کد خبر: 1000444
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
ژیژک در کتاب خود مطرح کرد
اسلاوی ژیژک، فیلسوف و نظریه‌پرداز اهل اسلوونی در کمتر از ۱۰۰ روز، کتابی درباره همه‌گیری کرونا منتشر کرد. او این پیام را مطرح می‌کند که برای جلوگیری از تبدیل بحران همه‌گیری کرونا به یک کابوس جهانی، آیا به نوع جدیدی از کمونیسم نیاز است؟
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: روزنامه گاردین در گزارشی از آخرین کتاب اسلاوی ژیژک (متولد ۱۹۴۹) به تاریخ‌های مهم همه‌گیری کرونا اشاره می‌کند و می‌نویسد: «۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ دی ۱۳۹۸)، چین، سازمان بهداشت جهانی را از شیوع مواردی از بیماری شبیه ذات الریه بدون دلیلی مشخص در شهر ووهان این کشور مطلع کرد، ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ۱۳۹۸) امکان ابتلای انسان به انسان این بیماری تایید شد و ۲۴ ژانویه (۴ بهمن ۱۳۹۸) دانشمندان مقاله‌ای در نشریه علمی و پزشکی لنست در مورد احتمال همه‌گیری بیماری کرونا منتشر کردند و حالا قریب به ۱۰۰ روز بعد از آغاز رسمی همه‌گیری کرونا، ناشر ژیژک اعلام کرده این فیلسوف اسلونیایی، کتابی در این مورد به نام «همه‌گیری؛ کرونا جهان را تغییر می‌دهد» نوشته است.

ژیژک در این کتاب همه روش‌های خود را به کار می‌گیرد و از اندیشمندان مرادِ پیشروی خود از فردریک هگل (فیلسوف آلمانی ۱۷۷۰ تا ۱۸۳۰) تا ژاک لکان (فیلسوف فرانسوی ۱۹۰۱ تا ۱۹۸۱) کمک می‌گیرد تا ۱۰ فصل تاثیرگذار برای خواننده بنویسد و در هر کدام بحث متفاوتی مطرح و گاه به این موضوع اشاره می‌کند که نوع جدیدی از کمونیسم لازم است تا از تبدیل این همه‌گیری به کابوسی جهانی جلوگیری کرد.

صاحب کرسی فلسفه در دانشگاه لیوبلیانا در فصلی که ترکیبی از اسامی روسای جمهوری روسیه و ترکیه (ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان) است به موضوع مهاجران نقبی می‌زند و به طرز عجیبی این موضوع را مهم‌ترین چالش پیش روی وحدت عملیاتی اروپا می‌داند.

اصلاحات سیاسی، اصطلاحی که ژیژک بار‌ها از آن ابراز نگرانی و تنفر کرده دوبار در این کتاب صدوچهل و شش صفحه‌ای تکرار شده است و در مجموع به سختی می‌توان باور کرد و پذیرفت که ژیژک با دقت و سرعت و درست به‌موقع توانسته رویداد‌های سه‌ماهه اخیر را به شکلی متناسب با علایق، منطق و باور‌های پیشین خود مطابقت داده و در کتابی گرد آورد.

گزارش گاردین با تاکید اینکه این امر فی نفسه ایرادی ندارد، سوالی مطرح می‌کند که حالا فایده این کتاب چیست؟ بخشی از کتاب را قابل توجه می‌داند و می‌نویسد: «ژیژک این دیدگاه را که همه‌گیری کرونا مجازات بشر برای استثمار طبیعت است، رد کرده و تاکید می‌کند این ویروس هیچ معنی عمیق‌تری را در دل خود پنهان نکرده است.»

ژیژک در این کتاب که بخش‌هایی از آن درواقع مقالات منتشرشده وی در این مدت درباره کروناست، این پیام را مطرح می‌کند که برای جلوگیری از تبدیل بحران همه‌گیری کرونا به یک کابوس جهانی، به نوع جدیدی از کمونیسم نیاز است.

منظور ژیژک از کمونیسم در این کتاب از مفهوم قرن بیستمی آن فاصله گرفته و در واقع به نیاز به وجود یک نهاد جهانی اشاره دارد که بتواند ضمن کنترل و تنظیم اقتصاد، استقلال و حاکمیت کشور‌ها را در صورت لزوم محدود کند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار