کد خبر: 993251
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
صادرات به کشور‌های اروپایی، روسیه و منطقه خلیج فارس
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان تولید می‌شود.

حبیب شریفیان  اظهار داشت: تولید شیر سنتی در کشور و به تبع آن استان آذربایجان شرقی نیز بیشتر از شیر صنعتی است، 60 تا 70 درصد شیر تولیدی به صورت سنتی و 30 تا 40 درصد آن به صورت صنعتی در استان تولید می شود.

وی ادامه داد: سالانه 300 تا 400 هزار تن لبنیات اعم از شیر پاستوریزه و سایر مواد لبنی در استان تولید می شود.  

 شریفیان با اشاره به موضوع لبنیات و مصرف در جامعه و چرخه تولید و فرآوری مواد لبنی،  گفت: متاسفانه در سالهای گذشته حمایتهای بی رویه، تخصیص وام های کم بهره و حتی وامهای ارزی به رشد بی رویه صنایع لبنی دامن زده است، وقتی ظرفیت فرآوری بیش از تولیدات باشد باعث بروز مشکلات و چالش های متعددی در این زمینه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: اگر تولیدکنندگان لبنیات استان در قالب زنجیره ارزش و زنجیره تولید فعالیت کنند، تامین مالی زنجیره ارزش و زنجیره تولید خواهد توانست تمام واحدها و حلقه های تولید را پشتیبانی و حمایت نماید.

وی با اشاره به این که واحدهای تولید مواد لبنی در سطح استان به صورت جزیره ای عمل می کنند، ادامه داد: هر سال نزدیک به 5 هزار میلیارد ریال یارانه به زیربخش دام در استان آذربایجان شرقی اختصاص می یابد، متاسفانه این یارانه ها در قالب زنجیره ارزش و تولید مورد بهره برداری قرار نمی گیرند و در یک بخش می مانند. 

مهندس شریفیان به تولیدکنندگان صنایع لبنی توصیه کرد تا با تشکیل زنجیره هایی در قالب تشکلهای تولیدی اعم از اتحادیه دامداران، انجمن صنایع تبدیلی و کارخانجات خوراک دام نسبت به تولید و فرآوری مواد لبنی اقدام نمایند تا هم قیمت تمام شده محصولات افزایش نیابد و هم محصولات تولیدی تقاضامحور و اقتصادی باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص موضوع دخالت و یا عدم دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات لبنی، اظهار کرد: حمایت های دولت از تولیدکنندگان لبنیات بیشتر در قالب پشتیبانی و حمایت از تولید و تامین نهاده های مورد مصرف برای تولیدات دام و طیور می باشد که در نهایت به عنوان مواد اولیه کارخانجات و صنایع در راستای تولید شیر و گوشت انجام می گیرد.

وی اضافه نمود: دولت با تامین ارز 4200 تومانی برای واردات و تامین نهاده های دامی، پرداخت یارانه در بخش کشاورزی در زیرمجموعه زراعت برای تولید علوفه، آب، برق، کود و سم تلاش می کند تا تولیدکنندگان و فعالین این بخش به راحتی بتوانند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند، متاسفانه گاهاً به دلیل عدم پیوستگی زنجیره ارزش و زنجیره تولید این تسهیلات به واحدهای تولیدی منتقل نمی شود.

مهندس شریفیان با اشاره به وجود قیمت مصوب برای فروش شیر تولیدی توسط تولیدکنندگان شیر در سطح استان، گفت: در برخی موارد مشاهده می گردد که شیرهای کیفی با قیمت بالاتر از قیمت مصوب خرید و فروش می شوند، طبق توافق های به عمل آمده بین خریداران و فروشندگان مواد لبنی از جمله شیر، قیمت ها بیشتر و گاهاً کمتر از قیمت مصوب می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر این نکته که بحث صادرات یکی از روش های تنظیم بازار، تنظیم تولید و حمایت از تولید و توسعه پایدار است، در خصوص صادرات محصولات لبنی گفت: استاندارد لبنیات ایران از کشور توسعه یافته و پیشرفته ای همچون آمریکا خیلی بیشتر و سختگیرانه تر است، صادرات محصولات لبنی ایران به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و منطقه خلیج فارس در سایه همین استانداردهای سختگیرانه صورت می گیرد و این امر نشانگر تبعیت و پیروی ما از استانداردهای بین المللی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر