ویروس «كرونا» در جان اقتصاد جهان
کد خبر: 988620
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0049BU
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
بازار‌های نفت، طلا، سرمایه و فلزات واکنش‌های جدی‌تری نسبت به بحران چین نشان دادند؛ ویروسی که چالش اقتصادی بسیاری را برای چین به‌وجود آورده است و همه چیز در چین قفل شده و بازار‌های جهانی به ویژه بازار نفت را نیز با چالش مواجه کرده است.
وحید حاجی پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین، معادلات اقتصادی این کشور دچار تغییراتی شده است، از تأثیرگذاری بر قیمت جهانی نفت گرفته تا تعطیلی برخی پرواز‌های بین‌المللی به شهر‌های چین و البته کاهش درآمد‌های این کشور از صنعت توریسم.
شمار افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند در چین از ۷۷۰۰ نفر گذشت و کشور‌هایی متعددی که شهروندانشان را از ووهان تخلیه کرده‌اند، ایزوله کردن آن‌ها را آغاز نموده‌اند تا از شیوع این اپیدمی جلوگیری کنند. شمار تلفات این ویروس در چین به ۱۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
در ادامه واکنش‌های بازار‌های جهانی به ویروس چینی، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۶۲ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۵۹ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۵/۰ درصد رشد قیمت داشت.
قیمت‌های نفت پس از ریزش سنگین که آن‌ها را به پایین‌ترین رکوردشان در سه ماه گذشته رساند با اقدام سرمایه‌گذاران در ارزیابی خسارات شیوع ویروس کرونای جدید به رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت در روز‌های اخیر کم و بیش ثابت بودند. اما اکنون افزایش تلفات این ویروس و گسترش آن در سراسر جهان دوباره اوضاع را هشداردهنده کرد و در نتیجه باعث سقوط شدید بورس‌های آسیایی شد.
قیمت نفت، اما روز جمعه که آخرین روز کاری بازار نفت بود، پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد افزایش یافت.
بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۶سنت افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا یک دلار و شش سنت افزایش یافت و به ۵۳ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا روز پنج شنبه ۲/ ۲ درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۸/۱ درصد افت پیدا کرد. شرکت مشاوره وود مک کنزی به دلیل افت فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی چین، برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

تلاش برای جلوگیری از ریزش قیمت
قیمت‌ها همچنین از این خبر که عربستان مذاکرات برای جلو انداختن زمان برگزاری نشست اوپک از اوایل مارس به اوایل فوریه را آغاز کرده است، حمایت شدند. منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند هیچ تصمیم نهایی درباره تاریخ جدید دیدار رسمی اوپک گرفته نشده است و همه اعضای اوپک هنوز با این تصمیم موافق نیستند. روسیه تمایلی به جلو انداختن زمان نشست به اوایل فوریه ندارد با این حال هنوز مسکو رسماً موضع نهایی خود را اعلام نکرده است.
منابع آگاه روسی اظهار کرده‌اند که مسکو ممکن است بخواهد بازار را درباره جلو افتادن زمان نشست مطمئن کند تا از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید. مقامات و سرمایه‌گذاران اوپک تلاش می‌کنند آسیب اقتصادی این ویروس و تأثیر منفی آن روی تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی را ارزیابی کنند. طبق یادداشت تحقیقاتی «بارکلیز کپیتال» اگر ترافیک هوایی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نصف شود، معادل از دست رفتن ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است. بر اساس گزارش بلومبرگ، این اپیدمی تنها روی بازار سوخت هواپیما تأثیر نداشته است. دو معیار تقاضا برای دیزل شامل نرخ پریمیوم سوخت جت نسبت به نفت خام و معیار عرضه و تقاضا که مورد توجه معامله‌گران قرار دارند امسال که هراس از ویروس کرونا بیم ضعیف شدن بیشتر تقاضا را تشدید کرده است، ریزش کرده‌اند. پالایشگاه‌های نفت از پالایش هر بشکه نفت خام و تولید دیزل تا دوشنبه هفته جاری ۹ دلار و ۸۳ سنت سود کردند که پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته بوده است.

کاهش واردات نفت چین
اویل پرایس هم در گزارشی نوشت: جریان نفت از امریکای لاتین به چین در پی شیوع ویروس کرونای جدید که قیمت‌های نفت را به شدت پایین آورده، متوقف شده و از هفته گذشته هیچ محموله نفتی از برزیل یا کلمبیا به چین صادر نشده است.
پالایشگاه‌های چینی یک سوم از نفت برزیل، کلمبیا و سایر کشور‌های امریکای لاتین را خریداری می‌کنند. در امریکای لاتین، برزیل تأمین‌کننده اصلی نفت برای پالایشگاه‌های مستقل چینی است که بیش از پالایشگاه‌های دولتی در برابر تأثیر تقاضای کمتر، آسیب‌پذیر هستند. شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل اعلام کرده که سفر همه کارمندانش به چین را به دلیل شیوع این ویروس متوقف کرده است، اما ارسال نفت به چین ادامه خواهد داشت. اگر تقاضا برای نفت ضعیف شود، برزیل در میان صادرکنندگان نفت به چین بیشترین آسیب را خواهد دید. عمده صادرات نفت پتروبراس در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به مقصد چین بوده و ۷۲ درصد از نیم‌میلیون بشکه در روز تولید این شرکت صادر شده است. خرید نفت سبک و مدیوم که در میدان لولا تولید می‌شود برای ژانویه و فوریه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
قرمز شدن بورس‌ها.
اما در بورس‌های جهان، شاخص MSCI که در ۴۹ کشور جهان عرضه می‌شود ۵/۰ درصد کاهش یافت؛ چراکه سهام‌های اروپایی دنباله‌رو شاخص‌های آسیایی شدند و سرمایه‌گذاران را به سمت بازار‌های امن‌تر مانند طلا و اوراق قرضه هدایت کردند. شاخص استاکس ۶۰۰، اروپا نیز ۹/۰ درصد در اوایل وقت روز جمعه کاهش یافت و دیگر شاخص‌های FTSE نیز حدود ۷ درصد کاهش داشتند.
سایه تاریکی از وضعیت امن بازار‌های بورس و ناامیدی سرمایه‌گذاران باعث شد حتی ارزش سهام‌های طلایی موسوم به بلوچیپ با افت همراه باشد. شاخص رویال داچ شل پس از اینکه سود سه ماهه آخرش به نصف رسید امروز نیز با ۸/۴ درصد کاهش همراه شد و کمترین ارزش را در سه سال گذشته ثبت کرد. در امریکا نیز معاملات آتی در بازار‌های وال‌استریت منفی بودند.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی پیرامون وضعیت بازار فلز‌ها نوشت:‌روز جمعه قیمت طلا تحت تأثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان رشد کرد. سرمایه‌گذاران نگران هستند تضعیف اقتصاد جهانی سرمایه‌های آن‌ها را به خطر بیندازد. بنابراین آن‌ها سرمایه‌هایشان را به سمت فلز گرانبهای طلا می‌برند تا حریم امنی برای سرمایه‌هایشان ایجاد شود. افزایش تقاضا موجب بالا رفتن قیمت شده است. اس‌پی‌انگل تحلیلگر ارشد اعلام کرد هجوم به طرف خرید طلا و همچنین اوراق قرضه به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا باعث بالا رفتن قیمت شده است.
یک اقتصاددان دولتی چین روز پنج‌شنبه گفت رشد اقتصادی چین احتمالاً به ۵ درصد برسد. در این میان جرومی‌پاول رئیس فدرال رزرو امریکا هم تأیید کرد خطر کاهش کوتاه‌مدت رشد اقتصادی در چین وجود دارد.

نگرانی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده قطعات یدکی
بزرگ‌ترین عرضه‌کننده قطعات خودرو در جهان هم درباره تداوم وضعیت موجود در چین هشدار داد. ولکمار دمر، مدیرعامل شرکت رابرت بوش در نشستی با روزنامه‌نگاران در اشتوتگارت گفت:ما طبیعتاً نگران هستیم ولی در حال حاضر هیچ اختلالی در تجارت و زنجیره عرضه ما به وجود نیامده است. بوش به چین به عنوان یک پایگاه جهانی تولید برای صادرات موتور‌های الکتریکی و قطعات الکترونیکی خودرو‌های برقی نیازمند است. لازم است منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع چگونه تغییر می‌کند. اگر این شرایط ادامه داشته باشد، زنجیره عرضه مختل خواهد شد. پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که اوج ابتلا به این بیماری تا فوریه یا مارس ادامه داشته باشد.
بوش از سال ۱۹۰۹ در چین حضور داشته و با ۲۳ تأسیسات تولید خودرو در بیش از ۶۰ منطقه از چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان و بیشترین نیروی کار بوش را در خارج از آلمان در اختیار دارد.
۴۰۳ هزار نفر در کل جهان برای بوش کار می‌کنند. بوش سیستم‌های سرگرمی اطلاعاتی چند رسانه‌ای را در ووهو، سیستم‌های تقویت‌کننده ترمز را در نانجینگ، قطعات الکترونیکی خودرو را در ووجین، سیستم‌های باتری ۴۸ ولتی را در ووکسی و موتور‌های خودرو‌های الکتریکی را در تایسانگ می‌سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار