای این اتفاق با شورای صنفی نمایش هماهنگی صورت نگرفته و توصیه روز یک‌شنبه ما هم در شورا به آقای صدرعاملی (تهیه‌کننده فیلم)، ادامه کران بود.

وی می‌افزاید: این مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آن‌طور که خودش می‌خواهد مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. این کار نظم سینما را به هم می‌ریزد، بنابراین توصیه ما به ادامه اکران است و غیر از این هم نخواهد بود، مگر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند فعالیت سینما به صلاح نیست که فعلاً هم چیزی اعلام نکرده است.

شایسته می‌گوید: به هر حال هر کسی که در این شرایط فیلم خود را اکران می‌کند قطعاً بابت مخاطب و فروش آن نگرانی داشته و دارد، اما شرایط را پذیرفته است. تمام پرسنل و کارکنان سینما‌ها پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند و سینما شرایط بهتری را نسبت به برخی دیگر از مراکز دارد. دبیر شورای صنفی نمایش در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا نسبت به اوایل تیرماه، اگر سازندگان این فیلم مایل به ادامه اکران در شرایط فعلی نباشند، آیا شورای صنفی مانع می‌شود، تأکید می‌کند: در این‌باره شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما به طور کلی فکر می‌کنم اگر صاحب فیلمی نگران باشد، فیلمش را برای اکران ارائه نمی‌کند و وقتی اکران می‌شود یعنی شرایط را پذیرفته است، ضمن اینکه ما به هر حال تمهیداتی را هم برای این فیلم‌ها در نظر گرفته بودیم.»

شایسته همچنین در گفتگو با مهر، موضوع اینکه طباطبایی‌نژاد معاون سازمان سینمایی نیز در جریان انصراف فیلم «شنای پروانه» است را رد می‌کند.

پیش از اکران فیلم «شنای پروانه» برخی از رسانه‌ها این گونه القا می‌کردند که این فیلم آنقدر پرفروش خواهد بود که حتی رکورد فروش سینما را جا‌به‌جا خواهد کرد، اما در نهایت بعد از سه هفته این فیلم با سالن‌های تقریباً خالی مواجه شده است و همین موضوع علت کنار کشیدن فیلم را به خاطر برآورده نشدن نظرات سازندگان فیلم جدی می‌کند.

نمی‌توانیم تضمین فروش کنیم

شایسته درباره اینکه انصراف «شنای پروانه» به خاطر برآورده نشدن انتظارات فروش بوده است، می‌گوید: «اصولاً شورای صنفی مسئول تضمین فروش نیست. کاری را که از دستش برمی‌آید، انجام می‌دهد. ما تا جایی که می‌توانستیم امتیاز بدهیم، دادیم. ما نمی‌توانیم فروش ۳۰ یا ۴۰ میلیاردی یک فیلم را تضمین کنیم. نه من نه هیچ کس دیگر نمی‌تواند بگوید فروش را تضمین می‌کند.»

فیلم شنای پروانه اولین ساخته سینمایی محمد کارت است که در سینمای ایران بیشتر به عنوان یک مستندساز جوان و خلاق شناخته شده است. این فیلم به همراه «خوب، بد، جلف ۲» قرار بود از ابتدای تیرماه و همزمان با بازگشایی سینما‌ها اکران شود که دقیقاً چند روز مانده به آغاز اکران فیلم، تهیه‌کنندگان هر دو فیلم، در مصاحبه‌های جداگانه انصراف خود را از اکران فیلم‌ها اعلام کردند؛ انصرافی که تنها چند روز به طول انجامید و هر دو فیلم بر پرده سینما‌ها ظاهر شدند. در آن زمان وعده‌های کمک سازمان سینمایی و امتیاز‌های ویژه به این دو فیلم باعث شد تا آن‌ها به اکران بازگردند. اکنون بار دیگر «شنای پروانه» قصد کناره‌گیری از اکران را دارد و این موضوع احتمال امتیازخواهی دوباره برای تداوم اکران را تقویت می‌کند. اینکه سازمان سینمایی باز هم حاضر به امتیاز دادن به فیلم‌های مطرح روی پرده خواهد شد یا خیر به تصمیم روز‌های آتی مدیران این سازمان باز می‌گردد، اما حداقل پیش‌بینی اولیه آن‌ها برای موفقیت اکران «شنای پروانه» چندان موفق نبوده است و این موضوع می‌تواند روی تصمیم آتی تاثیرگذار باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار