کد خبر: 1003889
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
در کارگروه مدیران و فعالان گیاهان دارویی خراسان رضوی مطرح شد:
معاون مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: از ظرفیت های گیاهان دارویی خراسان رضوی می توان گامی موثری برای تولید اشتغال زایی ایجادکرد.

معاون مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد درنخستین کارگروه مدیران و فعالان گیاهان دارویی خراسان رضوی اظهارکرد: تنها شهرداری در کشور هستیم که یک اداره مستقل بنام معین اقتصادی داریم و در این اداره ظرفیت های استان شناسایی و درکارگروه های مختلف زمینه سازی جهت ایجاد اشتغال بررسی می شود.

محسن داوودی بیان کرد: در تفاهم نامه ای مطرح شد تا با استفاده از ظرفیت آموزش به کارگران ساختمانی که در کنار خیابان‌ها منتظر کارفرما هستند، بتوان برای این افراد شغل پایدار در زمینه جمع‌آوری گیاهان دارویی ایجاد کرد.
وی افزود: باشناسایی ، بازاریابی و همکاری سازمان ها می توانیم گیاهان دارویی رابه صورت صنعت ملی توسعه و گام بزرگی در ایجاد اشتغال داشته باشیم.

داوودی تصریح کرد: با دعوت از افراد صاحب تخصص در موضوعات مختلف مرتبط با گیاهان دارویی در زمینه‌های بهداشت و درمان، غذا و دارو و استاندارد می‌توان گام موثری در استفاده از ظرفیت‌های پنهان این محصول استراتژیک برداشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز به خبرنگاران گفت: ۶۰ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور متعلق به استان خراسان رضوی است.
سید هاشم نقیبی با اشاره به اینکه ۹۳ هزار هکتار از اراضی استان خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص دارد بیان کرد: سالانه ۳۲۰ تن محصول ازآن به دست می‌آید که حدود ۲۸ هزار هکتار از زمین های استان به گیاهان دارویی شامل کتیرا و باریجه اختصاص دارد و ۲۰ هزار تن محصول گیاهی در آن تولید می‌شود.
وی افزود: پایه اصلی کاشت گیاهان دارویی، صادرات این محصول است که کشورهای متقاضی این محصولات دارای استانداردهای متفاوت از نظر بررسی درصد اسانس یا بار میکروبی موجود در این گیاهان هستند و صادرکنندگان می‌توانند به این اطلاعات به راحتی دست یابند تا به جای خام فروشی آن، بتوان در بسته‌بندی مناسب طیف وسیعی از گیاهان دارویی را صادر کرد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به غیر از دمنوش‌های گیاهی مابقی محصولات گیاهان دارویی به صورت فله صادر می‌شود.  
وی افزود: در تولید محصولات گیاهان دارویی مشکل خاصی نداریم ولی حلقه مفقوده آن را باید در بازاریابی و صادرات بر اساس استانداردهای هر کشور متقاضی جستجو کرد تا ارزش افزوده مناسب در اختیار کشور قرار گیرد.
نقیبی با اشاره به ورود برخی گیاهان دارویی به کشور ادامه داد: تا زمانی که واردات محصول ارزان‌تر از تولید داخل باشد نمی‌توان انتظار داشت که تولید کنندگان به سوی کاشت و بهره‌برداری آن محصول بروند.

در ادامه نخستین کارگروه مدیران و فعالان گیاهان دارویی خراسان رضوی کارشناس حوزه تجاری سازی نیز گفت: برخی کشورهای اروپایی پایه محصولات دارویی خود را از شیمیایی به گیاهان دارویی تغییر می دهند.
مریم نعمتی افزود: این کشورها با وارد کردن گیاهان دارویی به صورت فله و با نرخ کمتر سود اقتصادی بسیار به دست می‌آورند که می‌توان با جلوگیری از خام و فله فروشی، درآمد اقتصادی مناسبی را برای استان و کشور فراهم کرد.  
وی بیان کرد: اگر انسجامی بین دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد در یک فرایند مناسب مراحل فناوری، بسته‌بندی و صادرات به راحتی انجام میشود و افراد سرمایه‌گذار به حضور در این صنعت جذب میشوند.

کارشناس حوزه تجاری در خصوص کمک پارک علم وفناوری جهت رشد فناوري گياهان دارويي نیزگفت: کارهای مختلف تحت مديريت متخصصين حرفه‌اي كه با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه‌هاي جديد توسط كارآفريناني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه‌هاي مختلف گياهان دارويي، داروهاي گياهي و صنايع مرتبط منتهي به فناوري متشكل شده‌اند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند پشتيباني مي‌كند.

وی عنوان کرد: حمایت مالی از واحدهای مستقر در مرکز رشد، بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای طب سنتی، کمک به رونق اقتصاد ايران به ‌وسيله ترويج استفاده صحيح و علمی از داروهای گياهی در سطح ملی و بين‌المللی، ايجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط که در زمينه علوم گياهی، شيمی- دارويي، داروسازی و گرايش های وابسته، پژوهش‌های کاربردی انجام می‌دهند در مرکز رشد علم و فناوری در رونق بخش گیاهان دارویی است.

در ادامه مدیر اداره کمربند فضای سبز شهرداری مشهد نیز گفت: ۱۹ هزار هکتار از اراضی شهر مشهد در اختیار کمربند سبز قرار دارد که حدود ۲۵۰ گونه مرتعی ارزشمند از گونه‌هایی مانند آویشن، بابونه، رزماری و کتیرا در آن  وجود دارد.
سید مرتضی مرجانی بجستانی افزود: درخت های کاشته شده مثمر و دارویی این اراضی به ۴۵ گونه می‌رسد و علاوه بر ایجاد فضای سبز به روند گیاهان دارویی نیز کمک میکنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
0
تال
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار