کد خبر: 1003314
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
رئیس قوه قضاییه:
رییس قوه قضاییه گفت: ملکه عدالت ضرورتی برای همه دست اندرکاران و آحاد جامعه است و اصلاح ذات البین باید در دعاوی مورد توجه قرار گیرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در امامزاده صالح (ع)، به یادآوری چند نکته پیرامون اهمیت شب قدر پرداخت و با تاکید بر اینکه شب قدر باید شناخته شود، تصریح کرد: باید لیلة القدر را که از یک عمر بهتر و برتر و جایگاه آن ظرف نزول قرآن کریم است، بشناسیم و حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه است؛ یعنی امشب وجود مقدس پیامبر (ص) با قرآن برای هدایت انسان آمده است.

وی افزود: در روایات آمده است که برای درک شب قدر باید نسبت به مقام صدیقه طاهره (س) آشنایی و معرفت پیدا کرد و باید دانست فاطمه (س) کیست.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: یک شب و یک روز با ولایت فاطمی زندگی کردن، برتر از یک عمر و صدسال در حکومت اموی و عباسی زندگی کردن است.

رییسی خاطرنشان کرد: حقیقت شب قدر آن است که بدانیم باید در تمام زوایای زندگی انسان، خدا حاکم باشد و با ولایت الهی زندگی کرد.

وی بیان کرد: صاحب شب قدر وجود مبارک حضرت حجت (عج) است و کسانی که امشب در زیر سایه قرآن قرار می‌گیرند، بدانند که هرآنچه که هست باید از دست حضرت حجت به دست ما برسد.

رییسی با تاکید بر اینکه معرفت نسبت به شب قدر بسیار مهم است، یادآور شد: حقیقت شب قدر، حقیقت محمدیه فاطمه است و این معرفت را باید از خودشان بخواهیم.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که معرفت به حضرت حجت از لوازم مهم شب قدر است، به تبیین نکته مهم دیگر در باب اهمیت شب قدر پرداخت و گفت: اگر قرار بود ما نقشی در سرنوشت خودمان نداشته باشیم، امشب دعوت نمی‌شدیم که زیر سایه قرآن قرار بگیریم و استغفار کنیم.

وی افزود: باید در استغفار یک نگاه به گذشته و یک نگاه به آینده داشت. باید توجه کرد که چه زشتی‌هایی در گذشته در فکر و اندیشه و اخلاق ما وجود داشته و نسبت به آن بر زبان، استغفار جاری کنیم؛ چراکه در محضر پروردگار متعال، اقرار به گناه زمینه‌ای برای بازگشت و توبه است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه امشب در‌های رحمت پروردگار برای بندگان گشوده شده است، گفت: شب قدر، شب تصمیم و اراده است و تمام مقدرات تنظیم و توسط ملائک خدمت حجت خدا تقدیم می‌شود.

آیت الله رییسی یکی دیگر از ملزومات شب قدر را توجه به شهادت مولای متقیان علی (ع) عنوان کرد و افزود: کسانیکه زندگی این امام را تحلیل می‌کنند، به چند دوره از زندگی این امام بزرگوار اشاره دارند: دوران کودکی و جوانی در کنار وجود مقدس پیامبر (ص)، دوره بعد از رحلت رسول خدا، دوره حکومتداری امیرالمومنین علی (ع) و دوره ۴۸ ساعته از روز نوزدهم ماه رمضان تا شهادت ایشان در مورد زندگی این امام تعریف می‌شود و در دوره آخر فرمایشات و سخنان امام علی (ع) و زندگی ایشان بسیار قابل توجه است.

وی به بخشی از وصایای امام علی (ع) اشاره کرد و با تبیین تاکید آن امام بزرگوار بر توصیه به تقوای الهی، گفت: بزرگترین سرمایه انسان تقوای الهی و پروای از خدا داشتن است و این موضوع مهمی است که باید از خداوند بخواهیم که ما را برخوردار از تقوی کند.

رییس قوه قضاییه توصیه دیگر امام علی (ع) را پرهیز از دلبستگی به دنیا، دانست و گفت: انسان نباید دنیا زده شود. دلبستگی به دنیا و جایگزینی هرچیزی با عشق به خدا، خطاست. اگر چیزی از دست رفت، نباید برای آن تاسف خورد و باید توجه کرد که در گام‌های آینده موفقیت‌ها برتر و بهتر شود.

رییسی سخن حق گفتن و کار برای پاداش اخروی را مطابق وصیتنامه آن امام بزگوار مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: دنیا ممکن است از زحمات کسی تشکر داشته باشد یا نداشته باشد؛ ولی اگر انسان برای اجر اخروی گام بردارد، هیچوقت احساس ضرر و خسارت در آن نیست.

رییس قوه قضاییه به تبیین سفارش امام علی (ع) پیرامون حمایت از مظلوم در برابر ظالم پرداخت و خاطرنشان کرد: بعضی می‌گویند چرا از فلسطین و لبنان و محرومان و مظلومان عالم طرفداری می‌کنید؟ باید گفت که این اصل راهبردی امیرالمومنین علی (ع) برای همه ماست.

وی ادامه داد: هرجا ستم و ستمگری است، باید نسبت به آن نفرت داشته باشیم و هرجا مظلومی مورد ستم قرار گرفته است، باید حمایت داشته باشیم.

رییسی تاکید کرد: اصل حمایتی نظام جمهوری اسلامی از مظلومان از اول پیروزی انقلاب توسط امام عظیم الشان و ادامه راه در پرچمی که امروز به دست مقام معظم رهبری است، مورد تاکید قرار گرفت و از جمله تاکیدات ملت ما، نفرت از ظالمان و حمایت از مظلومان و محرومان است.

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: نسبت به ظلم باید حساس بود و نباید آن را پذیرفت. کسی که ظلم پذیری کند، او هم محکوم است و این کار امری مذموم و ناپسند به شمار می‌رود.

توصیه امیرالمومنین علی (ع) به نظم در امور، موضوع دیگری بود که مورد تاکید رییس دستگاه قضا قرار گرفت. وی تصریح کرد: بی نظمی از هیچکس پذیرفته نیست و باید تنظیم امور مورد توجه همگان باشد.

رییسی خاطرنشان کرد: نظامات و مقررات اجتماعی موجب منظم شدن سازمان‌ها و ادارات و زندگی مردم می‌شود و کوچکترین بی نظمی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی اجتماعی و فردی موجب لطمه به زندگی و معیشت مردم و انحراف افکار و اندیشه‌ها می‌شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به وصیت آن امام بزرگوار پیرامون اصلاح ذات البین، گفت: اگر زمینه اختلافی در هر شهر و دیاری پیش آمد، باید همگان برای اصلاح ذات البین اقدام کنند.

وی افزود: به فرموده پیامبر اکرم (ص)، اصلاح ذات البین از مقدار قابل توجهی نماز و روزه مستحبی بهتر است و خداوند اجر و پاداش زیادی را برای آن لحاظ می‌کند؛ لذا مردم بدانند در دعاوی خانوادگی و ملکی و مالی باید سیره امام علی (ع) که حل مسائل و معضلات اجتماعی است، مورد توجه قرار گیرد.

رییسی تصریح کرد: بخصوص در شرایط کرونایی باید رعایت حال افرادی که نتوانسته اند درآمد کسب کنند، مورد توجه قرار گیرد و نباید اجازه داد دعاوی به دادگستری و سازمان‌های اداری کشیده شود.

توجه امام علی (ع) به یتیم نوازی و توجه به یتیمان نکته دیگر وصیتنامه امام علی در واپسین ساعات عمر پربرکتشان بود که رییس قوه قضاییه به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: ماه رمضان، ماه توجه به دیگران برای خدا و دگرخواهی در پرتو خداخواهی است.

رییسی توجه به نماز به عنوان عمود دین و رکنی از ارکان مهم زندگی ایمانی انسان، زیارت خانه خدا، جهاد با مال و نفس و زبان را به عنوان وصایای دیگر امام علی (ع) مورد تاکید قرار داد.

وی تاکید کرد: کسانی که امروز در کسوت پزشکی و پرستاری بیماران را مداوا می‌کنند و جهادگرانی که در این مسیر به پزشکان کمک می‌کنند، مانند مدافعانی که از حرم و وطن دفاع کردند، از سلامت جامعه دفاع می‌نمایند و باید همواره مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند.

رییس قوه قضاییه تاکید امیرالمومنین (ع) بر عدم ترک امر به معرف و نهی منکر را مورد اشاره قرار داد و افزود: فرهنگ علوی تاکید دارد که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید و اگر ترک کردید، بدانید افراد ناباب بر شما مسلط می‌شوند و راه رهایی از بدان، امر به معروف و نهی از منکر است.

رییسی با بیان اینکه راه میدان پیدا نکردن بدان و انسان‌های زشت سیرت که در همه جا هستند، توجه به روحیه امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: فساد اداری، اجتماعی و اقتصادی زیبنده نظام اسلامی نیست و راه آن امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اصل نظارت ملی بر تمام شئون و مسائل است.

وی یادآور شد: کسانیکه مدافع وطن و حرم شدند و افرادی که در عرصه‎‌های مختلف اجتماعی، علی وار زندگی می‌کنند، با همه وجود دنبال امیرالمومنین (ع) هستند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخشی از وصیت امام علی (ع) و تاکید آن امام بزرگوار مبنی بر اینکه «ابن ملجم یک ضربت زد و یک ضربت باید به او زد»، موضوع عدالت را یادآور شد و گفت: امام علی (ع) در واپسین لحظات عمرشان، اجرای عدالت را همانند سلوکشان در طول زندگی مورد توجه قرار دادند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اجرای عدالت سفارش امام علی (ع) بر همگان است، گفت: امروز کارگزاران در نظام اسلامی مسئولیت اجرای عدالت دارند و نباید تصور شود که اجرای عدالت فقط مربوط به قاضی در محکمه است؛ بلکه استاندار و فرماندار هم باید مجریان عادلی باشند و نمایندگان مجلس نیز باید عادلانه قانونگذاری کنند و همه کسانیکه در جای جای نظام هستند، توجه کنند که اجرای عدالت از محوری‌ترین نکاتی است که علت تاسیس این نظام بوده است.

رییسی افزود: مردم اگر احساس عدالت کنند و ببینند که در جایی تبعیض و فساد نیست، کمبود‌ها برای آن‌ها قابل تحمل است؛ ولی اگر احساس تبعیض و بی توجهی کردند، طبیعتا پذیرفتن برای آن‌ها سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه فلسفه شهادت امام علی (ع) عدالت علوی بود، گفت: ملکه عدالت امروز برای همه دست اندرکاران و آحاد جامعه یک ضرورت است.

رییسی ادامه داد: اگر آنچه پیامبر (ص)، امام علی (ع) و آیات نورانی قرآن از ما خواسته‌اند، نیستیم، به این معناست که به جای عدالت، ظلم به نفس، دیگری، خدا و طبیعت و هستی کرده‌ایم و باید از درگاه خداوند تقاضای توبه کنیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بدترین گناه مایوس و بی توجه بودن به رحمت خداوند است، گفت: باید حسن ظن نسبت به خدا داشت و با یک دنیا امید به در خانه خدا رفت و هرگز حق ناامیدی نداریم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار