کد خبر: 992341
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی:
داود گودرزی در برنامه «بی‌قاب، بی‌نقاب» رادیو گفتگو گفت: برای ریشه کن سازی فساد در کشور راهی جز پیاده کردن مکتب حاج قاسم سلیمانی نداریم چرا که او توانست در برابر فساد بزرگ تروریسم منطقه ایستادگی کند و آن‌ها را شکست دهد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: برنامه «بی‌قاب، بی‌نقاب» با موضوع نقش شفافیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور دکتر داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی روانه آنتن رادیو گفت‌و‌‎گو شد.

داود گودرزی در آغاز با بیان اینکه اقدامات ریشه‌ای در کار‌های مسئولان کشور بسیار کم بوده است، اظهار کرد: متاسفانه افرادی که در راس کار‌ها بوده اند در سال‌های گذشته به کلی گویی عادت کرده اند و وعده داده اند حتی بدنه آکادمیک و مجموعه نخبگانی کشور نیز آن طور که باید و شاید به مباحث تخصصی ورود پیدا نکرده و در خصوص مسائل ریشه ای، چون مبارزه با مفاسد تولیدات کمی داشته است.

وی رویکرد مبارزه با فساد در دولت‌ها را اشتباه خواند و عنوان کرد: اینکه منتظر باشیم تا عده‌ای اختلاس و دزدی کنند و سپس به دنبال ردیابی و مجازات آن‌ها باشیم، شیوه نادرستی است. این روش به این افراد آزادی عمل می‌دهد، در حالی که هنر است که راه این افراد سد شود یعنی در فضای اداری و تجاری کشور کاری کنیم که امکان فساد به کمترین سطح برسد.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ساختار‌های کلان نظام جمهوری اسلامی یکی از پیشرفته‌ترین ساختار‌های دنیاست، اظهار کرد: طراحی کلان ایران نه تنها مشکلی ندارد بلکه بسیار پیشرفته است، بن بستی ندارد و یک قانون اساسی کامل، بی نقص و متعالی دارد که موجب بالندگی است.  

گودرزی ادامه داد: آنچه که موجب بروز فساد در سیستم‌های کشور می‌شود ساختار‌ها، نهاد‌ها و فرآیند‌های خرد است. به عبارت دیگر این خرده نظام در مسیر و فرآیند خود دارای مشکل هستند و فساد تولید می‌کنند.

وی در توضیح مطلب فوق گفت: بر اساس قانون اساسی، در دستگاه حاکمیتی باید نسبت بخش‌های تعاونی، عمومی و خصوصی مشخص باشد، اما در حال حاضر شاهد به هم ریختگی و خلط در این سازمان‌ها هستیم. در کشور نهاد‌هایی مانند اتاق بازرگانی، سازمان نظام پزشکی و کانون وکلا که مربوط به صنف خاصی هستند اجازه دارند به صورت بخش خصوصی فعالیت کنند، اما مشکل آنجا آغاز می‌شود که به این نهاد‌ها نقش حکومتی واگذار شده است.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اضافه کرد: از آنجایی که نظارت دستگاه‌های حاکمیتی بر بخش‌های خصوصی مانند اتاق بازرگانی وجود ندارد، رانت و ویژه خواری و در نهایت فساد ایجاد می‌شود.

گودرزی در بخش دیگری از برنامه اصلاح و ریشه کن سازی فساد را به عملکرد مدیران وابسته دانست و اظهار کرد: برای سامان دادن به خرده سازمان‌ها، باید ببینیم ایراد در کدام بخش از ساختار‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که تا کنون موفق به حل کردن آن نشده ایم. از این رو رهبری در بیانیه گام دوم بر حضور جوانان جهادگر در مدیریت تاکید کرده اند چرا که با وجود نیروی انسانی انقلابی تازه نفس می‌توان گلوگاه‌ها و گره‌ها را شناسایی کرد.

وی شفافیت در بدنه سازمانی کشور را به جنگ با مافیای فساد تشبیه کرد و گفت: در خرده ساختار‌هایی که کهنسالان به قدرت رسیده اجازه ورود جوانان را نمی‌دهند، شفاف سازی، مبارزه با تمام دنیاست. در واقع این مافیا دست به دست هم داده اند، باند و مجموعه‌ای تشکیل داده اند که به راحتی کنار نمی‌روند و ما برای ریشه کن کردن آن شبانه روز فعالیت می‌کنیم، اما گاهی در پایان مسیر همه تلاش‌ها بی ثمر می‌شود که نشان دهنده نفوذ جریان فساد است.

عضو قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه برای ریشه کن سازی فساد در کشور راهی جز پیاده کردن مکتب حاج قاسم سلیمانی نداریم، خاطر نشان کرد: صهیونیسم و امریکا یک فساد بزرگ در منطقه ایجاد کرده بودند و با امکانات وسیع و پیشرفته در حال اجرای برنامه‌های شوم خود بودند، اما فردی جهادگر توانست در برابر این قدرت ایستادگی کند، خارج از مرز‌های کشور با آن‌ها بجنگد و آن‌ها را شکست دهد.

گودرزی در خاتمه گفت: برای مبارزه با فساد مردم و نخبگان باید به میدان بیایند و ادبیات شفاف سازی و مبارزه در جامعه نهادینه شود. طبق تجربیات مختلفی که قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است به جای مبارزه با فاسد، باید از بروز فساد پیشگیری کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار