کد خبر: 997169
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
طبق آخرین آمار جهانی، تاکنون یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۴۳۵ نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. در میان تمام کشور‌های دنیا کشور امریکا بیشترین آمار بیماران کرونایی را به خود اختصاص داده و با افزایش ۳۴ هزار و ۱۶۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در این کشور به مجموع ۳۱۱هزار نفر رسیده است، اما امریکا تنها در ابتلای به کرونا رکورددار نیست.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق آمار مقامات رسمی امریکا، در پی شیوع ویروس کرونا و بازگشایی فروشگاه‌های اسلحه در این کشور، فروش سلاح در این ماه رکورد تاریخ امریکا را شکست. ارتباط شکستن رکورد تاریخ امریکا در فروش اسلحه با همه‌گیری شیوع کرونا را هنگامی بهتر درک می‌کنیم که بدانیم دولت امریکا برای تأمین کالا‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود، ماسک‌ها و کالا‌های خریداری شده از سوی متحدان غربی خود همچون آلمان و فرانسه را می‌دزدد! رفتاری که «اندریاس گیسل» سناتور امور داخلی برلین آن را «دزدی دریایی به سبک مدرن» نامید و خبرگزاری رویترز از این روش به «تاکتیک غرب وحشی» تعبیر کرد.

فرهنگ و شیوه مواجهه دول مترقی جهان غرب در برابر پاندومی ویروس کووید ۱۹ تمام دنیا را انگشت به دهان نگه داشته است. تصاویر مخابره شده از کشور‌هایی همچون انگلیس، فرانسه، استرالیا و امریکا در روز‌های نخست انتشار ویروس کرونا در این کشورها، تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها و هجوم مردم برای خرید بیشتر بود؛ هجومی که خیلی وقت‌ها به خشونت کشیده می‌شد. تصاویر کشمکش فیزیکی میان چند نفر بر سر دستمال توالت در فروشگاهی در یکی از کشور‌های غربی تنها بیانگر بحران اپیدمی یک بیماری نبود بلکه نشانه کنار رفتن نقاب فرهنگی بود که در سایه اپیدمی یک بیماری چهره واقعی خود را نشان می‌دهد و دنیا را مبهوت خود می‌کند. رعایت نکردن قرنطینه، دروغگویی سران، یافتن جایگزین برای چالش دستمال توالت، افزایش خرید اسلحه، دزدی ماسک و لوازم پزشکی از یکدیگر، خرید و احتکار اقلام غذایی بیش از حد، این‌ها تنها بخشی از تشنج فرهنگی غرب از پس حضور یک ویروس در این تمدن بود.

آمار جهانی کرونا بر اساس آخرین آمار پایگاه اطلاعاتی
«worldometer» تا لحظه تنظیم خبر یک‌میلیون و ۲۰۲ هزار و ۴۳۵ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۴ هزار و ۷۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، ۲۴۶ هزار و ۶۳۸ نفر بهبودیافته‌اند. کشور امریکا که در رده نخست کشور‌های مبتلا به ویروس کرونا قرار دارد، با افزایش ۳۴ هزار و ۱۶۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع ۳۱۱ هزار و ۶۳۵ مبتلا رسیده است، تا لحظه تنظیم خبر در این کشور ۸ هزار و ۴۵۴ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. در اسپانیا با افزایش ۶ هزار و ۹۶۹ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۶ هزار و ۱۲۸ نفر مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۹۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمار مبتلایان ایتالیا که در رده سوم جهان قرار دارد، با افزایش ۴ هزار و ۸۰۵ مبتلا نسبت به روز گذشته، به مجموع ۱۲۴ هزار و ۶۳۲ رسیده، تعداد قربانیان کشور ایتالیا تاکنون ۱۵ هزار و ۳۶۲ نفر بوده است. کشور‌های آلمان، فرانسه و چین نیز به ترتیب با ۹۶ هزار و ۹۲، ۸۹ هزار و ۹۵۳ و ۸۱ هزار و ۶۶۹ مبتلا، در رده‌های چهارم تا ششم جهان قرار گرفته‌اند. بحران کرونا، اما موجب کنار رفتن پرده‌ها از چهره فرهنگ غرب شده و این مسئله بحران‌های دیگری را شکل داده است؛ از بحران جدال بر سر دستمال توالت گرفته تا ماسک دزدی ابرقدرت‌های جهان از یکدیگر!

شکستن رکورد تاریخ فروش اسلحه در امریکا
با همه‌گیری و بحران کرونا در امریکا هم مانند بسیاری از کشور‌های جهان مشاغل غیر ضروری تعطیل یا محدود شده‌اند. فروشگاه‌های اسلحه در این کشور در میان فهرست مشاغل ضروری قرار دارند!

پایگاه خبری ایندیپندنت نوشت: در ماه مارس نزدیک ۲ میلیون قبضه سلاح توسط شهروندان امریکایی خریداری شده که به این ترتیب مارس به دومین ماه شلوغ از نظر خرید و فروش اسلحه در تاریخ امریکا تبدیل شده است.

قبل از شیوع ویروس کرونا در بهترین شرایط، روزانه حدود ۲۰ الی ۲۵ قبضه اسلحه به فروش می‌رفت، اما با گسترش ویروس کرونا در امریکا، فروش روزانه فروشگاه‌ها به ۱۵۰ اسلحه رسیده است.

اوضاع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور بحرانی است. ذخایر راهبردی پزشکی امریکا رو به اتمام است. ایالت‌های ویسکانسین و نبراسکا، مناطق فاجعه‌زده اعلام شده‌اند.

کمبود تجهیزات پزشکی برای کادر درمانی و مردم امریکا به یکی از چالش‌های دولت این کشور تبدیل شده و کمبود این تجهیزات، انتقاد بسیاری از سناتور‌ها و نمایندگان کنگره را برانگیخته و «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت و یکی از نامزد‌های دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ امریکا اخیراً در پیامی در توئیتر از کمبود امکانات برای کادر درمانی امریکا که خط مقدم مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور هستند، انتقاد کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «این تکان‌دهنده است که کادر‌های خط مقدم، نظیر پرستاران که در حال درمان مبتلایان به کووید ۱۹ هستند هنوز تجهیزات حفاظتی کافی در بحبوحه این بحران ندارند.»

کار به جایی رسیده که طبق برخی پروتکل‌ها استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برای معلولان و بیماران سرطانی ممنوع شده تا به بیمارانی که زنده ماندنشان برای دولت مهم‌تر است، برسد!

روز گذشته دونالد ترامپ اعتراف کرد این کشور احتمالاً بین این هفته و هفته آینده سخت‌ترین وضع را خواهد داشت و متأسفانه شاهد مرگ بسیاری خواهد بود.

روزنامه رأی الیوم نوشت: مردم امریکا ناکارآمدی دولت را عامل انتشار ویروس کرونا در این کشور می‌دانند.

نزاع «ماسکی» دولت‌ها، جدال «دستمالی» مردم در غرب
اوضاع سایر کشور‌های غربی هم چندان مساعد نیست. اسپانیا و ایتالیا کانون بحران کرونا در اروپا هستند. حالا نه فقط در فروشگاه‌ها و میان مردم عادی بلکه در سطح دولت‌ها نزاع بر سر ماسک و کالا‌های بهداشتی در گرفته است. امریکا محموله ماسک‌های فرانسه و آلمان را دزدیده است. فرانسه ماسک‌های ایتالیا و سوئد را ضبط کرده و چک ماسک‌های ایتالیا را برای خودش برداشته است! نزاع دولت‌های غربی بر سر ماسک و تجهیزات پزشکی در حالی است که مردم این کشور‌ها همچنان بر سر دستمال توالت با یکدیگر در نزاعند و همچنان راهکار جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌اند.

مدد نخست وزیر اسپانیا از شعر سعدی
«بنی‌آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش ز یک گوهرند» این شعر سعدی انتخاب پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا برای آغاز سخنانش در تمدید سه هفته‌ای قرنطینه در این کشور بود؛ بخشی از فرهنگ چند هزار ساله ایران که آقای نخست وزیر برای تفهیم منطق تمدید قرنطینه از آن بهره گرفت.

ممنوعیت اخذ وجه از بیماران کرونایی در ایران
در ایران تاکنون ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۵۱نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳ هزارو۶۰۳ نفر رسید.

سعید نمکی وزیر بهداشت، در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن تأکید بر عدم اخذ وجه از بیماران مبتلا به بیماری کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، بر استفاده از ظرفیت بیمه سلامت تأکید کرد.

با وجود این با حضور و حمایت همه اقشار و نهاد‌ها بیماری به شکل مدیریت شده پیش می‌رود. در این میان سپاه و بسیج فعالیت‌های مؤثری را سازماندهی کرده‌اند. یکی از این اقدامات احداث ۲۴ ساعته بیمارستانی ۵۰۰ تختخوابی از سوی معاونت بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونای استان تهران در حاشیه بازدید از این بیمارستان سیار گفت: این بیمارستان قواره و شخصیت یک بیمارستان جنرال را به خود گرفته است و از نظر نیروی انسانی و سرعت عمل و کارایی و اثربخشی و ارائه خدمات بالا در منطقه غرب آسیا کم‌نظیر است.

مردم عادی هم ماسک بزنند
به گفته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران رتبه هفتم در موارد ابتلا به بیماری را تا روز گذشته داشته است. رتبه ما از لحاظ موارد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، ۲۹ است. به ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت، ایران از لحاظ مرگ و میر کشور سیزدهم است. از لحاظ موارد بهبود یافته نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.

وی تأکید کرد: استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند.

جهانپور با تأکید بر اینکه وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است، افزود: وضعیت هیچ استانی از منظر ابتلا به کرونا سفید نیست.

تأمین ۸۵ درصدی نیاز کرونا در داخل
به گفته مهدی یوسفی رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۵درصد اقلام بیست‌وشش‌گانه که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا تأمین شده داخلی است و ۱۵درصد باقی مانده مثل سی‌تی‌اسکن که وارداتی بود هم در حال اقدام برای تولید هستیم و در شش ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: در گذشته روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد و اکنون روزانه ۴۰دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود و با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و هزار و ۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو از لحاظ تجهیزی تا پایان اردیبهشت تجهیز شود.

رئیس‌جمهور: آغاز فعالیت‌های اقتصادی از «شنبه!»
کی اوضاع به حالت عادی باز می‌گردد؟ این سؤال این روز‌های بسیاری از مردم است؛ سؤالی که روز گذشته رئیس‌جمهور آن را اینگونه پاسخ داد: کسب و کار‌های کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند. کسب و کار‌های پرریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند.

رئیس‌جمهور افزود: از ۲۳ فروردین ماه فعالیت ادارات به این صورت خواهد بود که دوسوم سرکار حاضر می‌شوند و یک‌سوم از کارکنان مجاز هستند سر کار نروند. به گفته وی ساعات کاری اداری هم از ساعت ۷ صبح الی ۱۴ خواهد بود و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت یک‌سوم مجاز به فعالیت غیرحضوری هستند.

وی خاطرنشان کرد: اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل می‌مانند و بعد از این تاریخ برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار