کد خبر: 998700
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
از روز شنبه ۳۰ فروردین ماه سال جاری، ۱۵۰ هزار تن برنج، روغن و شکر برای تنظیم بازار ماه رمضان در فروشگاه‌ها و مراکز توزیع منتخب توزیع می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: درحالی به ایام ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که قیمت میوه، روغن و شکر به دوبرابر افزایش یافته و به رغم انتشار گزارش‌های متعدد رسانه‌ها از وضعیت موجود بازار، هنوز اقدام عاجلی برای کاهش قیمت‌ها صورت نگرفته‌است. این گرانی قیمت‌ها در حالی است که به گفته فعالان بازار میوه، انبار مملو از سیب و مرکبات است، اما توزیع شکر به شدت کاهش یافته و بازار با کمبود مواجه است. حال در چنین شرایطی به جای اینکه دولت با افزایش توزیع شکر و روغن و برنج قیمت‌ها را در آستانه ماه رمضان کاهش دهد، تمام توزیع خود را به هفته پایانی فروردین موکول کرده‌است. در حالی که اگر این کالا‌ها به تدریج وارد بازار شود، هم دست دلالان کوتاه می‌شود و هم اینکه مردم با آرامش بیشتری کالا‌های مورد نیاز ماه رمضان را خریداری می‌کنند و دیگر در ایام ماه رمضان صف‌های طویل برای تأمین مایحتاج خانوار‌ها تشکیل نمی‌شود. در این خصوص حجت براتعلی، مدیر کل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های مباشر برای تأمین ذخایر راهبردی کشور فعالیت می‌کند و براساس برنامه‌های ستاد تنظیم بازار، شکر، گندم و روغن را در بازار مصرف مدیریت می‌کند. وی افزود: به طور معمول قبل از مناسبت‌های مختلفی مانند ماه رمضان که تقاضا در بازار افزایش می‌یابد برنامه‌هایی از سوی کارگروه تنظیم بازار به ما اعلام می‌شود که برای ماه رمضان امسال نیز قرار است ۱۵۰ هزار تن کالای اساسی توسط این شرکت توزیع شود. مدیر کل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بر این اساس قرار است برای تنظیم بازار این ایام ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن روغن و ۵۰ هزار شکر، توسط شرکت بازرگانی ایران دولتی ایران و ۲۵ هزار تن مرغ منجمد و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی توزیع شود.

وی تصریح کرد: عملیات توزیع این محصولات از شنبه ۳۰ فروردین ماه سال جاری تا پایان ماه رمضان در سطح استان‌های کشور بر اساس سهمیه اختصاص یافته برای هر استان توزیع می‌شود. قرار است این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره بار، شبکه‌های تعاونی و دیگر شبکه‌های منتخب در استان‌های کشور توزیع شود. براتعلی در ارتباط با قیمت این محصولات گفت: قیمت شکر تحویلی به مباشرین توزیع در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی ۴۰ هزار و ۵۰۰ ریال و تحویل به مصرف‌کننده در بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۵۹ هزار ریال است.

وی افزود: نرخ هر کیلوگرم برنج برای تحویل به مباشر ۷۲ هزار ریال و حداکثر قیمت فروش برای مصرف‌کننده هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال است. این مقام مسئول گفت: قیمت روغن نیز بر اساس نرخ‌های مصوب احجام خانوار و بر مبنای نرخ‌های اعلامی سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده توزیع می‌شود.

افزایش شدید قیمت لوبیا در بازار
قیمت انواع لوبیا در بازار به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته‌است و هر کیلوگرم از این محصولات به قیمت ۳۰ تا ۴۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. در سال جدید قیمت حبوبات افزایشی بوده، اما قیمت انواع لوبیا در مقایسه با سال قبل افزایش نرخ قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، به طوری که هر کیلوگرم از این محصول به نرخ ۳۰ تا ۴۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر بسته لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۴۳ هزار تومان و در برند‌های دیگر با همین وزن ۳۳ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا قرمز نیز ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده و نرخ هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۳۸ هزار و ۹۰۰ و ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان است. در حالی که انواع لوبیا با این نرخ ها، قیمت‌گذاری شده‌است تا اسفند ماه سال گذشته هر بسته ۹۰۰ گرمی در قیمت‌های در محدوده ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان و به صورت فله‌ای هر کیلوگرم آن به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید. مشخص نیست که دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان موافقتی با این افزایش نرخ‌ها داشته‌اند یا آنکه شرکت‌های بسته‌بندی به صورت خود‌سرانه برای افزایش قیمت اقدام کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار