کد خبر: 1006070
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳
کسب موفقیت‌های فوق‌العاده آثار سینمایی با محوریت روایت دلاوری و رشادت نیرو‌های ارتشی در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که به شرط ایجاد مؤلفه‌های حرفه‌ای و دراماتیزه کردن اتفاقات متنوع، ظرفیت و قابلیت تکرار موفقیت فیلم‌هایی همچون «عقاب‌ها» و «کانی مانگا» وجود دارد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تقریبا شش سال پیش و در تاریخ پنجم مهر ۹۳ حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی وقت و دریادار سیاری به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش تفاهمنامه‌ای را برای ساخت آثار سینمایی و هنری به منظور تصویرگری رشادت‌های رزمندگان و فعالان نیروی دریایی ارتش امضا کردند. هر چند در آن روز رئیس سازمان سینمایی و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل وقت خانه سینما از ساخت آثار سینمایی در این حوزه استقبال کردند، اما با گذشت چندین سال همچنان از اجرای این تفاهمنامه از سوی سازمان سینمایی و خانه سینما خبری نیست و اگر امروز ارتش جمهوری اسلامی از سازمان سینمایی مطالبه کند که بر اساس آن تفاهمنامه چند اثر تولید شده است به احتمال زیاد سازمان سینمایی پاسخی نخواهد داشت.

در گزارش پیش رو آثار سینمایی و تلویزیونی موفق ساخته شده پیرامون رشادت‌ها و دلاوری‌های نیرو‌های سه‌گانه ارتش در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله را مرور می‌کنیم.

«عقاب‌ها»
«عقاب‌ها» عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را یدک می‌کشد. فیلم سینمایی به یادماندنی «عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان محصول سال ۱۳۶۳ روایت یک قصه واقعی از نجات یدالله شریفی‌راد خلبان نیروی هوایی ارتش از دست دشمن است که پس از انجام مأموریتی در خاک عراق، هواپیمایش به دلیل حمله نیرو‌های بعثی در کردستان عراق سقوط می‌کند. در حالی که گروهی از نظامیان بعثی در پی دستگیری او هستند آن خلبان با همکاری نیرو‌های پیشمرگه کرد و به کمک یک تکاور ایرانی که برای انجام مأموریتی با لباس مبدل وارد کردستان عراق شده، نجات می‌یابد.

این فیلم که در زمره نخستین و جدی‌ترین فیلم‌های سینمای بعد از انقلاب در حوزه جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران محسوب می‌شود، اکرانش را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۹، ضمن ثبت یک اکران طولانی و عجیب و غریب در تاریخ سینما توانست به فروشی با گستره ۶ /۸ میلیون مخاطب دست پیدا کند. همین مولفه باعث شد تا «عقاب‌ها» پس از گذشت ۳۵ سال هنوز هم رکورددار پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران باشد.

«پایگاه جهنمی»

«پایگاه جهنمی» ساخته اکبر صادقی دیگر فیلمی بود که در سال‌های گذشته و با محوریت ایثار و از خودگذشتگی کلاه سبز‌های ارتش تولید و اکران شد. داستان این فیلم در ارتباط با پایگاه قدرتمندی است که نیرو‌های دشمن بعثی در خاک خود ساخته‌اند. با رسیدن خبر ساخت این پایگاه به ستاد عملیاتی نیروی دریایی، یک تیم چهار نفره از گردان تکاوران کلاه سبز ارتشی مأمور می‌شوند تا با نفوذ به خاک دشمن «پایگاه جهنمی» را منهدم کنند و این سرآغاز درگیری آن‌ها در عملیاتی بزرگ است.

«کانی مانگا»

در سال ۶۶ «کانی‌مانگا» ساخته مرحوم سیف‌الله داد موفقیت دلگرم‌کننده تازه‌ای در سینمای ایران بود. داستان این فیلم در مورد تعدادی از تکاوران کلاه سبز ارتشی است که برای اسیر کردن یک خلبان عراقی که هواپیمایش توسط پدافند کشورمان ساقط شده به کوه‌های غربی کشور اعزام می‌شوند. این نیرو‌ها در آنجا با عده‌ای از اشرار که تحت عنوان نیرو‌های جدایی‌طلب کرد که با نیرو‌های منافقین همکاری می‌کردند درگیر می‌شوند و نهایتاً فیلم با ثبت تصاویری از پایمردی و موفقیت نیرو‌های ارتشی به پایان می‌رسد.

به غیر از جوایزی که فیلم «کانی‌مانگا» در ششمین دوره جشنواره فیلم فجر (دریافت دو سیمرغ بلورین برای بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های ویژه) به خود اختصاص داد، در کنار ثبت آمار بالای فروش، این فیلم جذاب رکورددار اختصاص سالن‌های سینما به یک فیلم جنگی با ۱۵ سالن بود که تا آن روز در نوع خود آماری خیره‌کننده و کم‌نظیر محسوب می‌شد.

«عملیات کرکوک»

در دهه ۷۰ فیلم «عملیات کرکوک» ساخته جمال شورجه مورد توجه قرار گرفت. این فیلم درباره یک گروه از رزمندگان جنگ‌های نامنظم است که مأموریت می‌یابند طی عملیاتی در درون خاک دشمن، پالایشگاه شهر کرکوک را به آتش بکشند. گروه پس از مجاهدت‌هایی و گذراندن حوادثی به شهر نزدیک می‌شوند. در اینجا کرد‌های مسلمان عراقی به کمک آن‌ها می‌آیند و همه دست در دست یکدیگر مأموریت را به سلامت به‌سر انجام می‌رسانند و با به جا گذاشتن سه شهید، باز می‌گردند.

«جنگ نفتکش‌ها»

«جنگ نفتکش‌ها» نام یک فیلم دفاع مقدسی به کارگردانی و نویسندگی محمد بزرگ‌نیا ساخته سال ۱۳۷۲ است که بر اساس واقعه درگیری نیروی دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیرو‌های عراقی و امریکایی در خلیج‌فارس ساخته شد و با استقبال خوب مردمی در سینما‌ها روبه‌رو شد.

بزرگ‌نیا برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت داشته‌است.

«حمله به اچ ۳»

تا هفت سال پس از ساختن فیلم موفق «کانی مانگا» اثر قابل قبول و مخاطب‌پسندی که بتواند در عین نمایش توانمندی‌های ارتش کشورمان مخاطب عام را با خود همراه کند، تولید نشد. سه سال پس از ورود به دهه ۷۰، شهریار بحرانی با ساخت فیلم سینمایی «حمله به اچ۳» با بهره‌گیری از یک داستان واقعی بخش تازه‌ای از رشادت نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی را روایت کرده و با استفاده از مدیوم سینما در معرض و سنجه مخاطبان قرار داد. این فیلم در ارتباط با عملیاتی است که توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش برای انهدام پایگاه‌های هوایی رژیم بعث در منطقه «الولید» عراق صورت می‌گیرد که این اثر نیز به دلیل استقبال قابل توجه و بسیار بالای مخاطبان توانست به تجربه موفق و تازه‌ای دست پیدا کند.

«شکار خاموش» ساخته عبدالحسین برزیده، «خلبان» ساخته جمال شورجه درباره شهید عباس دوران، «دایره سرخ» ساخته جمال شورجه درباره نیروی هوایی ارتش و فیلم «پی ۲۲» با بازی هادی ساعی نیز جزو آثار شاخصی است که حول رشادت ارتشی‌ها تولید شده است.

«سیمرغ» و «شوق پرواز» در تلویزیون

مدیوم تلویزیون وجه مکمل آثار سینمایی تولید شده در مورد فداکاری نیرو‌های سه‌گانه ارتش جمهوری اسلامی است، هر چند ادای دین این مدیوم به فداکاری نیرو‌های مخلص ارتشی در طول دفاع هشت ساله، تنها دو اثر قابل قبول بوده، اما استقبال گسترده مخاطبان از آن‌ها حاوی این پیام است که مردم قدردان نیرو‌های ارتشی هستند. سریال «سیمرغ» ساخته حسین قاسمی‌جامی اولین اثری بود که به زندگی دو خلبان هوانیروز یعنی شهید احمد کشوری و شهید علی‌اکبر شیرودی پرداخت و بار‌ها از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است. دومین سریال تلویزیونی که در رابطه با نیرو‌های ارتشی ساخته شده سریال «شوق پرواز» به کارگردانی زنده‌یاد یدالله صمدی است که با روایت بخشی از زندگی شهید سرافراز سرلشکر عباس بابایی تولید و به یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نمایشی سیما در چند سال اخیر تبدیل شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار