کد خبر: 1008476
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
با تولید سریالی درباره شهید شهریاری کلید می‌خورد
تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «شهید شهریاری» از عقد قرارداد نهایی با کارگردان این اثر خبر داده و نویسنده سریال شهید زین‌الدین نیز از پایان نگارش این سریال سخن گفته است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تلاش برای تولید سریال با موضوع شهدای انقلاب اسلامی این روز‌ها رونق زیادی دارد. از یک سو تهیه‌کننده سریال تلویزیونی درباره شهید شهریاری از معین شدن کارگردان این اثر خبر داده و از سویی دیگر نویسنده سریال شهید زین‌الدین از پایان نگارش آن سخن گفته است.

شهدای هسته‌ای را می‌توان جزو مظلوم‌ترین شهدای انقلاب اسلامی قلمداد کرد چراکه ایشان در دوره‌ای به شهادت رسیدند که رسانه‌های برخی جریان‌های سیاسی با تمام توان در حال القای بی‌ثمر و بی‌ارزش بودن دستاورد‌های هسته‌ای برای مردم بودند و مدام بر راه‌حل مذاکره و پایان دادن به رهیافت‌های توسعه علم هسته‌ای می‌دمیدند و همین القائات باعث شد دستاورد‌های شهدای هسته‌ای و اهمیت فعالیت‌های آنان چنانکه باید در جامعه بروز و ظهور نیابد. نه شهرداری‌ها مترصد این شدند تا نام خیابان‌ها یا بزرگراه‌های بزرگ شهر را به نام این شهدا بزنند و نه فیلمسازان به تولید اثر درباره این شهدا علاقه‌ای نشان دادند و برجام‌خواهی با روی کار آمدن دولتی که مذاکره را کلید حل مشکلات کشور می‌دانست، به این بی‌توجهی بیش از پیش دامن زد، اما حالا خبر می‌رسد که قرار است درباره شهید شهریاری یک سریال ساخته شود و باید امیدوار بود این سریال آنقدر باکیفیت باشد تا بخشی از این مظلومیت و مهجوریت را برطرف کند. تولید فیلم و سریال فاخر درباره مجاهدان و فرماندهان عرصه دانش و علم می‌تواند این پیام را برای نسل جوان جامعه داشته باشد که جهاد و شهادت صرفاً در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود و نظام اسلامی در عرصه جهاد علمی مظلومانه نخبگان و بزرگانی را از دست داده است. شاید تنها اثری که با موضوع انرژی هسته‌ای در ایران تولید شده فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا باشد که البته موضوع شهادت و علم هسته‌ای در حاشیه داستان قرار دارد و مؤلفه‌های اعتقادی دانشمند هسته‌ای فیلم نیز پررنگ نیست ولی موضوع مذاکره با غرب در یک سکانس از فیلم به چالش کشیده شده است.

میراث مجید

مصطفی علمی‌فرد، تهیه‌کننده درباره انتخاب کارگردان مجموعه تلویزیونی «شهید شهریاری» گفته است: با پایان نگارش فیلمنامه با چند کارگردان مذاکره کردیم و در نهایت با حسین تبریزی برای کارگردانی این مجموعه قرارداد بستیم.

به گفته وی فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «شهید شهریاری» با نام موقت «میراث مجید» توسط فاطمه حیدری و حسن عطار‌ها به پایان رسید. برای نگارش آن کار تحقیقاتی وسیعی در دستور کار قرار گرفت، به طوری که حدود ۳۰۰ساعت مصاحبه و تصویربرداری با مسئولان، همرزمان، خانواده و دوستان این شهید انجام شد.

علمی‌فرد عنوان کرد: به دلیل پراکندگی لوکیشن‌های این مجموعه تلویزیونی در استان‌های زنجان و تهران و همچنین تعدد بازیگران، مراحل پیش‌تولید حدود سه ماه زمان خواهد برد و با برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده‌ایم شهریورماه تصویربرداری را شروع خواهیم کرد. با توجه به تعداد کثیر بازیگرانی که در این سریال حضور دارند و روایت سه فصل از مراحل مختلف زندگی شهید شهریاری، در نظر داریم از بازیگران توانمند و جوان عرصه تئاتر دانشگاهی کشور نیز در این مجموعه استفاده کنیم. این امر باعث می‌شود مخاطب هیچ ذهنیتی از بازیگران نداشته باشد و با این فیلم همذات پنداری بیشتری کند.

شهید مجید شهریاری با کسب رتبه ۲ در سال ۱۳۶۳ در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در رشته مهندسی الکترونیک پذیرفته شد، سپس در سال ۱۳۶۷ با کسب رتبه نخست در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و در نهایت در سال ۱۳۷۷ موفق شد دکترای خود را در رشته علوم و تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیرکبیر دریافت کند. او پس از استعفا از دانشگاه امیرکبیر به خاطر نبود بستر مناسب برای همکاری وی در سال۱۳۸۰ به دانشگاه شهید بهشتی پیوست و در سال ۸۵ با راه‌اندازی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عضویت هیئت علمی آن درآمد.

شهید شهریاری همراه با مسعود علیمحمدی، دکترای فیزیک ذرات بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، از مشاوران ایران در پروژه مهم «سزامی» بودند.

یکی از طرح‌های مهم شهریاری، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید رآکتور‌های هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناسان ارشد مبارزه با کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» بود.

در صبح حادثه مجید شهریاری و راننده جلو نشستند و همسر وی هم عقب ماشین نشست. پس از طی ۶۰۰ متر، در بزرگراه ارتش یک موتورسیکلت به ماشین نزدیک شده و بمب را متصل می‌کند که در همین حین با فریاد راننده همسر و راننده از ماشین پیاده می‌شوند، اما وی به خاطر کمربند ایمنی نمی‌تواند در زمان کم از ماشین خارج شود.
مجموعه تلویزیونی «شهید شهریاری» در ۳۰ قسمت و در مدت یک سال با مشارکت سازمان انرژی اتمی، سازمان صداوسیما، استانداری زنجان و صدا و سیمای مرکز زنجان تولید خواهد شد.

پایان نگارش سریال «شهید زین‌الدین»

«شهید زین‌الدین» سوژه سریال دیگری است که گفته می‌شود ناصر هاشم‌زاده کار نویسندگی آن را بر عهده دارد. او می‌گوید: می‌خواهیم در این سریال «شهید زین‌الدین» را به نسل جدید معرفی کنیم و نسل جدید باید از شهیدان درس بگیرد.

سریال «شهید زین‌الدین» به تهیه‌کنندگی شفیع آقامحمدیان ساخته می‌شود، او می‌گوید: «متن‌های این سریال مدتی است که آماده شده است، اما هنوز به مرحله تولید و حتی پیش تولید نرسیده است. در آخرین خبری که به ما دادند قرار است ساخته شود و تعدادی اصلاحیه نیز وارد کردند.»

هاشم‌زاده با بیان اینکه نوع نگاه و توجه به نسل اول انقلاب و رویکرد مطالبه‌گری در این سریال وجود دارد، می‌گوید: گفتن مطالبه‌های آن نسل در امروز بد نیست. اینکه آن‌ها چه می‌خواستند مهم است و مسئله این نیست که چه کردند؟ چراکه از جانشان گذشتند. آن‌ها با رژیم شاه چه مسئله‌ای داشتند؟ با کلمه شاه مخالف بودند یا خواسته‌هایشان خیلی مهم‌تر است؟ و من با این رویکرد که خواسته‌های آن‌ها چه خواسته‌هایی بوده و توجه آن نسل به چه بوده است، متن این سریال را نوشتم.

این نویسنده همچنین درباره گزینه کارگردانی این سریال نیز گفت: چند گزینه وجود داشت، اما من با آن‌ها موافق نبودم چراکه می‌خواهم مطالبه‌های آن نسل مطرح شود نه اینکه صرفاً سریالی ساخته شود. ترجیحم بر این است فردی به عنوان کارگردان این سریال انتخاب شود که توانایی و جسارت تولید چنین اثری را داشته باشد. هنوز بازیگر نقش اصلی این سریال نیز انتخاب نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار