کد خبر: 1001970
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
بر اساس زندگی سردار بی‌سر، شهید اسکندری روانه کتابفروشی‌ها شد
چاپ دوم کتیبه ژنرال؛ رمانی بر اساس زندگی سردار بی‌سر، شهید اسکندری به قلم اکبر صحرایی روانه کتابفروشی‌ها شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  اکبر صحرایی با پایان جنگ با نوشتن خاطرات خود و دوستان از آن دوران، نویسندگی را به صورت حرفه‌ای تجربه کرد به طوری که خاطرات و بعد‌ها داستان‌هایش در مطبوعات مختلف به چاپ رسید. مجموعه داستان جنگ به نام «کانال مهتاب» اولین کتاب صحرایی است که در سال ١٣٧٨ به چاپ رسید. کتیبه ژنرال جدید‌ترین اثر نویسنده حافظ هفت است که با نگاهی متفاوت نسبت به جنگ منتشر شده است.

این رمان به نحوی جنگ و صلح نویسنده است. شاید از این منظر که رمان به نحوی تاریخ و رویداد‌های متعدد انقلاب اسلامی است، درست مثل جنگ و صلح تولستوی. صحرایی به مدت پنج سال دست به تحقیق میدانی، مصاحبه با شخصیت‌های گوناگون و دست به سفر و مسافرت و بالاخره نوشتن زد تا رمان هزار صفحه‌ای کتیبه ژنرال در دو جلد تحت عنوان قصرالدشت و قمحانه به چاپ رسید؛ رمانی که حوادث بیش از شش دهه قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن را شامل می‌شود. جنگ‌ها و حوادث تاریخی متعدد، ترور، کودتا، حادثه طبس، درگیری‌های سیاسی در ایران، عراق و سوریه و... بخش‌هایی از این رمان هزار صفحه‌ای را پوشش می‌دهد. زندگی متفاوت شخصیت اصلی رمان اسکندری، اعظم همسر او، حلیمه خاتون مادر او، سرهنگ، منیژه، هومن و ده‌ها شخصیت دیگر که در طول رمان تجزیه و تحلیل می‌شوند، آن را تبدیل می‌کند به یک رمان شخصیتی تا تاریخی و از طرفی می‌توان به جرئت گفت که اولین رمان مدافعان حرم که با محوریت زندگی فرمانده بی‌سر، شهید عبدالله اسکندری به رشته تحریر درآمده کتیبه ژنرال می‌باشد.

اتفاقات و حوادث در رمان برق‌آسا از جلوی چشم خواننده عبور می‌کنند، حوادث و قصه‌هایی که در عین معجز بودن، تاثیر خود را بر مخاطب می‌گذارند.

نویسنده کتیبه ژنرال در قالب و فرم هم دست به نوآوری و استفاده از تکنیک‌های داستانی مدرن در عرصه این گونه از ادبیات داستانی یعنی انقلاب اسلامی زده است. استفاده از فلاش‌بک، فلا فوروارد، استفاده از عنوان یک تا ۲۲ کتیبه به جای فصل و... بعضی از این تکنیک‌های فرمی می‌باشد که در رمان استفاده شده است. چاپ دوم کتیبه ژنرال جدید‌ترین اثر اکبر صحرایی در دو جلد به نام‌های قصرالدشت (جلد اول) و قمحانه (جلد دوم) در هزارو ۱۵ صفحه و در قطع رقعی همزمان با ایام سالروز شهادت شهدای مظلوم خان طومان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار