کد خبر: 991976
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
نظر «کرباسچی» و «توکلی» پیرامون تاثیر انتخابات بر موضع آینده جمهوری اسلامی ایران
بنابر برخی آمار‌های ارائه شده از سوی مسوولان و متولیان امر، میزان مشارکت مردم برخلاف القائات یاس آلود رسانه‌های ضدانقلاب، بالا بوده است. مساله‌ای که می‌تواند موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده را تقویت کند.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸‌صبح روز گذشته در ۵۵‌هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برگزار شد تا تکلیف ۲۹۰‌نماینده از ۲۰۸‌حوزه انتخابیه مشخص شود. همزمان در پنج استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم، انتخابات میان دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شد. بنابر برخی آمار‌های ارائه شده از سوی مسوولان و متولیان امر، میزان مشارکت مردم برخلاف القائات یاس آلود رسانه‌های ضدانقلاب، بالا بوده است. مساله‌ای که می‌تواند موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده را تقویت کند.

نهادی که باید به رأس امور بازگردد
مجلس شورای اسلامی بنابر قانون اساسی وظایف سنگین و مهمی بر دوش دارد. یکی از مهم‌ترین وظیفه مجلس «قانونگذاری» است. بنابر اصل‌۷۱ قانون اساسی: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.» حق دادن طرح‌های قانونی و بررسی آن‌ها و نیز حق بررسی لوایح دولتی، تحقیق و تفحص در همه امور کشور و نیز نظارت بر حسن اجرای قوانین، از دیگر وظایف مهم نهاد تقنینی کشور است. در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی و بنابر گفتمان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، نهاد مجلس از ذیل امور به رأس امور گذار و گرایش پیدا کرد. نهاد مجلس در طول همه این سال‌ها، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت و توانست در بهبود امور به خصوص معیشت مردم قدم‌هایی را بردارد. این نهاد، اما بر اساس نظر برخی کارشناسان و تحلیلگران، در دوره اخیر آن‌طور که باید و شاید نتوانست جایگاه رأس امور خود را حفظ کند و تا حد زیادی، موفق به عمل به‌کارویژه‌ها و اختیارات قانونی خود نشد.

خنثی‌شدن حربه جبهه خصم
با توجه به جایگاه بزرگ و سترگ نهاد مجلس، کشور‌های خصم و در رأس‌شان ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ، از مدت‌ها پیش نگاه‌شان را به انتخابات مجلس شورای اسلامی دوخته بودند تا بلکه در صورت حضور پایین مردم بتوانند نظام جمهوری اسلامی را بدون پشتوانه مردمی نشان داده و از این طریق، فشار‌ها را بر نظام سیاسی مستقر در ایران و متعاقباً بر مردم ایران افزایش دهند؛ نیتی که با توجه به حضور گسترده مردم در سراسر کشور، تا حد زیادی خنثی شد. از سویی، تحریم مضحک آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و چهار عضو دیگر این شورا از سوی آمریکا، آن هم در آستانه انتخابات مجلس شاید به‌طور ضمنی این پیام را به‌دنبال داشت که در واشنگتن، تمام نگاه‌ها به سمت صندوق‌های رأی و نوع کنش مردم در این آوردگاه سیاسی است. حضور چشمگیر و دور از انتظار مردم در پای صندوق‌های رأی در روز دوم اسفند، جدا از آنکه ابزار افزایش تحریم‌ها علیه ایران را از دست جبهه خصم می‌گیرد، تا حد زیادی می‌تواند به شکل‌گیری مجلسی قوی کمک کند. در این باره، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی اخیراً در جمع مردم آذربایجان شرقی درباره تأثیر حضور مردم روی استقرار مجلس قوی، گفتند: «آن مجلسی که با آرای اکثریت قاطع مردم به‌وجود آمده، مجلس قوی و معتبری خواهد بود.» برای بررسی بیشتر تأثیر حضور مردم در انتخابات مجلس روی اقتدار نظام در صحنه بین‌الملل و نیز انتظارات مردم از مجلس آینده به سراغ غلامحسین کرباسچی و احمد توکلی دو چهره مطرح سیاسی رفتیم. در ادامه مشروح این دو گفتگو را از نظر خواهید گذراند.

کرباسچی: مردم انتظار دارند مجلس آینده زندگی‌بهتری برای آن‌ها رقم بزند
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به این سؤال که حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در روز دوم اسفند، چه تاثیری روی موضع اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌الملل دارد، گفت: انتخابات به‌خصوص در کشور ما که ادعای مردم‌سالاری و دموکراسی داریم، یک امر پایه‌ای است. چه اصول‌گرا، چه اصلاح‌طلب، چه نظامی و چه غیرنظامی و مردم عادی، باید تلاش کنند تا این پایه را حفظ کنند، چون از بین رفتن این پایه، بیشتر به نفع اقتدارگرایان و کسانی است که با حاکمیت اقتدارگرایانه موافق هستند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه اگر پایه انتخابات سست شود، زمینه برای اینکه اقتدارگرایان کشور را بدون حتی اخذ رأی هم بتوانند آنگونه [اقتدارگرایانه]اداره کنند، فراهم می‌شود، گفت: همه ما اگر ادعای اصلاح‌طلبی یا اصول‌گرایی داریم، باید دقت کنیم که انتخابات در کشور ما، از اصول اساسی جمهوری اسلامی است که بر پایه رأی مردم است. کرباسچی اضافه کرد: مهم هم نیست که چه کسی رأی می‌آورد، البته اگر آدم‌های عاقل و معتدل و توانمند رأی بیاورند که خیلی بهتر خواهد بود، چون برای مردم تجربه می‌شود و می‌فهمند چه کسی برنامه دارد و در پی اداره کشور و خدمت به مردم است و چه کسی صرفاً شعار‌های تند می‌دهد و اساساً با همین تجربه کردن‌هاست که دموکراسی تقویت می‌شود. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همچنین درباره انتظار مردم از نمایندگان مجلس یازدهم، گفت: فعلاً که تا دوم خرداد سال بعد، همین مجلس فعلی ادامه دارد، اما مردم از دولت و مجلس و قوه‌قضاییه و به‌طور کلی از تمام ارکان حاکمیت انتظار دارند که ورای حرف‌های شعاری که بعضی‌هاشان البته خوب هم هست، بتوانند زندگی بهتری را برایشان رقم بزنند.

توکلی: در مجلس باید دزدبگیر‌ها حضور داشته باشند نه دزد‌ها
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به درصد مشارکت مردم در انتخابات‌های ادوار مجلس گفت: در سال‌۵۸ برای اولین دوره انتخابات مجلس، میزان مشارکت ۵۴‌درصد بود. معمولاً در ایران میزان مشارکت در انتخابات‌های مجلس ۵۵ تا ۷۰‌درصد است، اما تا الان که ۱۱‌میلیون شرکت کرده‌اند (بنابر آمار رییس ستاد انتخابات کشور در ساعت ۱۵:۱۰‌دقیقه روز دوم اسفند) میزان مشارکت تا الان بالای ۵۵‌درصد است. توکلی با بیان اینکه وقتی ملتی هم جهت می‌شود و در سرنوشت خودش دخالت می‌کند، نشان‌دهنده تعلق سیاسی به کل سیستم سیاسی است و می‌خواهد که آن نظام همچنان باقی بماند، گفت: مردم ما می‌خواهند که از طریق صندوق رأی، حرف خود را بزنند. مردم از اینکه نمایندگان خوب عمل نکرده‌اند، دلخورند و این باعث می‌شود که تصور کنند، تاثیری ندارند. توکلی تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات باعث ایجاد اقتدار برای نظام می‌شود. همچنین باعث می‌شود که دوستان بیشتر روی ما حساب باز کنند. وی درباره مهم‌ترین انتظار مردم از مجلس آینده گفت: مجلس باید برای موضوعات و مسائل اقتصادی کشور ریل‌گذاری درست انجام بدهد. مجلس از طرفی باید از ناپاکی پرهیز کند. وقتی یک چهارم کل یک مجلس به‌خاطر موضوعات فساد، مساله‌دار می‌شود، نمی‌تواند برای مردم کار کند. این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در مجلس باید دزدبگیر‌ها حضور داشته باشند نه دزدها، تاکید کرد: مردم در صورتی به مجلس اعتماد می‌کنند که نمایندگان در پی زیاده‌خواهی و سوءاستفاده از موقعیت خود نباشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار